پلمپ مراکز فروش قرص برنج در سطح شهر تبریز

پزشکی قانونی: کاهش 80 درصدی خودکشی در تبریز

1402/12/16 - 08:02 - کد خبر: 109800 نسخه چاپی

نصر: به دنبال پیگیری های دستگاه قضایی برای پلمپ عطاری های فروشنده قرص برنج در سطح شهر تبریز، در هفته های اخیر بر اساس اعلام پزشکی قانونی میزان آمار خودکشی در این شهر به میزان 80 درصد کاهش داشته است.

به گزارش نصر، در تبریز مسمومیت با قرص برنج یا همان آلومینیوم فسفید که از آن برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌ های غلاتی همچون برنج استفاده می ‌شود، معضلی بزرگ در سراسر جهان است. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز را دچار مشکل می‌ کند و به دنبال آن فرد مرگی دردناک و زجرآور خواهد داشت که متاسفانه تا کنون هیچ پاد زهری برای آن ساخته نشده‌ است. 
از آنجایی که بیشترین دلیل مرگ در خودکشی در تبریز بر اثر مسمومیت با قرص برنج گزارش شده است، بنابراین در ماه های اخیر دستگاه قضایی با جدیت به این موضوع ورود کرد و دستور ویژه ای را برای پلمپ عطاری ها و سایر مراکزی که اقدام به فروش قرص برنج می کردند، صادر کرد؛ بعد از صدور این دستور تنها در مدت کمی تعداد هفت عطاری در سطح شهر تبریز پلمپ شدند و امر مذکور باعث کاهش چشم گیر آمار خودکشی در تبریز شد که طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی نیز آمار خودکشی در تبریز در هفته های اخیر تا 80 درصد کاهش داشته است.  

عطاری ها تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی هستند 
میر طاهر باحجب محمدی رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار، عطاران و سقط فروشان تبریز در گفت و گویی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از عطاری ها حق فروش قرص برنج را ندارند، گفت: طبق بخشنامه ای که به ما ابلاغ شده است فروش قرص برنج در تمام عطاری ها ممنوع است و ما نیز به عنوان متولی امر موظف به اجرای این قانون هستیم؛ بنابراین به تمام عطاری های سطح شهر تاکید کرده ایم حق فروش قرص برنج را ندارند. 
وی ادامه داد: البته به جرئت می توانم بگویم در هیچ کدام از عطاری هایی که در هسته مرکزی شهر فعالیت می کنند حتی یک عدد قرص برنج هم یافت نمی شود؛ اما برخی عطاری های واقع در حاشیه شهر تخلف کرده  و اقدام به فروش قرص برنج می نمایند. 
محمدی با بیان اینکه برای تمام عطاری هایی که اقدام به اخذ پروانه فعالیت می نمایند در همان مرحله اول تاکید می شود که تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی هستند و نه هیچ اقلام دیگری، تصریح کرد: عطاری هایی که تخلف کرده و قرص برنج را می فروشند؛ در مرحله اول به این عطاری ها تذکر داده می شود و در صورت تکرار مغازه مورد نظر پلمپ می شود. 
رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار، عطاران و سقط فروشان تبریز با اشاره به اینکه اکثرا قرص برنج به صورت غیر قانونی در مغازه های لوازم آرایشی و بهداشتی، سیگار فروشی ها، آرایشگاه های زنانه و... به فروش می رسند اظهار داشت: اما مراکز مجاز فروش قرص برنج مغازه هایی هستند که سموم کشاورزی می فروشند؛ چرا که قرص برنج به صورت قانونی و با مجوز جهاد کشاورزی وارد کشور می شود و در همان مغازه های تحت مجوز جهاد کشاورزی نیز به فروش می رسند. 
وی با اشاره به اینکه در کل سطح شهر تبریز تعداد 360 عطاری به صورت مجوز دار و نیز تعداد 250 عطاری بدون اخذ پروانه فعالیت می نمایند، اظهار داشت: دلیل عمده اینکه برخی از عطاری ها نمی توانند پروانه بگیرند مستاجر بودن آن ها است، در برخی موارد می بینیم مغازه مشکل بهداشتی دارد و برای صدور پروانه لازم است مشکل مربوطه برطرف شود اما چون فرد مستاجر است و صاحب مغازه نیز اقدام به برطرف کردن مشکل نمی کند بنابراین پروانه هم داده نمی شود. 

گزارش از  فاطمه قلی پور گنجه لو 
انتهای پیام/
پزشکی قانونی: کاهش 80 درصدی خودکشی در تبریز پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار