رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مطرح کرد:

سهم ۱۸.۱۶ درصدی صنایع تبدیلی از صادرات ۵.۹ میلیارد دلاری کشاورزی آذربایجان شرقی

1402/12/10 - 10:18 - کد خبر: 109445 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی میزان صادرات صنایع تبدیلی استان را در ۱۰ ماهه امسال  ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار اعلام کرد و افزود: سهم فراورده های این صنایع از کل صادرات بخش کشاورزی استان ۱۸.۱۶ درصد است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، براساس زیربخش‌های کشاورزی و همچنین براساس مقررات صادرات و واردات در قالب هفت گروه کالایی شامل زیربخش های کشاورزی زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع، صنایع غذایی و تبدیلی و دامپزشکی تعریف شده است، گفت: گروه کالای کشاورزی و غذا شامل میوه و تره بار، خشکبار، محصولات حیوانی و صنایع وابسته، گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی، صنایع تبدیلی، محصولات لبنی و شیرینی و شکلات است.
وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۲ میزان صادرات بخش کشاورزی و غذای استان ، ۲۷۰ هزار و ۲۹۲ تن به ارزش ۲۸۰ میلیون و ۳۰۸ هزار دلار بود، ادامه داد: میزان صادرات خشکبار ۶۸ هزار تن به ارزش ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بود که سهم آن از کل صادرات بخش ۴۳.۷۷ درصد است .
فتحی همچنین گفت: میزان صادرات شیرینی‌جات، شکلات و فرآورده‌های غلات از اذربایجان شرقی ۶۲ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیون دلار بود که سهم آن از کل صادرات بخش کشاورزی استان ۲۰.۶۹ درصد است.
وی میزان صادرات گل و گیاه، دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی را پنج هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۱۵ میلیون دلار با سهم ۵.۳۵ درصدی از صادرات کل بخش کشاورزی استان اعلام کرد و ادامه داد: میزان صادرات محصولات حیوانی و صنایع وابسته ۶۹۲ تن به ارزش یک میلیون و ۹۰ هزار دلار بود که سهم آن از کل بخش ۰.۳۹ درصد است.
وی همچنین گفت: در ۱۰ ماهه امسال میزان صادرات محصولات لبنی ۱۲ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیون و ۶۳۸ هزار دلار بود که سهم آن از کل بخش ۳.۸۰ درصد است و میزان صادرات میوه و تره بار ۵۷ هزار و ۶۰۰ تن به ارزش ۲۱ میلیون و ۹۸۰ هزار دلار بود که سهم آن از کل صادرات بخش ۷.۸۴ درصد است.
فتحی اعلام کرد: میزان صادرات کالاهای کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در ۱۰ ماهه نخست سال جاری از لحاظ ارزشی ۲۸۰ میلیون و ۳۰۸ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.
وی افزود: میزان صادرات کالاهای کشاورزی استان در ۱۰ ماهه نخست سال جاری از لحاظ وزنی نیز نسبت به مدت مشابه آن ۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی متوسط ارزآوری هر کیلو محصول صادراتی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی را یک دلار اعلام کرد.
وی با بیان اینکه در سالجاری در مجموع صادرات محصولات کشاورزی، افزایش در مورد محصولات لبنی، سیب‌زمینی، رب گوجه فرنگی، پیاز، نخود، تخم مرغ اتفاق افتاده است، ادامه داد: در مورد محصولات اساسی نظیر شکر و برنج شاهد کاهش واردات هستیم.

سهم ۵.۸ درصد آذربایجان شرقی از صادرات بخش کشاورزی کشور
فتحی سهم استان از صادرات کالاهای کشاورزی کشور را از نظر ارزشی، ۵.۸ درصد اعلام کرد و افزود: کشورهای هدف صادراتی بخش کشاورزی استان شامل عراق ( با سهم ۴۱درصدی)، امارات متحده عربی (۱۶درصد)، پاکستان (۸ درصد)، روسیه (۷ درصد)، افغانستان (۶ درصد)، ترکیه (۴ درصد)، ترکمنستان(۱.۹ درصد)، آذربایجان ( ۱.۳درصد)، قزاقستان (۱.۲درصد) است.
فتحی با اشاره به اینکه در مورد محصولات کشاورزی تمرکز بر صادرات مواد خام اشتباه است، گفت: صادرات مواد خام ضمن ارزش افزوده پائین، شاخصی از نظر پیشرفت محسوب نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه متوسط ارزآوری هر کیلو میوه خشک استان ۱.۷ دلار است، ادامه داد: هدف اصلی بایستی برای صادرات محصولات فراوری شده و بسته بندی مناسب باشد و بر همین اساس در سالهای اخیر سهم صنایع از صادرات افزایش یافته است.
وی بر تاکید بر توحه به ملاحظاتی از جمله مسئله آب‌بری محصولات کشاورزی در صادرات، خاطرنشان کرد: برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز بیش از ۱۵ تن آب مصرف می‌شود بنابراین صادرات گوشت قرمز نمی تواند به صرفه باشد و لازمه توفیق برنامه‌های صادراتی محصولات کشاورزی نیازمند اتخاذ رویکردهای همه جانبه و فرایندی است که در نتیجه تلاش کلیه بخش‌های کشور و نظام بانکی، گمرک، صندوق ضمانت و تشکل‌های صادراتی محقق می شود.
فتحی به مهمترین مشکلات و موانع پیشروی صادرات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: به دلیل اهمیت امنیت غذایی کشور در زمان های لازم محدودیت هایی از قبیل تعرفه ای، عوارضی و ممنوعیت صادراتی در مورد برخی از کالاهای صادراتی اعمال می شود.
آذربایجان شرقی با دارا بودن ۸۵۰ واحد تبدیلی با ظرفیت ۵.۵ میلیون تن رتبه سوم کشوری را در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/
سهم ۱۸.۱۶ درصدی صنایع تبدیلی از صادرات ۵.۹ میلیارد دلاری کشاورزی آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار