در آیین اختتامیه رویداد رویای کهکشانی من مطرح شد: 

کاهش خلاقیت کودکان با افزایش سن؛ زنگ هشداری برای آموزش و پرورش

1402/12/06 - 18:46 - کد خبر: 109252 نسخه چاپی

نصر: رویداد کشوری علمی-تخیلی «رویای کهکشانی من» با هدف ترویج دانش نجوم و فضا و تاثیر ادبیات و هنر در پرورش تخیل و پیشرفت جوامع بشری توسط انجمن نجوم آیاز تبریز برگزار شد و مراسم اختتامیه این رویداد در محل آمفی تئاتر لاله پارک برپا شد.

به گزارش نصر، محمد امین پشمینه‌‎آذر، رئیس انجمن نجوم آیاز در جهت معرفی آیاز گفت: این انجمن سال ١٣٨۴ توسط فعالان و مدال‌آوارن المپیاد نجوم در پژوهشسرای دانش آموزی آذربایجان تاسیس شده است. فعالیت‌های آیاز شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی، رصدهای ترویجی و رایگان داخل شهر و رصدهای تخصصی خارج شهر، باشگاه‌های ماهانه، ویژه برنامه‌های هفته جهانی نجوم، برنامه‌های هفته جهانی فضا و همایش‌های علمی سالانه است. از سال 1395 رویداد «رویای کهکشانی من» برگزار می شود که با محوریت نجوم و فضا، در تلاش است کودکان و نوجوانان را جذب این دو دانش کند.
وی ضمن تشکر از مریم فخیمی، دبیر این جشنواره گفت: این رویداد تا به امروز با خلاقیت و همت وی پیشرفت کرده است. به گفته وی، دوره هشتم این جشنواره با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری منطقه پنج برگزار شد.
دکتر سید علی فارغ، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و از داوران این رویداد گفت: دوره هشتم این رویداد هنری به صورت ملی برگزار شد و بیش از ۲۰۰ اثرمتنوع و جذاب از همه شهرهای ایران دریافت شد.
وی خود را معلم هنر خواند و گفت: در دوره پست مدرن مفهوم هنر تغییر کرده است و هنر فقط منجر به خلق زیبایی نمی‌شود، بلکه مفهومی حیرت‌انگیز به خود می‌گیرد که از این حیث به نجوم ‌شباهت بیشتری دارد. شباهت نجوم، کیهان و هنر در دو چیز است: بی‌نهایت بودن و زیبایی. آثار ارسالی از حیث نزدیکی به این دو ویژگی بسیار ارزنده بودند و ما سعی کردیم چنانکه شایسته و عادلانه بود آثار را قضاوت کنیم.
دکتر کریم میرزایی، نماینده‌ دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: اولین رصدخانه ایران، رصدخانه مراغه توسط خواجه نصیرالدین طوسی تاسیس شد که نشان می‌دهد شناخت آسمان اهمیت بسیاری برای مردم کهن ایران داشت و ایرانی‌های هنرمند و علم‌دوست از قدیم توجه ویژه‌ای به اسطوره‌شناسی و زیبایی‌شناسی داشتند.
وی درباره آثار دریافت شده توسط دبیرخانه جشنواره گفت: شرکت در چنین جشنواره‌ای سخت است چون علاوه بر استعداد هنری، اطلاعات نجومی و تخیل می‌طلبد.
وی افزود: ما شاهد بودیم کودکان کمتر از 9 سال، نقاشی‌های خلاقانه‌تری ارائه داده بودند و با افزایش سن، با کاهش خلاقیت در آثار مواجه بودیم که این زنگ هشداری برای آموزش و پرورش است تا علت از دست رفتن جسارت و خلاقیت کودکان را جویا شوند.
 دکتر محرم شاملی رئیس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز، توسعه فناوری‌های فضایی را پیشران ارتقای علوم دیگر خواند و افزود: وسایل الکترونیکی فشرده، علوم زیستی و فیزیکی و فناوری همه با رشد فناوری فضایی مرتبطند. هدف از برگزاری هفته جهانی فضا ترویج این علم بین قشر نوجوانان بود که انجمن آیاز در این راه گام برداشته‌ است.
 

ترویج این علم بین قشر نوجوانان بود که انجمن آیاز در این راه گام برداشته‌ است.
مریم فخیمی، دبیر جشنواره برگزاری این رویداد را به مناسبت هفته جهانی فضا خواند و گفت: بخش رقابتی جشنواره شامل مسابقه نقاشی و داستان نویسی علمی‌تخیلی با محوریت نجوم و فضا است که از سال ۹۸ به دلایل مالی تصمیم گرفته شد این بخش‌ها به صورت دوسالانه برگزار شوند.
وی افزود: در کنار بخش رقابت، کارگاه‌های مختلف داستان نویسی، نقاشی، دانش فضایی و نجوم نیزبرگزار می‌شود.
به گفته وی، فراخوان جشنواره در ۲۵ مرداد سال جاری منتشر شد. در بخش نقاشی با تصمیم دبیرخانه دو موضوع سیاره کوچک من و دنباله‌دارها و سیارک‌ها انتخاب شد تا شناخت کودکان و نوجوانان از سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنند، تخیل آنان از سیاره‌ای که در تصوراتشان است ، و همچنین میزان دانش آن‌ها از نجوم و فضا را ارزیابی شود.
وی گفت: دبیرخانه جشنواره تا ۳۰ آبان ماه ۲۱۰ نقاشی از سراسر کشور دریافت کرد و داوری آثار چهاردهم آذر ماه در دانشگاه هنر اسلامی تبریز توسط  دکتر عبداللهی فرد، سید علی فارغ و دکتر کریم میرزایی از اعضای هیئت علمی دانشگاه با معیارهایی که در فراخوان اعلام شده بود، در سه رده سنی ۵ الی ۷ سال، ۸ الی ۱۱ سال و ۱۲ الی ۱۵ سال به صورت حرفه‌ای و علمی انجام گرفت و در پایان 34 اثر انتخاب شد.
 

وی اذعان داشت: در طی داوری شاهد بودیم که والدین و مربیان در اجرای اثر کودک دخالت داشتند که این دخالت ناگوار است. چرا که نه تنها به استقلال و اعتماد به نفس کودکان لطمه می‌زند بلکه باعث شد این آثار از داوری حذف شوند.
به گفته وی، هدف بخش رقابت نقاشی صرفا سنجش کیفیت آثار نبود. برگزارکنندگان جشنواره در تلاشند تا از طریق هنر و ادبیات دانش نجوم و فضا را در میان کودکان و نوجوانان ترویج داده تا در آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری در حوزه نجوم و صنعت فضایی کشور باشیم.
انتهای پیام/
کاهش خلاقیت کودکان با افزایش سن؛ زنگ هشداری برای آموزش و پرورش فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار