میرقاسم بنی هاشمی در گفتگو با «نصر» مطرح کرد:

استقلال مس سونگون اقدامی راهبردی برای توسعه آذربایجان/ لزوم نوسازی ساختار حکمرانی کشور 

1402/12/07 - 15:50 - کد خبر: 109303 نسخه چاپی

نصر: میرقاسم بنی هاشمی، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: تکنولوژی ساختار حکمرانی و اداری کشور باید نوسازی و بازسازی شود و مدیریت منطقه‌ای در آن جایگاه مشخصی داشته باشد تا بتوان با استفاده از توانمندی‌های مناطق مختلف کشور مسایل و مشکلات را حل کرد.

به گزارش نصر، میرقاسم بنی هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات راهبردی و کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر، توسعه را یک مفهوم پیچیده و چند بعدی دانست و افزود: توسعه به لحاظ زمان هم معطوف به گذشته، حال و آینده است. توسعه زمانی ممکن می‌شود که در یک جامعه تحولات فکری به خود ببیند و این تحولات فکری بود که اروپا را وارد پروسه توسعه کرد.

توسعه مولود عقلانیت و آزادی است
وی ادامه داد: این تغییرات و تحولات در حوزه فکری و فلسفی، جامعه اروپا را به مقطع رنسانس وارد کرد و اندیشه‌های سیاسی به صورت تدریجی از بطن این تحولات فکری ایجاد شد و به دوره رفرمیسم و بازاندیشی در جامعه اروپا انجامید و پس اینکه جامعه اروپا به بلوغ فکری و سیاسی رسید، مفهوم «توسعه» با سه اصل «آزادی، عقلانیت و قرارداد اجتماعی» متولد شد.

آزادی یعنی حق تعیین سرنوشت
این پژوهشگر ارشد توسعه گفت: آزادی به این مفهوم است که انسان فارغ از دین، مذهب، قومیت و... می‌تواند سرنوشت خود را تعیین کند. عقلانیت هم به این مفهوم است انسان یک موجود خردمند و محاسبه‌گر است و می‌تواند با تفکر و تعقل، خود را از ظلمت برهاند. وقتی آزادی با عقلانیت ترکیب شود، چهارچوب‌ها قراردادهای اجتماعی از درون آن استخراج می‌شود و در نتیجه توسعه از قرارداد اجتماعی و تحولات فکری یک جامعه پدید می‌آید و دولت‌های جدید بعد از این تحولات فکری و سیاسی پدید آمده‌اند که فلسفه وجودی آن‌ها حفظ بقاء و امنیت مردم است.


دیکتاتوری پهلوی بنیان‌های نوظهور توسعه را از بین برد
میرقاسم بنی هاشمی در ادامه درباره روند توسعه ایران اظهار کرد: جامعه ما در دوران مشروطه تا حدودی به مسأله توسعه نزدیک شد و تاریخ ما در دوران مشروطیت اولین دولت مدنی را تجربه کرد که خود نهاد حکومت و شاهزاده‌های قاجار در داخل دولت مدنی تعریف شدند، اما پس از شکست مشروطیت، خیلی زود این نهاد نوپا جای خود را به دیکتاتوری پهلوی اول داد و همه بنیان‌های نوظهور دولت مدنی و توسعه از بین رفتند.
وی ادامه داد: در این دوران لایه بیرونی توسعه که لایه تاسیساتی و ساختمانی است خود را بیشتر نشان داد تا بلکه بتواند به مطالبات سرکوب شده نخبگان مشروطه خواه پاسخ دهد. 
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: ما در دوران مشروطیت لایه اول توسعه را در مکتب تبریز، مکتب قانون و آزادی‌های فکری، مدنی و نهادی دیدیم که به صورت قانون اساسی مشروطه، احزاب و انجمن‌های مختلف خود را نمایان کرد. تغییرات و تحولات در این دوره به علت نبودن روشنفکران و سیاستمداران اصلاح جو در جامعه به توسعه بدل نشد و متاسفانه روند توسعه کشور با همه تلاش‌ها و مجاهدت‌هایی که توسط سران مشروطه انجام شده بود، ناکام ماند.
بنی‌هاشمی گفت: ما در دوران مشروطیت از دولت سنتی قاجار به دولت مدنی مشروطه رسیدیم، اما نیروهای اجتماعی کافی برای تداوم آن وجود نداشت و به عبارتی بذر مشروطیت در زمینه نامساعدی کاشته شد و در نهایت پس از آن همه تلاش و مجاهدت، دولت توتالیتر رضاشاه سرنوشت کشور را به دست گرفت.
وی ادامه داد: در دوران مشروطیت تحولات فکری از آذربایجان و تبریز شروع شد و علاوه بر ایران در کشورهای همسایه مانند ترکیه و پاکستان پروسه تجدد آغاز شد و جوامع این کشورها از جوامع سنتی به مدرن تبدیل شدند و پس از آن شاهد از بین رفتن دولت‌های قاجاریه و عثمانی بودیم که پس از آن نظامی‌ها سرکار آمدند و پیشگام لایه بیرونی توسعه شدند، چرا که در جوامع چندفرهنگی و کشورهای بزرگ، الگوی ساخت دولت، دولت مرکزی اقتدارگرا بود، نه دولت مشارکت گرا.


آذربایجان در دوران دولت مرکزگرای پهلوی از توسعه بازماند
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر افزود: در شرایطی که رضاخان دستاوردهای مشروطیت را به باد داد و یک دولت توتالیتر مرکزگرا ایجاد و با مظاهر مشروطیت و دولت مدنی به مقابله برخواست، آذربایجان و دیگر مناطق پیرامونی دولت مرکزساخت رضاخان از توسعه بازماندند و در نتیجه آن سیاست‌های غلط، عصیان‌های سیاسی مختلفی در کشور به وقوع پیوست و وقتی پهلوی دوم خواست این اشتباهات را تا حدودی جبران کند، دیگر دیر شده بود و مردم ایران به مرحله انقلاب اسلامی رسیدند تا به حکومت توتالیتر پهلوی پایان دهند.

در همه لایه‌های توسعه عقب مانده ایم
بنی‌هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمینه‌های ساخت دولت در خاورمیانه امنیت محور بود و حتی ترکیه در دوره جنگ جهانی به یک درگیری تمام عیار نظامی کشیده شد، اما زمینه‌های ساخت دولت در اروپا اقتصاد محور بود و در نتیجه به تشکیل دولت‌های مشارکت گرا و توسعه منجر شد.
وی افزود: ساخت دولت مشروطه با ساخت دولت پهلوی کاملاً متفاوت بود و در دولت مشروطه قاجار مناطق پیرامونی در دولت مدنی شکل یافته مشارکت داشتند، اما در دوره پهلوی مناطق پیرامونی دولت ساخت مرکز کاملاً حذف شدند. در نتیجه دوره پهلوی ایران را در مسیر توسعه به عقب راند، چرا که مبانی اجتماعی و حقوقی ساختار جدید خدشه دار شد و روند تحول و تغییرات تدریجی دوره قاجار در مسیر توسعه کاملاً متوقف شد.
بنی‌هاشمی اظهار کرد: نظام مدیریت منطقه‌ای بعد از دولت مشروطه هیچ جایگاهی نداشت و همه هزینه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از مرکز انجام می‌شد و در نتیجه متاسفانه آذربایجان در همه لایه‌های توسعه به شدت عقب ماند.


بررسی علمی عقب‌ماندگی آذربایجان و راه‌های برو‌ن‌رفت از آن
این پژوهشگر توسعه در ادامه به تحقیقات و مطالعات خود در پژوهشگاه مطالعات راهبردی درباره توسعه کشورمان اشاره کرد و گفت: ما یک مگاپروژه مطالعاتی درباره مسأله شناسی و پیشرفت ۱۲ استان‌ را در مرکز مطالعات راهبردی کار کردیم که پروژه توسعه آذربایجان شرقی جزو مهمترین آن‌ها بود. در کتابی که با عنوان «مساله‌شناسی و پیشرفت آذربایجان شرقی» چاپ شده است، طی مجموعه مقالاتی عوامل عقب‌ماندگی و انباشت مسایل را تحلیل کرده‌ایم.

تغییرات باید از مجلس شروع شود
میرقاسم بنی هاشمی افزود: من در تحلیلی که روی مجموعه این مگاپروژه مطالعاتی داشتم، متوجه شدم ۶۰ الی ۹۰ درصد مشکلات و موانع توسعه در استان‌های مورد مطالعه مشترک هستند و اگر قرار بر حل این مشکلات داشته باشیم، مجبور هستیم تغییراتی در روند مدیریت کشور و ایجاد مدیریت منطقه‌ای داشته باشیم و این تغییرات باید از مجلس آغاز شده و توسط مجلس پیگیری شود.

تکنولوژی ساختار حکمرانی کشور باید نوسازی شود
وی تاکید کرد: تکنولوژی ساختار حکمرانی و اداری کشور باید نوسازی و بازسازی شود و مدیریت منطقه‌ای در آن جایگاه مشخصی داشته باشد تا بتوان با استفاده از توانمندی‌های مناطق مختلف کشور مسایل و مشکلات را حل کرد.

فلسفه انقلاب مبارزه با فقر بود 
این پژوهشگر توسعه گفت: با وجود منابع عظیم خدادادی، وجود فقر در کشور ما قابل قبول نیست و اساسا فلسفه انقلاب اسلامی هم مبارزه با فقر و نابرابری بود.
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران نتیجه عصیان سیاسی ملت ایران در مقابل خودکامگی و تمامیت خواهی پهلوی بود. همچنین فلسفه انقلاب اسلامی مشارکت مردمی و عصیان علیه بی عدالتی و نابرابری بود. لذا معتقدم بروزرسانی و اصلاح ساختار مدیریت کشور و تدوین نظام مدیریت منطقه‌ای گام بزرگی برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و پاسخ به مطالبات جدی مردم در این رابطه است و من اگر توفیق خدمتگزاری مردم بزرگوار آذربایجان را در مجلس شورای اسلامی پیدا کنم، این مهم را بطور جدی پیگیری خواهم کرد.


اصلاح ساختار مدیریت کشور ضروری است 
بنی‌هاشمی توضیح داد: با تحقق نظام مدیریت منطقه‌ای می‌توان بخشی از درآمدهای دولت در استان را از محل معادن و درآمدهای مالیاتی، گمرکی و... را به صندوق توسعه استانی تخصیص داد و به این ترتیب منابع پایداری برای اجرای طرح‌های توسعه ای ایجاد می‌شود. ما در مرکز مطالعات راهبردی این طرح‌ها را به طور دقیق مطالعه کرده‌ایم و حتماً قابلیت اجرایی دارند و موفق خواهند شد.

استقلال مس سونگون اقدامی راهبردی برای توسعه آذربایجان 
وی در ادامه به ناکامی تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان اشاره کرد و گفت: استقلال مس سونگون یک اقدام راهبردی برای توسعه آذربایجان است و این جزو اصلی‌ترین مطالبات مردم است که باید پیگیری کنیم.

وضعیت موجود باید به‌صورت تدریجی اصلاح شود 
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در مسأله تحول و توسعه اعتقاد دارم وضعیت موجود باید به صورت تدریجی اصلاح شود و باید فرآیندها و روندها اصلاح شوند تا کشور به سمت مشارکت مردم در مدیریت کشور و توسعه پیش رود.

لازمه توسعه، تشکیل مجلس قدرتمند است 
بنی‌هاشمی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نماد مشارکت مردم در مدیریت کشور است و هر چند کاستی‌ها و نارضایتی‌هایی هم از سوی مردم درباره انتخابات و مجلس وجود دارد، اما من اعتقاد دارم با قهر مردم در انتخابات تغییری در روند موجود ایجاد نخواهد شد و اگر ما تغییر و تحول می‌خواهیم، باید از همین مجلس و انتخابات بخواهیم و حضور من در انتخابات هم بر همین اساس و اعتقاد است.
‌وی در پایان با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات، گفت: می‌توان امیدوار بود که با حضور بیشتر مردم در انتخابات، مجلس قوی تری شکل گیرد و تشکیل مجلس قدرتمند خواهد توانست تغییرات لازم برای توسعه را ایجاد کند.
لذا از مردم عزیز آذربایجان به عنوان یک معلم دانشگاه که بیش از ۳۰ سال در علوم توسعه تحقیق و پژوهش کرده‌ام دعوت می‌کنم آگاهانه و امیدوارانه در انتخابات شرکت کنند و به کاندیداهای مورد اعتماد خودشان رای دهند.

انتهای پیام/
استقلال مس سونگون اقدامی راهبردی برای توسعه آذربایجان/ لزوم نوسازی ساختار حکمرانی کشور  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار