گزارش اختصاصی نصر؛

غبار فراموشی مسئولین بر بزرگترین زیرگذرهای تبریز/ تاریکی، مهمان چندین ساله زیرگذرصاحب الامر

1398/10/11 - 15:00 - کد خبر: 10961 نسخه چاپی

نصر: برخی چراغ های زیرگذرهای صاحب الامر که کلا خاموش و برخی دیگر تنها وظیفه چشمک زنی را دارند، زیر گذر را تبدیل به یک تونل وحشت کرده است! به اصطلاح می توان گفت که تاریکی، مهمان چندین ساله این زیرگذرها محسوب می شود.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، تقاطع های غیرهمسطح سهم به سزایی در افزایش مطلوبیت پارامترهای ترافیکی شبکه حمل و نقل شهری دارند و به جهت کاهش تداخلات ترافیکی، در تمامی مسیرها به خصوص در معابر شهری از مهمترین زیرساخت های حمل و نقل محسوب می شوند.
از سوی دیگر هدف از طراحی تقاطع های غیرهمسطح، کاهش تعداد برخوردهای ممکن بین وسایل نقلیه با یکدیگر و همچنین عابرین پیاده با آنهاست؛ به نحوی که بیشترین ایمنی، سهولت در حرکت و کمترین تأخیر برای وسایل نقلیه فراهم گردد.
در نتیجه در سال های اخیر، تبدیل تقاطع های همسطح به غیرهمسطح به عنوان یک راه حل امید بخش در مدیریت مؤثر تقاطع ها با توجه به زیرساخت های موجود، مورد توجه قرارگرفته است که کاربرد این تبدیل، منافع بالقوه ای مانند افزایش ایمنی، بهبود زمان های سفر، کاهش آلایندهای زیست محیطی، ذخیره ی سرمایه در بلند مدت و کاهش مصرف سوخت را فراهم می کند.

پس از اینکه شرایط لازم برای ساخت تقاطع غیرهمسطح احراز شد و توجیه اقتصادی پیدا کرد، برای ساخت آن بایستی از بین انواع آن که شامل زیرگذر و روگذر می باشد، یکی را انتخاب نمود.
پارامترهای گوناگونی جهت انتخاب نوع تقاطع غیرهمسطح وجود دارد که از جمله آن ها عواملی نظیر هزینه ساخت، هزینه نگهداری، زمان اجرا، ایمنی، توسعه آتی طرح، سطح کیفیت ترافیک، سهولت دسترسی به کاربری های مجاور، آلودگی هوا، زیبایی شهر مورد بررسی قرار گرفته و سپس این عوامل با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی ( AHP ) تجزیه و تحلیل شده و اولویت بندی می گردند و در نهایت با تعیین میزان اهمیت هر پارامتر، میتوان گزینه های زیرگذر و روگذر را ارزیابی نموده و مناسب ترین گزینه را به عنوان طرح نهایی تعیین نمود.
پروژه زيرگذر جنوبي صاحب الامر شامل زيرگذر پل قاري، هزار و800 متر زير گذر سرپوشيده جمعاً به طول دو هزار و 300 متر احداث شده است؛ این پروژه در سال83 شروع شده بود که در سال  86 به طور کامل افتتاح گردید.
این زیر گذر هزار و 200 متر طول داشته که طول قسمت سرپوشیده آن 600 متر و طول قسمت روباز آن 600 متر می شود و از کنار مسجد تاریخی صاحب الامر (موزه قرآن و کتابت)شروع شده و بعد از گذر از زیر بازار تبریز به تقاطع  انقلاب میرسد.

زیر گذرهای صاحب الامر تبریز تنها زیر گذر های تبریز هستند که از زیر بازار تاریخی تبریز می گذرند و به عنوان حلقه اتصال غرب به شرق کلانشهر تبریز، شامل دو فاز شمالی و جنوبی می باشد که در دو سمت رودخانه مهرانه رود و در بلوار فارابی احداث شده است. فاز اول پروژه (زیرگذر شمالی ) در سال 81 و فاز دوم یعنی زيرگذر جنوبي صاحب الامر تبريز در سال 86 به طور کامل به بهره برداري رسید.
این دو زیر گذر جمعا  به طول 3.5 کیلومتر احداث شده که به دلیل قرار داشتن در مرکز شهر اکثر مسافرینی که به تبریز سفر می کنند این زیرگذر ها را می بینند.
بی تردید این دو زیرگذر در مرکز شهر، نقش مهمی در کاهش بار ترافیک مرکزی تبریز دارند و مشکلات ترافیکی زیادی را در این منطقه حل نموده اند.

زیرگذر های دوقلویی که از نمادهای زیبایی شهری بی ‌بهره اند و زیبایی شان آنهم در زیرگذر صاحب الامر شمالی فقط به یک کلمه "تبریز" با خط نستعلیق ختم شده است.
تابلوی ورودی این زیر گذر ها در شان تبریز اولین ها نیست و مربوط به چندین سال قبل است که اکنون زیبایی خود را از دست داده است و تنها سایه ی جای خالی کلمه "شمالی" که از تابلو زیر گذر صاحب الامر افتاده است، جلوه زشت بصری به آن بخشیده است.
همواره اصلاح و تقویت سیستم روشنایی این زیر گذر ها از ابتدا یکی از مشکلات همیشگی شهروندان بوده است و اکنون نیز برخی چراغ ها که کلا خاموش و برخی دیگر تنها وظیفه چشمک زنی را دارند، زیر گذر را تبدیل به یک تونل وحشت کرده است!
به اصطلاح می توان گفت که تاریکی، مهمان چندین ساله این زیرگذرها محسوب می شود؛ متاسفانه مسئولین تاکنون نتوانسته اند چاره ای مناسب و در خور برای روشنایی این زیر گذر ها بیاندیشند و یا شاید همچنان قصد مهمان نوازی تاریکی را در پیش گرفته اند.
برای رسیدن به مقصدی، سوار تاکسی می شوم. "حسین آقا"، راننده تاکسی این مسیر  می گوید: «همیشه وقتی از این زیر گذر رد می شوم، چراغ هایش مرا یاد فیلم هایی که زندان ساواک را نشان می دهد می افتم»!
وی ادامه داد: «فکر نمی کنم هزینه نصب لامپ های خوب و پر نور برای شهرداری زیاد باشد، اما حتما که با تقویت چراغ های این زیر گذر چهره زیباتری به خود می گیرد.»
موقع برگشت از همین مسیر نیز با یکی دیگر از رانندگان صحبت می کنم.
"علی آقا" در خصوص وضعیت زیرگذر صاحب الامر می گوید: «وضعیت اسف بار دیوار ها و آسفالت این زیر گذر های دوقلوی تبریز (شمالی و جنوبی) هر مسافری را مورد توجه قرار می دهد.»
وی افزود: «وضعیت آسفالت این زیر گذر ها خصوصا شمالی مطلوب نیست و در برخی جا ها تعمیرات اساسی می خواهد.»
باتوجه به اینکه زیرگذر صاحب الامر شمالی در منطقه 10 تبریز واقع شده است، این موضوع را از شهردار آن منطقه پیگیر می شوم؛
شهردار منطقه 10 درباره سیستم روشنایی این زیرگذر اظهار کرد: سیستم روشنایی از ابتدا در این زیرگذر یکی از دغدغه های مهم شهروندان بود که به جد پیگیر این موضوع و سایر مشکلات به وجود آمده در این زیرگذر هستیم.

وی افزود: در دو سال اخیر مناقصاتی را برگزار کردیم که متاسفانه شرکت کننده ای نداشتیم و مناقصه باطل شد؛ از طرفی وضعیت اقتصادی جامعه به گونه ای شده است که هیچ پیمانکاری حاضر به شرکت در این مناقصه نیست.
وی در پایان گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری، حداقل تعمیرات لازم در زیر گذر شمالی را انجام دهیم و در نهایت سال آینده مجددا آن را به مناقصه بگذاریم.
باتوجه به اینکه زیرگذر صاحب الامرجنوبی در منطقه هشت تبریز واقع شده است، برای پیگیری موضوع روشنایی این زیرگذر، نظر شهردار آن منطقه را جویا می شوم؛
شهردار منطقه هشت افزود: سیستم روشنایی زیرگذر صاحب الامر جنوبی در حد قابل قبول است؛ اخیرا چند مورد از لامپ های این زیر گذر به مشکل برخورده بودند که اکنون رفع شده است.

مدبر افزود: در بحث زیبا سازی این زیرگذر، رایزنی هایی با سازمان مربوطه در مورد نمای این زیرگذر با کاشی تبریز انجام شده است که امیدواریم به نحو احسن اجرا شود.
وی در پایان با اشاره به استفاده از نماهای سنتی در دیوار های زیر گذر اذعان کرد:  با توجه به نظر پلیس راهور، اگر از نماهای سنتی قدیمی موجود در بازار تبریز در زیرگذر که محل عبور خودرو ها با سرعت نسبتا زیادی است استفاده کنیم، احتمال تصادف در این مکان را بالا می برد که در نهایت نظر بر این شده تا زیرگذر جذابیت بیشتری نداشته باشد!!!
با این حال نظر شهرداری بر این است که نمای جذاب و قابل قبولی را تحویل دهد.
گزارش نصر حاکی از آن است، توجه به زیباسازی این زیر گذر با الهام گیری از معماری های تاریخی بازار تبریز و نور پردازی رنگی دیواره های این زیر گذرها، می تواند اثرات خوبی بر زیبایی این زیر گذرها داشته باشد و حداقل فضای سبز در این زیر گذر باعث می شود محیط سر سبز و زیباتری به خود گیرد.
انتهای پیام/

محمدرضا اخگرگداز
غبار فراموشی مسئولین بر بزرگترین زیرگذرهای تبریز/ تاریکی، مهمان چندین ساله زیرگذرصاحب الامر محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار