گفتگوی نصر با هنرمند کالیگرافی تبریز/

نمایشگاه نقاشی-خط «مشق خیال» مزین به اشعار استاد شهریاردر تبریز

1402/12/14 - 14:58 - کد خبر: 109571 نسخه چاپی

نصر: نمایشگاه «مشق خیال» که در گالری آرتمیس، زیبایی ترکیب تحریر و ذوق هنری در ترکیب رنگ ها را در دل بوم ها ارائه کرده بود، این بار در نگارخانه میرعلی تبریزی با نام شهریار دلبری می کند.

به گزارش نصر، «فاطمه محمدزاده»، استاد و کیوریتور این نمایشگاه در اختتامیه نمایشگاه گروهی «مشق خیال ۲» که ۹ الی ۱۱ اسفند در خانه فرهنگ تبریز برپا بود، از هنر کالیگرافی و نقاشی_خط گفت: نقاشی_خط نوعی نقاشی است که عنصر خط به عنوان یک فرم در آن استفاده می‌شود و هدف ما در این هنر، تبدیل تحریر به تصویر است.
 

وی در ادامه افزود: هنرجویان بنده بدون پیش زمینه ، صفر تا صد تکنیک ها را آموزش دیده اند.آموزش تمامی حروف و اتصالات بر پایه خط تلفیقی ابداعی خودمان، آموزش زمینه های آبستره و بعد تلفیق و بداهه نویسی در آثار، طی ۶ ماه به هنرجویان آموخته شده است. این نمایشگاه آثار هنرجویانی است که پس از این دوره آموزشی سبک خود را پیدا کرده و به صورت حرفه ای پیش گرفته اند.
 

وی از موضوع آثار نمایشگاه مشق خیال ۲ که به نام شهریار مزین شده گفت: در اینجا اشعار شهریار با هنر کالیگرافی هنرجویان به نمایش گذاشته شده است. هنرجویان با سبک خودشان پیش رفتند و من در کارهایشان دخالتی نداشتم در نتیجه تنوع آثار در این نمایشگاه بیشتر است. دوست داشتیم به شاعر خودمان بپردازیم و با این موضوع پیش برویم.
 

محمدزاده اذعان داشت: «مشق خیال یک» کارهای کلاسی بچه‌ها بود که برای فروش به نمایش گذاشته شده بودند و  در این نمایشگاه هم  ۱۸ اثر از ۱۶ نفر از هنرجویان حرفه ای و تعدادی کار اولی برای فروش گذاشته شد. 
 

وی افزود: این نمایشگاه ها جهت حمایت و انگیزه‌ای است برای رزومه هنری این هنرمندان که ثابت قدم در این راه پیش بروند و در نتیجه برخی بی توجهی ها و عدم حمایت ها دچار بی انگیزگی نشوند.
وی می گوید: ما در تبریز به صورت تخصصی نقاشی خط را آموزش می‌دهیم. کسی که می‌خواهد در کالیگرافی حرفه‌ای شود، باید دوره‌های مختلف را در این حوزه بگذراند تا سبک خود را بیابد. بنابر همین اصل هنرجویان منطبق با موضوعی که به آنها داده شده بود، اثر خود را خلق و به نمایش گذاشتند. 
 

وی در پایان از انجمن نقاشان تبریز گفت: شنیده ام که انجمن نقاشان در تبریز اخیراً دست به حمایت هنرمندان زده است. البته این هنر نه خوشنویسی محسوب می‌شود که انجمن خوشنویسان بخواهد حمایت کند و نه نقاشیست که انجمن نقاشی حمایت کند. بکم در این راه با پیچیدگی و ابهام طرف هستیم.
انتهای پیام/ 
بنی نصرت
نمایشگاه نقاشی-خط «مشق خیال» مزین به اشعار استاد شهریاردر تبریز فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار