خبر/

«حجاب و صبر» از ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س) بود

1398/10/11 - 10:51 - کد خبر: 10920 نسخه چاپی

نصر: حضرت زینب(س) همان عالمه غیر معلمه‌ای بود که ندای حق را سر داده و وقایع عاشورا را به گوش مردمان رساند؛ او را «ام المصایب» نیز می‌نامند، چراکه دردها و مصیبت‌های فراوانی را در طول زندگی خود بر دوش کشید که واقعه‌ی عاشورا نمونه‌ای از آن است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، ایشان، عالم و سخنور بودند، چنانچه خطبه ایشان در مجلس یزید که از جمله خطبه‌های معروف است، حاضران را تحت تاثیر قرار داد و معصیت‌کاران را خوار و خفیف ساخت؛ حضرت(س)، هنگام حضور امیرالمؤمنین(ع) در کوفه نیز برای بانوان قرآن را تفسیر می‌کرد.
بر اساس روایات، نام‌ حضرت زینب (س)، از سوی خداوند متعال و توسط پیامبر اسلام(ص) نامگذاری شده است؛ در کتاب «الخصائص الزینبیة» آمده است پیامبر(ص) او را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت این دخترم زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جده‌اش خدیجه است».
عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی از جمله القاب حضرت(س) است. این القاب به خاطر ویژگی‌های اخلاقی حضرت(س) بر وی داده می‌شد؛ ایشان، به گونه‌ای مشغول عبادت می‌شدند که ملقّب به «عابده آل علی» شد.
شغل سراسر مهر و ایثار "پرستاری" نیز از بانوی عاشورایی مکتب تشیع "حضرت زینب(س)" به یادگار مانده است، چراکه آن حضرت، پرستار امام زمان خویش "حضرت زین العابدین علیه السلام" بود. ایشان نمود بارز شغل پرستاری را در مراقبت از امام خویش به نمایش گذاشته و بر این اساس در تقویم رسمی کشورمان سالروز ولادت بانوی بزرگوار، حضرت زینب(ص)، به عنوان روز "گرامیداشت مقام پرستار" ثبت شده است.


«حجاب و صبر» از جمله ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س) بود

یک کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگویی، با تاکید بر لزوم  الگو گرفتن بانوان از حضرت زینب(س)، گفت: امر حجاب، صبر و صمیمیت با خانواده از ویژگی های بارز حضرت(س) بوده و پسندیده است که بانوان ادامه دهنده راه آن بانوی بزرگوار باشند.
حجت‌الاسلام رحیم همزبان در این خصوص اظهار کرد: حضرت زینب(س) دارای جایگاه والایی هستند، به طوری که امام سجاد حضرت(س) را عالمه غیرمعلمه خطاب کرده بود.
وی با اشاره به القاب حضرت(س) نیز بیان کرد: ایشان القاب فراوانی دارند از جمله عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، امینةاللّه، نائبةالزهرا، نائبةالحسین، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه و شریکةالحسین.
حجت‌الاسلام رحیم همزبان دلیل نام گذاری روز ولادت حضرت زینب به نام روز پرستار را محبت‌های عاطفی این حضرت به تمام اعضای خانواده و مراقبت از آن‌ها در طول سالیان متمادی عنوان کرد.
وی با اشاره به نقش حضرت(س) در واقعه کربلا نیز گفت: اگر یک بخش این واقعه شهادت امام حسین(ع) باشد، بخش دیگر حضرت زینب(س) است که بعد از امام حسین(ع) سرپرستی این واقعه را عهده دار شدند.

انتهای پیام/
«حجاب و صبر» از ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س) بود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار