خبر/

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با توسعه مشاغل خانگی

1398/10/11 - 11:03 - کد خبر: 10923 نسخه چاپی

نصر: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یک طرح دو جانبه مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجای‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی است که با هدف توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اجرا می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا،  این طرح در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست آن بررسی و شناسایی مزیت‌ ها و توانمندی‌ های مناطق، مرحله دوم توانمندسازی و آموزش متقاضیان کار و مرحله سوم وصل کردن شاغلان خانگی به بازارها است.
در این طرح سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی به عنوان یک ارگان تسهیل‌گر در نظر گرفته شده است تا پروژه‌های مبتنی بر توسعه مشاغل خانگی را بصورت هدفمند اجرا کند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی هدف از اجرای این طرح ملی را ارائه آموزش‌های لازم در حوزه صنایع دستی در راستای توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار اعلام کرد که متقاضیان پس از یادگیری آموزش‌های لازم، با همراهی پشتیبان و پیشران طرح، اقدام به اشتغال و کسب درآمد می‌کنند.
رقیه صادق زاده افزود: تمامی زنان خودسرپرست و بی‌سرپرست متقاضی اشتغال خانگی که حداکثر ۵۵ ساله و تحت پوشش نهادهای حمایتی بوده و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی یا تحت پوشش بیمه کارفرمایی نباشند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی اظهار کرد: قانون اساسی به حمایت از زنان به طور عام و حمایت از زنان سرپرست خانواده به طور خاص تاکید دارد و مسئولان نیز برای تحقق آن تلاش می کنند. 
صادق زاده همچنین اضافه کرد: آموزش زنان سرپرست خانواده و ایجاد بازارچه های دایمی تولیدات این گروه مورد درخواست آنها بوده و تلاش برای تحقق آن از اهداف اصلی اجرای طرح توانمندسازی زنان است. 
رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز گفت: اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان آغاز شده و به رغم اینکه در مرحله اول سهمیه تبریز ۳۱۰ نفر است، اما تاکنون ۸۷ نفر معرفی و شناسایی شده اند که از این تعداد ۴۳ نفر حایز شرایط شناخته شده و در حال گذراندن آموزش های لازم هستند و پرونده ۴۰ نفر دیگر نیز در دست بررسی است. 
جعفر محسنی اظهار کرد: این طرح شامل زنان سرپرست خانوار دارای همسر زندانی یا فوت شده، بدسرپرست، مطلقه و دختران مجرد ۳۵ تا ۵۵ ساله ای است که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی نباشند. 
وی افزود: زنان گروه هدف پس از شناسایی و احراز شرایط، آموزش های لازم را در شغل مورد نظر کسب می کنند و با حمایت از آنان این زنان در چرخه اشتغال و تولید قرار گرفته و ضمن کمک در تولید، بازاریابی تولیدات آنها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. 
محسنی ادامه داد: در مرحله دوم اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، حدود ۲۵۰۰ نفر به سهمیه آذربایجان شرقی اضافه می شود.  
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: شناسایی زنان حایز شرایط باید به درستی انجام شود و برای این کار علاوه بر کمیته امداد و بهزیستی باید سایر ادارات مرتبط نیز همکاری های لازم را انجام دهند.
بدر شکوهی ادامه داد: بر این اساس باید زنان در معرض آسیب شناسایی و به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری معرفی شوند. 
 مشاغل خانگی زودبازده و کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای خوداشتغالی و ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به حساب می آیند.
طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۳۷ رشته اجرا می شود تا با ایجاد اشتغال برای این زنان، ضمن رفع نیازهای معیشتی شان، آنان حتی بتوانند کارآفرینی کنند. 
قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بی شماری برای شاغلان آنها می شود که از جمله آنها می توان به ایجاد توازن بین مسوولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد - شاگردی بین اعضای خانواده و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.
 متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره‌های توجیهی این طرح می توانند به جهاد دانشگاهی استان مراجعه کنند یا با شماره ۳۶۵۹۰۲۶۳ تماس بگیرند.

انتهای پیام/
توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با توسعه مشاغل خانگی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار