بازیگران تئاتر «مستاجر جدید» در گفتگو با نصر مطرح کردند:

ارتقای زیر ساخت ها برای بهره مندی از پژوهش دانشجویان تئاتر+ فیلم

1402/12/05 - 18:22 - کد خبر: 109229 نسخه چاپی

نصر: اعضای گروه تئاتر «مستاجر جدید» با اشاره به برخی مشکلات حوزه تئاتر خواستار ارتقای زیرساخت‌های هنر تئاتر در تبریز شدند.

به گزارش نصر، در جشنواره ازمیر و تئاتر شهر استقبال خوبی را شاهد بودیم. جشنواره ازمیر، از این نظر که تجربه خارجی بود، به نظر من برای ارتقای اهالی هنر تئاتر لازم است تا خود را محک بزند و کیفیت کار خود را بسنجد. 
یوسف اکبر زاده، متن نمایشی را در درجه اول مهم خواند و افزود: متن حرف اول را می زند. به خصوص اگر در مورد دغدغه های به روز باشد. این متن گذشته و آینده ندارد و دغدغه همیشگی دوران ماست. جشنواره ازمیر با اینکه خصوصی بود، ولی این امید را به ما داد که در ایران و تبریز هم شاهد چنین جشنواره هایی باشیم، چراکه کار های ما بسیار با کیفیت بودند و ما پتانسیل پیشرفت داریم.
زحل زادحیدر، تجربه بازی با گروه حرفه ای بازیگران و کارگردانی را شیرین خواند و گفت: این سومین تجربه عمومی بنده است و تئاتر را با جشنواره ها شروع کردم.
کار کردن با یک گروه حرفه ای از آرزوهای من بود. این کار از نظر متن و گروه کارگردانی و بازیگری خیلی تجربه خوبی بود و این که در جشنواره خارجی شرکت کردیم بسیار هیجان انگیز بود. 
علی پوریان، بازیگر نقش اصلی، در خصوص تجربه این نمایش گفت: مستأجر جدید، یک نمایش در سبک ابزورد بود که چالش های خاصی برای بازیگران داشت. در کشور ما تئاتر اساسا هنری وارداتی است و با ترجمه شروع شده است. در ایران نمایشنامه نویسی سالیان بعد شکل گرفت.
این نوع نمایش ها در کنار نمایش های فولکلور برای سلیقه ای که درام پسند است، لازم اند. برای ارتقای نمایشنامه نویسی و جذب مخاطبین به این حوزه ضرورت دارد و حمایت مسئولین از اینگونه نمایش ها لازم است. 
حسین اصل عبدللهی، کارگردان این نمایش حوزه نمایشنامه نویسی را کم کار خواند و به چند مقوله بسترسازی پرداخت:  در ۹۹ درصد موارد، انتخاب متن ها از جانب من و همکارانم باعث شده نتوانیم ذائقه مخاطب را پرورش دهیم. به جایی نرسیدیم که بتوانیم ادعا کنیم مخاطب فرهیخته ما به سمت نمایش های فولکلور گرایش دارد و ما باید به آن سمت کشیده شویم! چون درخواستی اتفاق نیفتاده از جانب مخاطب و از طرف ما هم دغدغه های شخصی به دغدغه مخاطب چربیده است، تا امروز این اتفاق نیفتاده است.

بستر نقد نداریم
وی اذعان داشت: نبودن بستری که به کارگردان این را نشان دهد که نمی توان هر متنی که به دل نشست کار کرد وگرنه زیر ذره بین خواهد بود، از مشکلات این حوزه است. این قضیه باید کانالیزه شود. همچنین نقد درست نداریم و نقد هایی هم که می شود، اکثراً شخصی اند. 


وی افزود: نمایش مستأجر جدید خارجی است ولی دغدغه اش متعلق به ماست. مستاجر بودن و اسباب کشی دغدغه ای است که در جامعه جریان دارد و به نظرم خارجی بودن متن مهم نیست. طبیعتا متن ایرانی و فولکلور بهتر است ولی ما شاهدیم که نمایش های فولکلور اجرا شده هم با رقص و آواز آذری، جذب مخاطب داشتند و از داستان به دور افتاده اند. نمایش شبه موزیکالی که سعی کرده موضوع فولکلور داشته باشد. 

ما در حوزه پژوهش هم مشکل داریم 
وی با اشاره به تحقیقات دانشجویان گفت: موضوعات دانشجوهای ارشد در زمینه فولکلور ارزشمند اند. آنها  موضوع فولکلور را با ساختار نمایش های مدرن، به روز تلفیق کرده اند. متاسفانه این پژوهش ها و نمایشنامه ها در سطح دانشگاه می مانند و به آنها پرداخت نمی شود. زیر ساخت های این حوزه باید درست شوند تا هم بستر نقد فراهم شود و هم بستری باشد که به کارهای فولکلور جوانان هنرمند پرداخت شود.
انتهای پیام/ 
ارتقای زیر ساخت ها برای بهره مندی از پژوهش دانشجویان تئاتر+ فیلم فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار