در سالگرد تاسیس انجمن خیریه پژواک مطرح شد: 

آموزش و غربالگری؛ اولویت بسیار مهم پژواک 

1402/12/07 - 08:34 - کد خبر: 109191 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل انجمن پژواک گفت: خدمات انجمن پژواک برای بیماران مبتلا به سرطان هم تخصصی است و هم به صورت عمومی با آموزش جهت پیشگیری از سرطان و همچنین غربالگری ارائه می شود. همچنین سایر فعالیت‌های حمایتی من جمله مشاوره های رایگان با مددجویان در این انجمن اتفاق می افتد. 

به گزارش نصر، آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس انجمن خیریه پژواک، حامی بیماران مبتلا به سرطان با نام «همدلی با نیکان» روز جمعه ۴ اسفند ماه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد. در آغاز مراسم جلیل واعظ، رئیس هیأت مدیره انجمن، ضمن خیر مقدم به خیرین حاضر در جلسه به  ۱۰ گروه فعال خیرین اشاره کرد: گروه جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه‌ها، تجار و بازرگانان استان، کارخانه‌داران،  هیئت‌های حسینی، کسبه و بازاریان، قاطبه ورزش استان، خیرین گمنام، انجمن‌های ان جی او  همچون مهرانه زنجان، محک تهران و انجمن پژواک استان سراب،  خانواده‌هایی که دنباله پیشنهادهای انجمن‌های خیریه را می‌گیرند و خادمین مجموعه‌های ngo ها که همواره در پژواک، پای ثابت اقدامات خیریه بوده اند.
علی اکبر خازن، مدیرعامل انجمن پژواک، ضمن خیر مقدم به خانم قدس رئیس موسسه خیریه محک وی را نماد نیکوکاری خواند و گفت: محک به برندی خیر در تمام دنیا تبدیل شده و سازمانی ارزنده محسوب می‌شود. همزمانی برنامه پژواک و برنامه خیریه موسسه سالمندان با تغییر برنامه‌ریزی آنها به ساعت و روزی که ما مقرر و دعوت نامه پخش کرده بودیم، اتفاق خوشایندی نبود ولی امیدواریم پایان این قصه نکو باشد. 
وی به گزارش خدمات انجمن پژواک پرداخت: امورات و خدمات انجمن پژواک برای بیماران مبتلا به سرطان هم تخصصی است و هم به صورت عمومی با آموزش جهت پیشگیری از سرطان و همچنین غربالگری ارائه می شود. همچنین سایر فعالیت‌های حمایتی من جمله مشاوره های رایگان با مددجویان در این انجمن اتفاق می افتد. در حال حاضر رادیوتراپی از مشکلات استان ماست که بیماران ما برای رادیوتراپی به ارومیه و زنجان ارجاع داده می‌شوند که ما بر این شدیم که با تاسیس کلینیک تخصصی، این امکان را در تبریز برآورده کنیم. ما جلسات آموزش خود مراقبتی به بیماران در ۳۰ جلسه آموزشی، در مراکز شهرداری داشتیم و استمرار مسئله آموزش، در برنامه‌های انجمن جز مفاد مهم است. 
وی افزود: این بیماری بسیار هزینه بر است و نیاز به خدمت رسانی مستمر دارد. ما بیماری داریم که هر دوره درمانش ۱۳۰ میلیون است که هر ۲۱ روز در هشت مرحله  باید آن را تکرار کند. ما اکنون  ۳۵۰۰ بیمار در انجمن پژواک داریم که حداقل ۱۰۰ پرونده از این میان فعال هستند که از پژواک خدمات مستمر دریافت می‌کنند. پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۳ هزار پرونده جدید است. 
وی ساختار سازمانی را یکی دیگر از الویت های اصلی امسال این انجمن خواند: تلاش کردیم که ساختار سازمانی انجمن را به حدی برسانیم که پژواک بعد از ۱۰ سال غیر فعال بودن پس از فوت موسس آن، مهندس مستجاب احمدیان، با برنامه‌ریزی‌های گسترده و قابل سنجش به عنوان سازمانی رسمی ماموریت خود را به هم برساند.
سعید جلالی، عضو هیئت مدیره این انجمن ۴ شاخص رفاه در دنیا را معیشت، سلامت، اسکان و آموزش خواند و افزود: در این شاخص‌ها ارزش سلامتی کاملاً ملموس است. طبق آمار جهانی تا سال ۲۰۵۰ برای آمار سرطان ۷۷ درصد رشد پیش بینی شده است. 

چرا ما باید به حوزه سرطان کمک کنیم؟ 
وی پاسخ داد: چون این بیماری خاص است و دومین علت از علل مرگ و میر به واسطه بیماری‌ها محسوب می‌شود. ولی خاص بودنش به این دلیل است که سرطان، ناامیدی به دنبال دارد و هزینه درمانش بسیار سنگین است. در کشوری هستیم که اهل نظر معتقدند بودجه تجهیزات پزشکی و دارو باید ۱۰۵ همت (۱۰۰۰ میلیارد تومان) باشد ولی دولت ۸۵ هزار میلیارد تومان برای این حوزه بودجه تعیین کرده است و این اسف بار است و این در صورتی است که حتی بیماران هم از دولت مطالبه دارند و تا دولت نجنبد، کار موسسات خیریه بسیار سخت خواهد بود. 
دو کار بزرگی که محک انجام داد، ارتقاء حساسیت جامعه نسبت به این موضوع است که بیشتر از زیرسازی‌های محک اهمیت می‌یابد. چرا که در اینجا مشارکت مردم در این حوزه را به میان می‌آورد.
سعیده قدس، رئیس موسسه خیریه محک، حضور خیرین در مراسم خیریه این انجمن نوپا و نوآور را با توجه به همزمانی دو مراسم خیریه در تبریز بسیار ارزنده خواند و گفت: تبریز از شهرهای ایده آل است و ما به این قومیت می‌بالیم. در جهانی هستیم که عدل به فراموشی سپرده شده است و شاهد ظلم ملت‌ها در غزه هستیم و ما عاجز از درک این بی‌عدالتی‌ها هستیم. در این شرایط سرنوشت مملکتمان برای ما سوال است. با وجود سال ها تحریم‌، ما بها یافتیم و ماندگار شدیم.
علی رغم تمامی مشکلات امروز شاهدیم که بزرگان در اینجا جمع شده‌اند تا در این مراسم درد ملت را کم کنند. هیچ جامعه بشری بدون کمک مردمانش به جایی نمی‌رسد و این اراده مردم است که دولت را به فکر وا می‌دارد. من به شخصه شاهدم که در امور خیریه دوران اکنون، مردم مشکل را می‌سنجند و با دست خالی برای مشکلات چاره می‌اندیشند و کار خیریه راه می‌اندازند تا خودمان به داد خودمان برسیم و این تجربه خرد جمعی است.
وی افزود: مطلب مهم اینکه من اگر می‌خواستم امروز کاری کنم، برای سرطان سینه بانوان چاره می‌کردم چرا که با از دست رفتن مادر، یک خانواده یتیم می‌شود و کودکان آن خانواده صدمه می بینند. این امر بسیار جدیست  و امروزه به خاطر استرس، روغن ناسالم و ... بسیار بالا رفته است. خوشحالیم که پژواک در این راه گام برداشته و در جهت غربالگری و آموزش و پیشگیری موضوع قدم نهاده است. امروز می‌دانیم که این بیماری در فاز ۱ بسیار درمان پذیر است و در نتیجه نگاه متفاوت این انجمن که وارد عملیات شده است، بسیار ارزشمند است.
انتهای پیام/
آموزش و غربالگری؛ اولویت بسیار مهم پژواک  فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار