نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون آموزش در مجلس دوازدهم مطرح کرد:

مسیر توسعه کشور از پل طلایی آموزش می گذرد / مشکلات موجود حاصل ناکارآمدی هاست

1402/12/07 - 08:46 - کد خبر: 109255 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون آموزش در مجلس دوازدهم و کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: کشور اگر وقت و سرمایه خود روی آموزش بگذارد جرم، جنایت و بزهکاری کاهش می‌یابد و  توسعه و ترقی افزایش می‌یابد به تبعه آن آستیش هم بیشتر می‌شود.

به گزارش نصر، علیرضا منادی سفیدان در پاسخ به این سوال که در این دوره انتخابات برای ورود به بهارستان چه رویکردی را اولویت قرار داده‌اید پاسخ داد: در این چهار سال که در مجلس کمیسیون فناوری بودم در آموزش زنجیره‌ای تحت عنوان زنجیره‌ی تامین یکپارچه آموزش تعریف کردایم که کمیسیون همکاری های لازم را انجام داد و تمام بخش‌های آموزش را مانند اعضای یک بدنه واحد در نظر گرفته شد و برای تمام بخش‌ها برنامه‌هایی در نظر گرفته شد از جمله صفر تا ۶ ساله‌ها را در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برنامه ریزی کردیم و از بهزیستی تفکیک شد، معلمان رتبه‌بندی شدند، مدارس غیرانتفاعی ساماندهی شدند، قانون گذاری برای شرکت‌های دانش بنیان عملیاتی شد.
وی ادامه داد: تمام حقوق، مالیات و سقف‌های اساتید وزارت علوم همسان سازی شد حتی آموزش فنی و حرفه‌ای که اساسنامه نداشتند همه این کارها کار مقدماتی بود که با تداوم این مسئولیت‌ها با برنامه‌های بیشتر در خدمت مردم خواهیم بود.
منادی در خصوص اقدامات تکمیلی در چهارمین دوره حضورش در بهارستان گفت: فعالیت‌ها در حوزه عمرانی، آموزشی، پزشکی و انرژی در استان و کشور را تقویت می کنیم ولی برخی اقدامات در حوزه آموزش در سطح ملی  صورت گرفته که ناقص است و باید قوانینی را برای آینده بسیار نزدیک تحت عنوان هوش مصنوعی در جهت آموزش در نظر گرفت چنانچه کشورهای پیشرفته در راستای توسعه اقدام کرده‌اند با توجه به موانعی که در حوزه آموزش وجود داشت بخش عمده‌ی اقدامات پیش رفته است و این مسیر توسعه آموزش باید از کانال مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.


رتبه بندی معلمان
منادی در خصوص رتبه‌بندی معلمان توضیح داد: سه سال زمان صرف رتبه‌بندی معلمان شد و مخالفان از افزایش حقوق و مزایایی یک میلیون معلم بیم داشتند، و هدف فقط افزایش معیشت معلمان نبود بلکه به دنبال ارتقاء شأن و منزلت جایگاه معلمی بودیم که در این راستا سازمان برنامه‌بودجه و سازمان امور استخدامی به شدت مخالفت می‌کردند که با تلاش‌های مجلس شورای اسلامی تصویب شد و حتی در آیین‌نامه پیش‌بینی شده این مخالفت‌ها ادامه داشت که در کمیته تطبیق قوانین اصلاح شد.
وی ادامه داد: با وجود مخالفت‌ها ۵۰ هزار میلیارد تومان از طرف دولت بودجه تخصیص یافت اما همچنان برخی از تصمیمات در حال حاضر عملی نشده است و به دلیل مخالفت دولت است که امید است در مجلس بعدی خواسته‌هایمان را جامه عمل بپوشانیم. این مخالفت‌ها منجر شد برای اولین بار شب عید حقوق یک میلیون معلم واریز نشده بود و از بنده به عنوان نماینده مردم که پیگیر و  مطالبه‌گر حق مردم از دولت هستم شکایت کردند که در نهایت تبرئه شدم.
منادی ادامه داد: در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ، 45 هزار معلم در سطح کشور در کلاس درس خود نبودند که در اثر سوء تدبیر سازمان امور استخدامی بیش از ۱۵ میلیون ساعت فرزندان این سرزمین بدون معلم و آموزش بودند که باید مقصرین پاسخگویی اشتباهات خود باشند.
رئیس کمیسیون آموزش در خصوص مخالفت‌های نظام آموزشی گفت: هر جامعه‌ای در مقابل تغییرات مخالفت می کند چنانچه ۱۰۰ سال پیس هم در خصوص نظام جدید آموزش و پرورش مخالفت کرده‌اند در موضوع رتبه‌بندی معلمان امروزه شأن و منزلت معلمان که برحسب تجربیات کسب شده است نمایان می‌شود، تحول آموزش و پرورش این است که به معلمان انگیزه دهد ۱۷ میلیون خانواده دانش‌آموزی داریم که آینده همه فرزندان ایران در دست معلمان است پس باید به معلمان ارزش داده شود یعنی به این ۱۷ میلیون خانواده خدمات دهی صورت می‌گیرد و کیفیت آموزش فرزندان بیشتر می‌شود و این کیفیت در نسل‌های بعدشان تاثیر مثبتی دارد و مطمئنا اثرات این اقدامات در آینده قابل لمس خواهد بود.

ماجرای یک ویدئوی حاشیه ساز
منادی در خصوص ویدئویی که در فضای مجازی پخش شد و حاشیه هایی داشت، نیز توضیح داد: انتشار فیلم دقیقا بعد از مخالفت‌ها در خصوص مصوبات بود که معلمان اخراجی از تمام استان‌ها جهت رفع مشکلات خود به دفتر بنده پناه آورده بودند و سه روز میزبان‌شان بودیم و در نهایت خوشبختانه حداقل حق تدریس خود را دریافت کردند و به استان‌های خود بازشگتند ولی با ساخت ویدئوی ۳۰ ثانیه از یک جلسه ۳ ساعته قصد تخریب  بنده را داشتند که در نهایت از مردم عذرخواهی کردم ولی کسی از نبود معلم در کلاس‌های درس عذرخواهی نکرد.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پروش با یک میلیون معلم، ۱۷ میلیون دانش‌آموز و ۱۰۲ مدرسه همچنین دانشگاه فرهنگیان و صندوق ذخیره فرهنگیان و وزارت علوم و فناوری با ۲۵۰۰ دانشگاه و چهار میلیون دانشجو و یکصد هزار استاد دانشگاه و وزارت بهداشت ۲۶۰ هزار دانشجو پزشکی و ۷۰ دانشکده پزشکی و ۱۸ هزار استاد دانشگاه و معاونت علمی با ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و بنیادملی نخبگان و وزارت کار و رفاه اجتماعی با ۲۲ هرار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در سیاست‌گذاری‌های کمیسیون آموزش و پرورش نقش مستقیم دارند.

اقدامات ویژه دانش بنیان ها
منادی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فرصت‌های خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته چنانچه در سال ۸۹ قانونی برای اساتید دانشگاه وضع شده که در تأسیس شرکت مستثنی باشند که منجر به تشکیل ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان شد که در طی اصلاحیه در قالب ۲۰ ماده تمامی موانع بانکی، بورسی، بیمه‌ای، مالیاتی و گمرکی از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان حذف شد که نشانگر حمایت ایران از رشد و توسعه است.
منادی در خصوص تاثیر مسئولیت چهار ساله خود در کمیسیون آموزش و پرورش در استان نیز توضیح داد: اقدامات خوبی در جذب بودجه برای تمام دانشگاه‌ها صورت گرفت همچنین با وضع قوانین برای شرکت‌های دانش‌بنیان خدمت بزرگی برای تمام شرکت‌های کشور انجام داده‌ام و در کنار آن ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه‌های استان مانند رشته داروسازی در دانشگاه‌ آزاد است در آذربایجان شرقی دو دانشکده پزشکی و دو دانشکده دندانپزشکی و دو دانشکده داروسازی دارد و بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومان جهت ساخت و نوساز مدارس جذب شده است همچنین خارج از کمیسیون می توان به پروژه‌های عمرانی اشاره کرد از جمله تسفیه خانه با ظرفیت تسفیه خانوارهای یک میلیون نفری مدول دو  تبریز با جذب ۵۰ میایار تومان در عرض دو روز اشاره کرد که آب فاضلاب یک میایون و ۸۰۰ نفر بعد از تصویه روانه دریاچه ارومیه می شود، همچنان از بزرگراه تبریز و مرز نوردوز حمایت شد.

نخبگان مانند نهنگ هستند
منادی در خصوص مهاجرت نخبگان گفت: نخبگان مانند نهنگ هستند که باید در اقیانوس نگه‌داری شود نه در رودخانه و اگر نخبگان با این امکانات در این کشور زندگی کنند پوسیده خواهند شد از طرفی هم مهاجرت نخبگان از کشور نشانگر نیاز جهان به سواد و نخبگان ایران است، هیچ وقت نخبگان را به زور در کشور نمی مانند و باید نیازهای رفاهی‌ مانند مسکن، شغل آنها برطرف شود. در این راستا با عقد قرارداد یک هزار و چهل نفر دکتری سرباز با نیروهای مسلح کشور جذب و در کشور ماندگار شدند.

دخالت در انتصابات
منادی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید در انتصابات دخالت داشته باشند فقط می‌تواند در خصوص قابلیت و لیاقت مدیران اظهارنظر کند و در انتخاب مدیران شایسته کمک کند که حس می کنم با ورود استاندار جدید تراز مدیران استان ارتقاء می‌یابد.
وی ادامه داد: مشکلاتی که در کشور متحمل می شویم از طرف مدیران ناکارآمد است و در صورت تشخیص ناشایستگی مدیر باید در هر مرحله کنار گذاشته شود. و استاندار، امام جمعه و نمایندگان استانی باید جانشین پروری کنند.
منادی در انتهای سخنان خود گفت: از خدا شاکر هستم که ۵ دورهمردم تبریز به من اعتماد کرده‌اند چنانچه یک دوره در شورای شهر، چهار دوره هم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شده‌ام که بزرگترین سرمایه من است و تمام تلاش خود را میکنم تا صادقانه مطالبه‌گر مردم آذربایجان شرقی باشم، و از ملت خواش دارم در این بحث دموکراسی که از تبریز برخواسته است در انتخابات حضور داشته باشند.
انتهای پیام/
مسیر توسعه کشور از پل طلایی آموزش می گذرد / مشکلات موجود حاصل ناکارآمدی هاست نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار