در گفتگوی نصر با هنرمند جواهرساز تبریزی مطرح شد؛

هنر جواهرسازی، هنر نمادهاست

1402/12/14 - 15:11 - کد خبر: 109689 نسخه چاپی

نصر: کهن الگو یا آرکتایپ (Archetype) الگویی جامع و ذاتی از رفتار و شخصیت انسان است که در تأثیرگذاری بر رفتار او نقش دارد. کارل گوستاو یونگ می‌گوید این کهن الگوها شکلی باستانی از دانش فطری انسان است که از اجدادمان به ما رسیده است و امروز «بیتا آزادی» به طور مفصل در گالری آرتمیس در قالب جواهرات به این کهن الگو ها پرداخته است.

به گزارش نصر، «بیتا آزادی» با ۱۱ سال سابقه تئاتر از سر آغاز راه جواهرسازی خود می گوید: ۴ سال است که کار جواهرسازی را پیش گرفته ام و از آغاز راه به دنبال چیزی در این هنر بودم تا رسالتی که در رشته تئاتر داشتم، در کار جواهرسازی پیاده کنم. 


 
وی افزود: در تئاتر یکی از اهداف، آگاهی دادن به مردم و هدایت آنها به سمت خودشناسی است.  بنابراین در رشته جواهرسازی بر آن شدم که به دنبال نمادها باشم تا بتوانم آن را در شکل جواهرات پیاده کنم چراکه نمادها، داستان به دنبال دارند.
آزادی از منبع الهام خود در ایده ناب ساخت  این جواهرات گفت: در استان ازمیر ترکیه به شهر افِسوس سفری داشتم که ایده این نمادهای اسطوره‌ای در جواهراتم در آنجا شکل گرفت. آرتمیس یکی از رب النوع های اسطوره‌ها هست و یک معبد در این شهر دارد که از آن بازدید کردم. از آنجا سیر مطالعات من در زمینه اسطوره شناسی با کتاب‌های روانشناس سوئیسی، کارل گوستاو یونگ و اسطوره شناس آمریکایی، جوزف کمپل آغاز شد.


 
وی ادامه داد: در آن دوران جهت خودشناسی کتاب‌های اروین یالوم و یونگ را مطالعه می‌کردم و در نتیجه آشنایی با اسطوره‌ها را  جهت خودشناسی مفید یافتم. من سیر نمادین ساخت جواهراتم را با اسطوره‌های یونان آغاز کردم.  ۱۹ خدای یونان مجموعه این نمایشگاه را شکل داده اند.
این هنرمند تبریزی افزود: مجموعه جواهرات کهن الگویی همگی از نقره ساخته شده‌اند و در آن ها از سنگ های قیمتی استفاده شده است. ساخت این مجموعه دو سال زمان برد. یک سال جهت مطالعه آن وقت گذاشتم و یک سال ساخت ایده هایم که  شامل استفاده از نرم‌افزارهای طراحی چون زیبراژ، ریخته گری نقره، کنده کاری دستی با دستگاه فرز و در نهایت مخراج کاری دستی است که در استودیوی شخصی خودم انجام شدند.


 
آزادی اظهار کرد: آموزش این هنر در تبریز بسیار محدود است. من آموزش زرگری، استفاده از نرم‌افزار زیبراژ و کار با موم را تماماً در تهران آموزش دیدم. فضای این هنر در تبریز بسیار محدود است و مراکز آموزشی بسیار انگشت شمار هستند و سطح آموزش‌ها هم محدودیت دارند.


 
وی در پایان هدف خود از برگزاری این نمایشگاه را تشریح کرد و گفت: د‌وست داشتم با این نمایشگاه مخاطبین را ترغیب کنم تا  آنیما و آنیموس خود را بشناسند و به این قضیه به صورت روان شناسی و نماد شناسی توجه کنند. استقبال خوب نمایشگاه و علاقه مخاطبین بسیار برام جذاب بود. 
گفتنی است این نمایشگاه ۱۰ تا ۱۵ اسفند ماه ساعت ۱۶ الی ۲۱ در گالری آرتمیس واقع در هتل لاله پارک میزبان علاقه مندان است. 
انتهای پیام/ 
هنر جواهرسازی، هنر نمادهاست فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار