مدیرکل هواشناسی استان اردبیل مطرح کرد:

افزایش ۳۹ درصدی بارش‌های استان اردبیل در فصل زمستان

1402/12/13 - 12:20 - کد خبر: 109655 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از افزایش ۳۹ درصدی بارش‌ها در این استان در فصل زمستان خبر داد.

به گزارش نصر، مجید کوهی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: برغم اینکه استان اردبیل یکی از کم‌بارش ترین و گرم‌ترین پاییزهای خود را طی ۵۰ سال گذشته سپری کرده بود، با آغاز فصل زمستان و ورود چندین سامانه بارشی تا حدودی کسری بارش استان جبران شد و متوسط بارش استان از ۳۱ درصد کاهش در انتهای فصل پاییز، به چهار درصد کاهش در هفتم اسفند ۱۴۰۲ رسید.
وی اضافه کرد: بر این اساس متوسط بارش استان در فصل زمستان و تا هفتم اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۷۷ میلیمتر بوده است که نسبت به مدت مشابه طی سال‌های گذشته (نرمال) افزایش ۳۹ درصدی داشته است.
مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: در این مدت بیشترین بارش تجمعی به میزان ۱۱۴ میلی‌متر در شهرستان خلخال و کمترین نیز با ۳۹ میلی متر در اصلاندوز دریافت شد. ضمن اینکه میزان بارش شهرستان اردبیل در این مدت ۶۴ میلی‌متر بوده است.
کوهی یادآورشد: بررسی بارش استان از آغاز فصل آبی (۱ مهر) تا هفتم اسفند ۱۴۰۲ حاکی از کاهش چهار درصدی بارش‌های استان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: طی این مدت به غیر از شهرستان‌های انگوت، سرعین، بیله‌سوار، مشگین‌شهر و خلخال که تا ۱۰ درصد افزایش بارش داشته اند، در بقیه شهرستان‌های استان با کاهش بارش مواجه بوده‌ایم که شدت این کاهش بارش در مناطق مرکزی استان شدیدتر بوده و در نیر به ۳۰ و نمین ۲۶ درصد رسید.
مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با بیان اینکه در سایر مناطق استان میزان کاهش بارش کمتر از ۱۵ درصد بوده است، گفت: در این مدت در شهرستان اردبیل ۱۴ درصد کاهش بارش ثبت شده است.
کوهی همچنین ادامه داد: از لحاظ دمایی نیز متوسط دمای استان از اول مهر تا هفتم اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۷/۶ درجه سلسیوس بوده است، که نسبت به مدت مشابه در دوره بلندمدت یا نرمال افزایش سه درجه‌ای را نشان می‌دهد.
وی افزود: در طی مدت فوق بیشترین افزایش دمایی در شهرستان سرعین با ۳.۷ درجه و کمترین افزایش نیز با ۲.۲ درجه در پارس‌آباد بوده است.
به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ، متوسط دمای شهرستان اردبیل نیز طی مدت فوق ۵.۷ درجه سلسیوس بوده است که نسبت به بلندمدت سه درجه سلسیوس افزایش داشته است.
کوهی تصریح کرد: طی فصل زمستان تا هفتم اسفند نیز متوسط دمای استان سه درجه سلسیوس می باشد که افزایش ۲.۷ درجه‌ای را نسبت به بلندمدت نشان می‌دهد.
انتهای پیام/
افزایش ۳۹ درصدی بارش‌های استان اردبیل در فصل زمستان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار