سخنگوی شورای نگهبان:

۲۳۰ هزار ناظر مردمی در انتخابات حضور دارند/ تخلف خاصی دریافت نکردیم

1402/12/09 - 11:28 - کد خبر: 109393 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۲۳۰ هزار ناظر مردمی در انتخابات حضور دارند.

به گزارش نصر، هادی طحان نظیف در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی امری تعیین کننده و محوری است در روزگاری که برخی مردم دنیا با صندوق رای بیگانه هستند در نظام جمهوری اسلامی اراده و خواست مردم دولت ها و مجالس را سامان بخشیده است.
وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات در روز جمعه اظهار داشت: انتخابات امسال در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای برگزار می شود، بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی حدود ۷۵ درصد کسانی که شرایط داشتند تایید صلاحیت شدند.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر فعالیت می‌کنند، بر اساس قانون با اینکه قاطبه مردم مسلمان هستند ولی اقلیت های دینی ما کرسی برای مجلس دارند.
طحان نظیف با اشاره به اینکه از اقشار مختلف در میان تایید صلاحیت شده ها وجود دارد، گفت: ما از حضور همه افراد شایسته و نخبگان در انتخابات استقبال می کنیم و به آن افتخار میکنیم با توجه به تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده زمینه انتخاب نمایندگانی شایسته فراهم است.
وی یادآور شد: ما در این دوره ۲۳۰ هزار ناظر مردمی داریم، علاوه بر آن نمایندگان کاندیدا در روز اخذ رای حضور دارند که تعدادشان ۶۲ هزار نفر است، حدود ۸۰۰ هزار نفر هم عوامل اجرایی هستند.

۲۵۰ هزار نفر مسوول تامین امنیت در انتخابات هستند
وی تاکید کرد: انتخابات در کشور ما همواره در امنیت برگزار شده در این دوره ۲۵۰ هزار نفر مسوول امنیت انتخابات هستند، در هزار و ۷۰۰ شعبه انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شورا به لیست های انتخاباتی نگاه ویژه دارد؟ بیان کرد: شورای نگهبان نسبت به هیچ فهرست و گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه میزان تایید صلاحیت شده ها ایران با دیگر کشورها گفت: بررسی هایی در پژوهشکده شورای نگهبان داریم، ما این تعداد تایید صلاحیت شده را در انتخابات هیچ کجای دنیا ندیدیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت حسن روحانی برای مجلس خبرگان اظهار داشت: بر اساس قانون مجلس خبرگان شرایطی برای انتخابات در نظر گرفته شده افراد باید شرایطشان به صورت برابر باشد ممکن است کسی شرایطی داشته باشد ولی بعد این شرایط را از دست بدهد.  

تخلف ویژه ای را دریافت نکردیم 
وی در پاسخ به سوالی گفت: ما تاکنون تخلف ویژه ای دریافت نکردیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره معیار تایید و رد صلاحیت ها بیان کرد: قانون مراحل مختلف را دارد، هیات های اجرایی و هیات های نظارت که مسوول تایید یا رد صلاحیت ها بودند.

۱۲ یا ۱۳ درصد ثبت نام کنندگان انتخابات بانوان هستند
طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره تعداد آقایان و خانم های شرکت کننده گفت: ۱۲ یا ۱۳ درصد ثبت نام کنندگان خانم و بقیه آقا هستند، سن شرکت در انتخابات ۳۰ تا ۷۵ سال است، ما حدود سه هزار دهه شصتی داریم.
انتهای پیام/
 ۲۳۰ هزار ناظر مردمی در انتخابات حضور دارند/ تخلف خاصی دریافت نکردیم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار