عباس رنجبر، کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

کسی که زبان خود را نگه ندارد، دین خود هم نمی تواند نگهداری کند/ دولت باید عقب ماندگی آذربایجان را جبران کند

1402/12/09 - 11:43 - کد خبر: 109248 نسخه چاپی

نصر: کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: باید دولت در صنایع راهبردی و شرکت های دانش بنیان استان سرمایه گذاری کند که مهمترین راه چاره نجات از وضعیت عقب ماندگی فعلی استان است.

به گزارش نصر، "عباس رنجبر" متولد 1348 در تبریز، کارشناس مهندسی عمران و کارشناس ارشد مهندسی استراتژیک و کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با حضور در آژانس خبری تحلیلی نصر به تشریح اهداف و مواضع خود پرداخت.

فسادستیزی از شعارهای اصلی انقلاب است
وی در پاسخ به مسئله فساد ستیزی و برخورد با فساد و این که آیا با این روحیه نیز وارد بهارستان خواهید شد، گفت: فساد ستیزی یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بوده و قبل از آن در دین مبین اسلام آمده است و حتی در مکاتب دینی و انسانی مختلف نیز با فساد مخالف اند و باید این را عملی و پیاده کنیم، هر کسی که بیش از حق خود مطالبه کند، این تعدی به حقوق جامعه بوده و در مقابل آن باید ایستاد و من نیز بر اساس قانون و مبانی اعتقادی ام تاکنون در این رابطه کوتاه نیامدم. 
رنجبر ادامه داد: در طول 32 سال مسئولیت های مختلف، استعفا نداده ام و تا آخرین دقایق مسئولیتم مصمم بوده و هزینه آن را پرداخت کرده ام؛ در این مبارزه جایی برای استعفا یا عقب کشی نمی بینم، مگر این که آن مسئولیت را از من سلب نمایند، لذا به لطف خدا تاکنون این راه را طی کرده و از این به بعد به همین منوال ادامه خواهم داد.
وی با اشاره به شعار انتخاباتی خود گفت: اعتقاد دارم صداقت چاره راه مردم بوده و همانطور به آن شعار اعتقاد دارم که اگر با مردم صادق باشیم بیشتر مشکلاتمان حل خواهد شد؛ صداقت با مردم، صداقت با اطرافیان و در کل صداقت عام در شفافیت است.

مقاومت در برابر شفافیت بخاطر منافع شخصی است
این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع عدم شفافیت و دخالت برخی نمایندگان در عزل و نصب ها، اشاره کرد و توضیح داد: این که مقابل شفاقیت مقاومت می شود به نظرم همه آن ها بخاطر منافع شخصی است، چون شفافیت را مانع تحقق منافع خود می دانند، نماینده فقط در یک جا می تواند دخالت کند، آن جا که مسئولی بر خلاف منافع مردم کاری کند، آن نماینده در آن زمان حق اعتراض دارد، نماینده باید گره مردم را باز کند، چرا که وظیفه اصلی یک نماینده این است؛ نماینده باید مدیری را که در حوزه غیر تخصص اش فعالیت می کند اعتراض خود را اعلام کند، مدیر کلی را در استان دیدم که به هیچ سوال حتی سوال عادی در مورد وظایف اداره کل تحت مدیریت خود نمی تواند پاسخگو باشد! این فرد اصلا به این وادی آشنا نیست و خسران آن را مردم می بینند.

فرهنگ آذربایجان دنیای متفاوتی به من هدیه داد
رنجبر در ادامه گفت: اگر قرار باشد دوباره به دنیا بیایم، ترک و در آذربایجان به دنیا می آیم؛ افتخار، سابقه درخشان و مردمان آذربایجان به قدری است که نمی توان آن ها را حساب کرد، 32 سال در مسئولیت های مختلف بودم؛ موسیقی، شعر و ادب آذربایجانی دنیای متفاوتی را به من هدیه داده است که در کارهایم از آن ها الهام می گیرم، موسیقی آذربایجان قابل توجه و اقناعی و تاریخ غنی دارد، نماینده نقش زیادی در این حوزه دارد و ما باید بر این اساس توازن در توسعه را بخواهیم، نمی خواهیم که حق جایی را کسر کرده و به ما بدهند و چنین توقعی نداریم، حرف ما این است که توازن در توسعه باید رعایت شود؛ چرا باید به دلایل متعدد مانع توسعه مردمان آن منطقه باشیم؟ مردمی که در هر برهه ای از زمان در صحنه بوده و جریان سازی کرده و در تاریخ نقش داشته اند، تلاش مردم آذربایجان را با کجا می توان مقایسه کرد؟
وی اظهار داشت: به غیر از مقام های انتخابی مستقیم و غیر مستقیم که آن ها را وکیل مردم می دانم، بقیه مسئولین را پیمانکار و خدمتکار مردم می بینم، چرا که آن ها نه مالک و نه ولی مردم اند، اعتقادم این است که در محاسبات سیاسیون تقریبا مردم نادیده گرفته و حذف شده اند.

دولت باید عقب ماندگی آذربایجان را جبران کند
شهردار سابق کلانشهر تبریز در پاسخ به عقب ماندگی آذربایجان در توسعه گفت: فقط آذربایجان نباید توسعه پیدا کند، همه جا باید توسعه متوازن داشته باشند؛ چرا باید آذربایجان جور تمام عقب ماندگی ها را بکشد؟ شاخص های تولید ناخالصی داخلی استان که زمانی بعنوان یکی از استان های مولد اقتصادی به شمار می رفت و در کل کشور اثرگذار بود، GDP  استان اکنون به رتبه هشتم سقوط کرده و از کرمان و بوشهر عقب افتاده ایم! این نشان می دهد که در حوزه توسعه زیرساخت های تکنولوژیک قدمی برنداشته ایم، باید دولت در صنایع راهبردی و شرکت های دانش بنیان استان سرمایه گذاری کند که مهمترین راه چاره نجات از وضعیت عقب ماندگی فعلی استان است، متاسفانه این امکان به راحتی وجود ندارد؛ اگر در وضعیت فعلی بخواهیم یک شرکت دانش بنیان قوی متشکل از جوانان تبریزی راه اندازی کنیم باید به استان های دیگری برویم! 
عباس رنجبر اضافه کرد: در بحث حاشیه نشینی هم همین طور است، شهر ما حاشیه نشین ترین کلانشهر کشور است چون اقتصاد ما یقه آبی است، یک دانشجوی دکتری الکترونیک کجای این شهر می تواند کار کند؟ هیچ زیرساختی در این زمینه در استان وجود ندارد، صنایع هوافضا، صنایع الکترونیک و... در تبریز وجود ندارند.
وی به نبود زیرساخت های اساسی در استان اشاره کرد و افزود: کسانی که در مترو تهران کار می کنند همه آن ها ترک هستند، چون بستر کار در تبریز وجود ندارد و مجبوراً به پایتخت رفته و آن جا مشغول اند، در مترو تهران زیر یک درصد کارگر اصفهانی وجود دارد همه این ها عامل عدم توسعه اند.

دریاچه ارومیه باید احیا شود
رنجبر در بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اظهار کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه با عملکرد ناقص خود بعضاً جلوی مطالبه را هم گرفته است، دریاچه ارومیه ابتدا باید از محل داخل حوضه آبریز اصلاح شود، سدهایی که نباید زده می شد زده شده است! برداشت های اضافی از آب های زیر زمینی و الگوی کشت غلط از عواملی است که اکنون در حوضه دریاچه ارومیه شاهد هستیم و فرصت های زیادی را برای احیای دریاچه از دست داده ایم، یکی از راهکارهایی که می تواند در کنار بقیه فرصت ها مطرح شود، انتقال آب از دریای خزر است و بر اساس جلساتی که با کارشناسان داشته ایم می توان حتی از دریاچه وان ترکیه هم به دریاچه ارومیه آب آورد.
وی ادامه داد: خلیج فارس تا دریاچه ارومیه 840 کیلومتر فاصله مستقیم و اختلاف تراز خلیج فارس یک هزار و 311 متر است، برای انتقال آب از خلیج فارس به دریاچه ارومیه باید یک هزار و 311 متر آب را به بالا بیاوریم و بعد انتقال دهیم موضوعی که بسیار رویایی است، به ازای هر متر مکعب آب 4 مگاوات برق لازم است، با این حساب و آمار و ارقام این مسئله موضوعی بود که چند ماه گذشته نمایندگان آن را مطرح کردند! برای انتقال آب از خلیج فارس به دریاچه ارومیه به اندازه سه برابر نیروگاه بوشهر برق نیاز است.
رنجبر توضیح داد: اگر بخواهیم از دریای خزر آب بیاوریم دو مشکل وجود دارد که اولی آن ها بحث رژیم حقوقی خزر هست که با فرض نبود مشکل در این مسئله دومین مسئله اختلاف هزار و 316 متری خزر با دریاچه ارومیه است، خزر از سطح دریاهای آزاد 5 متر پایین تر است و با خط مستقیم 260 کیلومتر از دریاچه ارومیه اختلاف دارد در حالی که اگر بخواهیم از وان آب بیاوریم تراز وان تا دریاچه ارومیه 350 متر بالاتر قرار دارد و فاصله خط مستقیم 150 کیلومتر است و با این حساب انتقال آب از دریاچه وان راحت تر و به صرفه تر است. آب دریاچه وان شیرین تر از خزر و خلیج فارس است، شیرین بودن آب وان باعث می شود تا در مسیر تخریب کمتری صورت بگیرد؛ نیاز است یک مذاکرات دیپلماتیک قوی داشته باشیم، کما این که آن ها نیز در وان با مشکل روبرو هستند، عمق آب دریاچه وان 460 متر است که سرریز شده و باعث می شود ماهی ها و دیگر آبزیان امکان حیات در دیگر بسترها را نداشته و امکان تخم گذاری نداشته و با مشکل مواجه اند و ترکیه هم نیاز دارد تا آب اضافی وان انتقال یابد؛ ایران نیز صادرات گاز به ترکیه دارد، تنها نقطه ای که می تواند در این برهه این مسئله را حل کند مذاکرات قوی است، می توانیم هم اکنون یک میلیارد متر مکعب آب از دریاچه وان بیاوریم که اصلا در دریاچه وان به چشم نمی آید، 14 سال طول می کشد تا سطح اکولوژیک دریاچه ارومیه را احیا کنیم. باید در نظر داشته باشیم زندگی 15 میلیون نفر در آذربایجان به واسطه بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه در آستانه متلاشی شدن است؛ ما باید به دنبال این موضوع برویم، نه تنها 19 نماینده استان بلکه نمایندگان اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و همه باید کمک کنند تا از این بحران زیست محیطی عبور کنیم.

اقوام ایرانی فرصت هستند نه تهدید
وی در خصوص معطل ماندن اجرای اصول 15 و 19 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: بلاشک اقوام در جامعه ما فرصت هستند، در دنیا از نظر تعدد اقوام پانزدهمین کشور هستیم، آن ها چگونه زندگی می کنند؟ برداشت های غلط از این مساله باعث شده است که با چنین مشکلاتی مواجه شویم، کسی که نمی تواند زبان خود را نگه دارد دین خود هم نمی تواند نگهداری کند. چه می شود در روز 2 اسفند صدا و سیما با اقوام مختلف مصاحبه کند و مطالبات آن ها را مطرح کند؟ ادبیات شفاهی، ادبیات مکتوب ما به قدری غنی و قوی است که فولکلور ما می تواند با دیگر کشور ها رقابت کند، باید بر روی فرهنگ و فولکلور آذربایجان کار کرد و آن را شناساند.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو اضافه کرد: به اعتقاد من باید به همان بحث توسعه زیرساخت ها برگردیم، علت عقب ماندگی آذربایجان بخشی مربوط به مدیران و بخش اعظمی به خودمان بر می گردد، مدیرکلی را می‌شناسم که آمار داده و می‌گوید 85 درصد سرمایه‌گذاری در استان توسط بخش خصوصی صورت گرفته است و به این فخر می کند، ما در این حوزه رتبه اول را داریم؛ به آن مسئول گفتم معنی این حرف این است که دولت در این جا سرمایه‌گذاری نمی کند، ما از دولت می خواهیم صنعت و زیرساختی در این منطقه ایجاد کند تا اشتغالزایی شود، بخش خصوصی وظیفه اش این نیست که به سمت ایجاد تکنولوژی برود، بلکه این وظیفه دولت است و باید این را از دولت مطالبه کرد، متاسفانه ما در این استان به دنبال بریدن روبان قرمز و گزارش عملکردها هستیم، من در هر کجا بودم به زیرساخت ها و فراهم کردن زمینه برای ایجاد زیرساخت تلاش کرده ام و کتکش را هم خوردم!

در منطقه آزاد دارس بذر توسعه را کاشتم
رنجبر با ذکر خاطره ای از دوران خدمتش در منطقه آزاد ارس افزود: مسئولی بلند مرتبه در زمانی که در منطقه آزاد ارس فعالیت می کردم به من مراجعه کرد و گفت می دانم که چه فعالیت های خوبی انجام می دهید، اما این سبکی که تلاش می کنید مردم چیزی از عملکرد شما نمی بینند! کمی هم از این کارها فاصله گرفته و کارهای دیگر بکنید تا مردم آن را ببینند و مردم را به خود جذب کنید! به آن شخص جواب دادم کاملا درست می فرمایید، اما 30 سال دیگر این زیربنا به ارس نمی آید و نمی‌شود آن را از بازار گرفت بلکه این یک تفکر است.
وی ادامه داد: در منطقه آزاد ارس خداوند به من منت نهاد و نزدیک چهار سال در آنجا فعالیت کرده و نشان دادم که کار زیربنایی چه نتیجه مطلوبی خواهد داشت و در گلدان گلی را نکاشتم مگر این که بذری در ارس کاشتم که بیست سال آینده گل بدهد، در 6 ماه اول یک طرح جامع و 18 طرح تفصیلی کار کردیم و آن ها را به کاربری های کلان تبدیل و سپس به پروژه های ریز تبديل کردیم.
رنجبر خاطر نشان کرد: منطقه آزاد را با 258 نفر نیرو تحویل و با 254 نفر طی 4 سال فعالیت تحویل دادم، هیچ نیرویی نیاوردم؛ شهرک صنعتی 260 هکتاری صنایع پاک را ایجاد کرده و در کنار آن یک "پاساژ صنعتی" درست کردیم که 20 سوله هزار متری برای جوانان که یک سال اول بصورت رایگان در اختیارشان قرار داده و در صورتی که ایده آن ها جواب داد از سال بعد اجاره می گیریم، پارک بزرگ کوهستان ارس به عنوان برترین پروژه گردشگری ایران در سال 88 معرفی و انتخاب شد و در طول یک و نیم سال 45 کیلومتر بزرگراه ایجاد کردیم که همه این ها اثرات زیر بنایی کار کردن است.
وی در پایان ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات گفت: عرض ارادت مجدد به مردم عزیزم را دارم، جا دارد از مردم عزیز که همواره به بنده لطف داشتند تشکر و قدردانی نمایم؛ در صورتی که در این انتخابات مورد اقبال مردم قرار گرفتم همچنان مدافع حقوق مردم عزیزم خواهم بود و اگر مورد اقبال نباشم باز حق با مردم است و طلبکار نیستم.
انتهای پیام/
کسی که زبان خود را نگه ندارد، دین خود هم نمی تواند نگهداری کند/ دولت باید عقب ماندگی آذربایجان را جبران کند محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار