بررسی حضور امیر عبداللهیان در اجلاس شورای حقوق بشر و کنفرانس خلع سلاح؛

فرصتی برای دفاع از ایران و غزه

1402/12/09 - 14:45 - کد خبر: 109414 نسخه چاپی

نصر: حضور وزیر امور خارجه در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر به فرصتی برای دفاع در برابر اتهامات حقوق بشری به ایران و بیان نقض آشکار حقوق بشر از سوی صهیونیست ها در غزه بدل شد.

به گزارش نصر، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بامداد دوشنبه در راس هیاتی دیپلماتیک برای شرکت در ۵۵مین نشست شورای حقوق بشر، نشست جانبی فلسطین و بخش عالیرتبه نشست خلع سلاح سازمان ملل متحد وارد ژنو مقر اروپایی این سازمان شد.
در طی این سفر امیر عبدالهیان ضمن حضور در نشست شورای حقوق بشر و نشست خلع سلاح ملل متحد و شرکت در نشستی فرعی با موضوع فلسطین و جنگ غزه، رایزنی های دوجانبه و چند جانبه ای را با همتایان خود در دیگر کشورهای جهان داشت.
این سفر که با هیاهو آفرینی و فشار رسانه ای اپوزسیون خارج نشین همراه شده بود، به کارزار سیاسی و رسانه ای دیگری میان جمهوری اسلامی ایران و براندازان بدل گشت.
پیش از این در اسفند ماه سال گذشته و در ۵۲ امین اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد نیز اپوزسیون خارج نشین در سایه اغتشاشات ۱۴۰۱ سرمایه گذاری زیادی را برای جلوگیری از حضور امیرعبداللهیان در این نشست داشته و به دنبال حاشیه سازی و بهره برداری سیاسی در ایام برگزاری نشست پنجاه و دوم شورای حقوق بشر ملل متحد بودند.
در نشست اسفند ۱۴۰۱شورای حقوق بشر، وزیر امور خارجه با اشاره به اقدامات کشورهای غربی برای سفید نمایی تروریسم گفت: دشمنان ملت ایران خیلی تلاش کردند از جمهوری اسلامی ایران و فراتر از آن حتی از ایران بخواهند که مشروعیت‌زدایی کنند. کار دیگری که انجام شد این بود که بیایند تروریست‌ها را هم شستشو بدهند و چهره جدیدی از آنها خلق کنند.
امیرعبداللهیان همچنین اشاره ای به سرمایه گذاری غربی ها بر روی خانواده ورشکسته پهلوی و امید آنان برای بحران آفرینی در ایران از طریق آنان داشت و افزود: در گفت‌وگویی که با وزرای خارجه اروپایی و با دبیرکل سازمان ملل داشتم عنوان کردم که آیا آلمان‌ها می‌پذیرند اگر هیتلر فرزندی داشت، امروز بیاید و صدر اعظم آلمان شود؟
وی در همین زمینه عنوان داشت «این چه رفتاری است که فردی که پدرش و خاندانش ده‌ها هزار نفر را در سال‌های حکومت‌شان در ایران به قتل رساندند و در چهل و چند سال پیش میلیون‌ها و میلیاردها دلار از اموال ایران را سرقت کردند، امروز ادعای لیدری مخالفان را داشته باشند؟».

هیاهوی بی فایده ورشکستگان همیشگی
پیش از سفر روز دوشنبه امیر عبداللهیان به ژنو، «لادن برومند» از همراهان «مسیح علی نژاد» که از طریق بنیاد برومند در دستگیری و بازداشت ظالمانه و ناقض حقوق بشری حمید نوری دخیل است، در نوشته ای در یکی از شبکه های اجتماعی خواستار ترک سالن در هنگام سخنرانی امیر عبداللهیان شده و آنان را به حاشیه آفرینی در این نشست تحریک کرده بود.
«نازنین بنیادی» سلبریتی خارج نشین که پیش تر در ائتلاف موسوم به منشور همبستگی با رضا پهلوی فرزند دیکتاتور مخلوع و برخی دیگر همچون عبدالله مهتدی سرکرده گروهک تروریستی کومله همراه بود در نامه ای به آمریکایی ها از آنان و سایرکشورهای غربی خواست که از این جلسه خارج شوند.

ایران و شورای حقوق بشر ملل متحد
شورای حقوق بشر ملل متحد که جانشین کمیسیون شورای حقوق بشر ملل متحد به عنوان یکی از ارکان فرعی مجمع عمومی این سازمان شده بود، در طی نزدیک به دو دهه فعالیت خود، تعاملی دوگانه را با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است.
این شورای در اقدامی غیر قانونی و برخلاف عرف بین المللی و قواعد حقوق بین الملل، اقدام به تعیین گزارشگر ویژه ای برای ایران کرد که به واسطه این تصمیم، بستر تبلیغاتی و رسانه ای جدیدی بر علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی بزرگترین ناقضان حقوق بشر شکل گرفت
شورای حقوق بشر و پیش تر کمیسیون حقوق بشر ملل متحد که واضع منشور حقوق بشر ملل متحد نیز بوده، در طی ۵۸ سال عمر کمیسیون سابق حقوق بشر و همچنین نزدیک به ۱۸ سال فعالیت شورای حقوق بشر همواره استاندارد دوگانه ای را در قبال نقض حقوق بشر در میان کشورهای جهان و همچنین رژیم های غیر قانونی در پیش گرفته است.
بررسی عملکرد این شورا در قبال نقض حقوق بشر و تروریسم سازمان یافته رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی و نوار غزه و همچنین سکوت این شورا و گزارشات دوره ای آن در قبال نقض حقوق بشر در برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس گوشه ای از ناکارآمدی این شورا در قبال مسئله حقوق بشر در جهان را نشان می دهد.
درست در مقابل اغماض این شورا در برابر غربیان و وابستگان به آنان، شورای حقوق بشر به واسطه قدرت و نفوذ کشورهای غربی و وابستگان به آن، علاوه بر تعیین غیر قانونی گزارشگر ویژه برای ایران، گزارشات بسیار مغرضانه، کذب و مبتنی بر دروغ بافی های گروهک های تروریستی را برعلیه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است.
این شورا همچنین در اقدام خلاف دیگری، پس از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ کمیته به اصطلاح حقیقت یابی را برای ادعای واهی نقض حقوق بشر در ایران ایجاد کرده است.
شورای حقوق بشر در طی ۵۸ سال عمر کمیسیون سابق و همچنین نزدیک به ۱۸ سال فعالیت شورای حقوق بشر همواره استاندارد دوگانه ای را در قبال نقض حقوق بشر در میان کشورهای و همچنین رژیم های غیر مشروع در پیش گرفته است. بررسی عملکرد این شورا در قبال نقض حقوق بشر و تروریسم سازمان یافته رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی و نوار غزه و همچنین سکوت این شورا در قبال نقض حقوق بشر در برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه گوشه ای از ناکارآمدی این شورا در قبال مسئله نقض حقوق بشر در جهان را نشان می دهد.

بستری فرصت ساز
علی رغم تمامی اتهام آفرینی های کذب گزارشگران ویژه این شورا در امور ایران، حضور، رایزنی و اعلام مواضع کشورمان در نشست های این شورا علاوه بر ایجاد بستر دفاع در برابر موج اتهام زنی و دروغ بافی ها در مورد نقض حقوق بشر در ایران فرصت خوبی برای بیان جنایات و نقض آشکار حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی و وابستگان غرب در شرایطی بود که غزه و مردم فلسطین تحت شدید ترین جنایات جنگی و نسل کشی قرار گرفته و این جنایات از سوی دولت های غربی که منادی دفاع از حقوق بشر هستند مورد حمایت قرار گرفته است.
به همین منوال وزیر امور خارجه در طی رایزنی های متعدد دوجانبه و همچنین سخنان خود در نشست شورای حقوق بشر، نشست جانبی با موضوع فلسطین و همچنین کنفرانس خلع سلاح ملل متحد ضمن دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران در موضوع اتهامات حقوق بشری، به بیان جنایات و همچنین تهدید رژیم صهیونیستی برای حقوق بشر در تمام دنیا و علیه کل بشریت پرداخت.

جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبروست
حسین امیر عبداللهیان در سخنرانی خود در ۵۵ مین نشست شورای حقوق بشر نیز ضمن انتقاد از انفعال جهانی در برابر نسل کشی رژیم جنایتکار صهیونیستی عنوان داشت: متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین المللی با چند چالش‌ مهم مواجه است که فوری ترین آن "انسان کشی" نظام مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه جوی اسرائیل است.
وی با اشاره به ۱۴۰ روز نسل کشی ارتش صهیونیستی در غزه اظهار داشت: بیاید امروز در این نشست مهم تاکید کنیم و اجازه ندهیم نسل کشی و ارتکاب جنایات شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود. در این راستا توجه شما را به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر فلسطین اشغالی جلب می کنم که گویای عمق و حجم جنایات و نقض فاحش حقوق انسانی در غزه و کرانه باختری است.
وی با تاکید بر لزوم ورود شورای حقوق بشر ملل متحد به موضوع جنایات حقوق بشری رژیم صهیونیستی در غزه، خاطرنشان کرد: امروز جهان شاهد حمایت همه جانبه ایالات متحده آمریکا و برخی متحدین آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که "همدستی" واقعی در نسل کشی محسوب می شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان عالی ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایات ضد بشری خود پاسخگو نماید.
فراموش نمی کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر ساخت، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته ای موسوم به حقیقت یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجه با کشتار هزاران زن و کودک بی گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی گیرد.وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه لازم است مجددا تکرار کنم که ایجاد سازوکارهای تحمیلی علیه کشورم به بهانه هایی همچون حقیقت یابی، در شرایطی که چنین سازوکارهایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد، هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین اللمللی ندارد و صرفا دستاویزی برای سوء استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می شود.
وی افزود: اسلام هراسی که عمدتاً معلول گفتمان های نژادپرستانه، در برخی محافل و مراجع سیاسی و گفتمانی غرب است، به روش های متعدد ادامه دارد. نتیجه این افراط گرایی افزایش تبعیض، خشونت مبتنی بر مذهب در نقاط مختلف جهان به ویژه علیه افراد و جوامع مسلمان است.
آیا بشریت می‌تواند اجازه دهد که یک اشغالگرِ دارنده سلاح هسته‌ای با ادامه دادن به نسل‌کشی ملت فلسطین چنین بی‌پروا حقوق بین‌الملل را به سخره گیرد
امیر عبداللهیان در کنفرانس خلع سلاح ملل متحد که ریاست آن در ماه مارس بر عهده ایران خواهد بود، ضمن انتقاد از معیار های دوگانه نهادهای بین المللی در موضوع خلع سلاح هسته ای و همچنین اشاره به عدم اجرای دقیق گیمان منع گسترش سلاح های هسته ای(NPT)، خاطرنشان کرد: در حقیقت رژیم اسرائیل فوری‌ترین و ملموس‌ترین خطر، نه تنها برای فلسطینی‌های بی‌دفاع و منطقه غرب آسیا، بلکه برای کل جهان به شمار می‌آید. جامعه بین المللی باید این تهدید را جدی تلقی کرده و تصمیمی قاطع در مواجهه با تهدید بی‌سابقه‌ای که این رژیم اشغالگر، آپارتاید و ستیزه جو متوجه صلح جهانی می کند، اتخاذ کند.
امیرعبداللهیان گفت: قصاوتی که این رژیم آپارتایدِ مورد حمایت آمریکا طی نسل‌کشی بی‌رحمانه‌اش در پنج ماه گذشته در غزه از خود نشان داده و در این میان هیچ چیز - نه زنان و کودکان معصوم، نه کارمندان سازمان ملل، نه خبرنگاران، نه مدارس و نه بیماران و بیمارستان‌ها - خط قرمز به شمار نیامده است، به همراه جنایات شهرک‌نشینان در کرانه باختری، نشان‌دهنده سطح فوق‌العاده خطری است که منطقه را به سمت یک درگیری‌ گسترده و قریب‌الوقوع سوق می‌دهد.
وی ادامه داد: این رژیم اشغالگر چنان در اثر حمایت آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی جسور شده که هم مردم مظلوم غزه و هم کشورهای منطقه را بی‌شرمانه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تهدید می‌کند؛ برای نمونه، این اشتباه لفظیِ وزیر کابینه نتانیاهو نبود که گزینه هسته‌ای را برای از میان بردن جنبش آزادی بخش حماس توصیه کرد. پیش از آن هم نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۲۳ از ضرورت «تهدید هسته‌ای واقعی بر ضد ایران» سخن گفته بود.
وزیر امور خارجه با طرح این پرسش که در چنین اوضاع و احوالی، آیا بشریت می‌تواند صرفا تماشاگر باشد و اجازه دهد که یک اشغالگرِ متجاوز و دارنده سلاح هسته‌ای با ادامه دادن به نسل‌کشی ملت فلسطین و با به خطر انداختن صلح و امنیتِ منطقه‌ای چنین بی‌پروا حقوق بین‌الملل را به سخره گیرد، گفت: مسئولیت قانونی و تعهد اخلاقیِ مشترک ما ایجاب می‌کند نسل‌کشی را متوقف و اشغالگران متجاوز را بخاطر ارتکاب جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، پاسخگو کنیم.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه در همین حال، دنیا باید اذعان کند که سلاح‌های هسته‌ای در دست چنین رژیمی، جدی‌ترین و فوری ترین تهدید علیه بشریت به شمار می‌آید، افزود: بنابراین بطور قطع ضرورت دارد که این رژیم نامشروع اسرائیل را بخاطر رفتارهای قانون‌شکنانه و شرارت آمیزش مسئول بدانیم. لازم است که همه ذخائر سلاح های هسته‌ای این رژیم امحاء شده و همه تاسیسات هسته ای آن ذیل پادمان‌ها و سازوکارهای راستی‌آزماییِ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد.
چگونگی نقش آفرینی کشورها و سازمانهای بین المللی در قبال نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه
وزیر امورخارجه کشورمان در نشست جانبی شورای حقوق بشر ملل متحد با موضوع فلسطین نیز ضمن اشاره به انفعال و سکوت مرگبار شورای امنیت و همچنین دیگر نهادهای بین المللی در حوزه صلح و امنیت بین المللی در قبال جنایات صهیونیستی در غزه عنوان داشت: بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم غزه جان خود را از دست داده اند که ۷۰ درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند. این وحشتناک ترین آمار کودک کشی در طول تاریخ بشریت است.
وی افزود: اکنون نسل کشی ساکنان غزه دو گونه است، افرادی که جان خود را در نتیجه حملات و بمباران های ارتش صهیونیستی از دست داده‌اند و آنهایی که در نتیجه گرسنگی، توسط رژیم اسرائیل در حال مرگ تدریجی هستند. این وضعیت در شمال نوار غزه به مراتب وحشتناک تر است و حدود ۶۰۰ هزار فلسطینی که این منطقه را ترک نکرده اند، شکم کودکان خود را با گیاهان و برگ درختان سیر می کنند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در نتیجه تهاجم مستقیم و عامدانه رژیم اسرائیل به بیمارستان ها، مکان، دارو و تجهیزات پزشکی کافی برای مداوای ده ها هزار مجروح فلسطینی در غزه فراهم نیست. مجروحان وحتی کودکان بدون داروهای بیهوشی مورد عمل جراحی قرار می گیرند و در نتیجه شرایط ناسالم بهداشتی بیماری های واگیردار عفونی هر روز جان تعدادی بیشتری از انسانها را تهدید می کند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه فاجعه دیگری که در غزه در حال وقوع است، شروع برنامه تهاجم گسترده این رژیم به رفح است، اظهار داشت: یعنی منطقه ای که اکنون نیمی از جمعیت انسانی نوار غزه در آن پناه گرفته اند. بی تردید این دوره زمانی با همه مصائب و مرارت های آن بر ملت مظلوم و مقاوم فلسطین خواهد گذشت اما چگونگی و کیفیت نقش آفرینی تک تک کشورها و سازمانهای بین المللی که در رابطه با این نسل کشی آشکار اتخاذ می کنند، در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد.
وی گفت: معتقدیم ارسال سلاح برای تداوم نسل کشی در غزه خطای نابخشودنی است و قطع هرگونه همکاری بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری با رژیم آپارتاید اسرائیل فوری ترین اقدامی است که از سوی همه دولتها و کشورها باید انجام شود.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه رژیم اسرائیل هیچ حقی برای مردم فلسطین قائل نیست و حتی درصدد کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری به بخش هایی از سرزمین مصر و اردن است، عنوان کرد: اما جهان شاهد است که مردم غزه به رغم شدت جنگ و پیامدهای سخت آن، هرگز حاضر به پذیرش کوچ اجباری نشده اند.
وی‌ افزود: آنچه امروز در بی عملی شورای امنیت سازمان ملل در قبال نسل کشی در غزه شاهدیم، فاجعه دیپلماسی قرن است و تداوم جنایات جنگی اسرائیل و توسعه دامنه جنگ و پیامدهای آن تهدید کننده واقعی صلح و امنیت بین المللی است.

حمایت از فلسطین در دیدارهای دوجانبه
دیدارهای دوجانبه حسین امیرعبداللیهان با همتایان خود در سایرکشورهای جهان و همچنین مقامات بلندپایه سازمان های بین المللی فرصت دیگری برای بیان فاجعه‌ حقوق بشری و نسل کشی در حال وقوع در غزه بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی در دیدار با همتای ویتنامی خود، ضمن تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور با اشاره به اوضاع نگران کننده در فلسطین و غزه، به تشریح مواضع کشورمان در خصوص فلسطین و غزه پرداخت. وی سیاست‌های آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و حمله به یمن را عامل تشدید بحران در منطقه دانست.
وی تاکید کرد: ما در تلاش‌های دیپلماتیک و بین المللی خود برای پایان نسل کشی در غزه و پایان جنگ تلاش می کنیم و در این رابطه به پیشنهاد کشورمان برای برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی اشاره کرد.

عدم وجود اراده جدی برای پایان جنگ از سوی حامیان غربی رژیم صهونیستی
امیر عبداللهیان همچنین در دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی ضمن اشاره به بی عدم وجود اراده جدی برای پایان جنگ از سوی حامیان غربی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: طرف آمریکایی از کاهش جنگ و نه توقف جنگ صحبت می کند که نشان دهنده عدم اراده آمریکا برای پایان جنگ است.
امیر عبداللهیان با اشاره به اظهارات برخی کشورها از جمله آمریکا در خصوص غزه پساجنگ و ارتباط دادن آن به توقف جنگ گفت که رهبران گروه‌های فلسطینی برای اداره غزه پساجنگ روش های دموکراتیک و یک توافق سیاسی میان همه گروهها و جریان‌های فلسطینی را مدنظر دارند و حمایت از این روش، حمایت از یک روش دموکراتیک است.
وی گفت: آنچه اتفاق افتاده، یک فاجعه انسانی در غزه است و تهدیدات نتانیاهو برای حمله به رفح، می تواند ابعاد این فاجعه را عمیق تر کند و ۱ میلیون ۴۰۰ هزار فلسطینی آواره و ساکن در رفح را با تهدیدت بسیار جدی مواجه کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: مقاومت در حوزه نظامی توانمند است و رژیم اسرائیل با تداوم جنگ چیزی بدست نخواهد آورد، اما آنچه که موجب نگرانی است، وضعیت وخیم انسانی است.
کشورهای مدعی اجازه نداده‌اند که در خصوص کشتار وحشتناک در غزه، کمیته حقیقت یاب تشکیل شود
امیر عبداللهیان همچنین در دیدار با همتای فنلاندی خود نیز با اشاره به بحران غزه و کشته شدن بیش از ۳۰ هزار فلسطینی که ۷۰ درصد از آنان زنان و کودکان هستند، گفت: متأسفانه با توجه به‌ سیاسی شدن موضوع حقوق بشر، برخی کشورهای مدعی حقوق بشر اجازه نداده‌اند که در خصوص این‌ همه کشتار وحشتناک، کمیته حقیقت یاب تشکیل شود.
والتونن وزیر خارجه فنلاند نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، از دعوت بعمل آمده جهت سفر به‌ ایران تشکر کرد و از تداوم گفت وگو با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مورد اهتمام مشترک استقبال کرد.
وی وضعیت نگران کننده انسانی در غزه را نگرانی مشترک دو کشور توصیف کرد و گفت ما معتقد به تداوم تلاش برای پیشگیری از یک تراژدی انسانی هستیم.
هنوز ۶۰۰ هزار فلسطینی در منطقه ویران شده شمال غزه تحت محاصره کامل، با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در دیدار با وزیرخارجه اندونزی، بر اهمیت استفاده کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های در اختیار خود از جمله قطع همکاری های اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار بر این رژیم به منظور پایان دادن به نسل‌کُشی علیه فلسطینیان تاکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدارهای اخیر خود با رهبران‌ مقاومت فلسطین گفت، به رغم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه، هنوز ۶۰۰ هزار فلسطینی در این منطقه ویران شده حضور دارند که تحت محاصره کامل، با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.
وی ادامه داد: تهدید نتانیاهو برای حمله نظامی گسترده به رفح، این منطقه را در معرض یک فاجعه بزرگ قرار داده است، فلذا اقدام فوری جامعه جهانی از جمله کشورهای اسلامی ضرورت کامل دارد.
رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی نیز اساس تشکیل سازمان همکاری اسلامی را مسئله فلسطین دانست و بر لزوم پایبندی سازمان به این هدف تاکید کرد.
وی گفت مردم فلسطین در حال مرگ دسته جمعی در نتیجه گرسنگی، کمبود دارو و نیازهای درمانی هستند و کشورهای اسلامی باید بتوانند با اقدام مؤثر جلوی این فاجعه انسانی را بگیرند.

آمریکایی‌ها باید دست از ریاکاری بردارند
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور پس از دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا در نشست خبری با خبرنگاران عنوان داشت: به صراحت در مواضعمان اعلام کردیم که آمریکایی‌ها باید دست از ریاکاری بردارند، آنها نمی‌توانند از یک طرف از کاهش شدت جنگ بگویند، کاهش شدت جنگ یعنی تشویق نتانیاهو به تداوم نسل کشی و از طرف دیگر خواستار امنیت در دریای سرخ و دیگر مناطق مهم و حساس منطقه غرب آسیا باشند.
ایوان خیل پینتو وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز پس از این دیدار، در جمع خبرنگاران درباره سکوت جهان غرب در قبال حملات اسراییل علیه مردم غزه و لزوم بازنگری در مکانیزم‌های حقوق بشری، اظهار داشت: درخصوص موضوع فلسطین، ونزوئلا موضع روشنی دارد. این یک نسل کشی توسط اسراییل است. ما در سازمان ملل در این خصوص موضع بسیار انتقادی داشتیم که این وضعیت باید متوقف شود.
وی ادامه داد: با وجود تلاش‌هایی که شورای حقوق بشر انجام داده است، آنها موفق نشده‌اند که کشتار زنان، کودکان و مردان در فلسطین را متوقف کنند.
وزیرخارجه ونزوئلا افزود: در فلسطین شما مشاهده می‌کنید که بحران سیستم بین المللی سازمان ملل مشهود است
وزیرخارجه ونزوئلا در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه تهدید اسراییل به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه مردم فلسطین، گفت: همانطور که در کنفرانس خلع سلاح اعلام کردیم نگران قتل عام فلسطینیان توسط اسراییل هستیم. اسراییل متجاوز است؛ انها همچنین از تهدید به استفاده از بمب اتم علیه فلسطینی ها دریع نکردند.
امیرعبداللهیان در دیدار های جداگانه با دبیرکل سازمان ملل متحد و وزرای خارجه اردن، مصر، دانمارک، کویت به لزوم جلوگیری و توقف نسل کشی در غزه اشاره داشت.
انتهای پیام/
فرصتی برای دفاع از ایران و غزه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار