در نشست خبری/

امیرعبداللهیان: روابط ایران و مجارستان در مسیر درست خود قرار دارد

1402/12/03 - 21:05 - کد خبر: 109148 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور خارجه گفت: روابط دو طرف در مسیر درست خود قرار دارد و دو سند راهبردی و نقشه راه همکاری‌های کشاورزی در کمیسیون مشترک اقتصادی به امضا رسید.

به گزارش نصر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان بعدازظهر امروز (پنجشنبه) پس از دیدار با "پیتر سیارتو" همتای مجارستانی خود در نشست خبری مشترک اظهارداشت: جناب وزیر و هیات همراه وی با هدف برگزاری کمیسون اقتصادی مشترک در تهران حضور دارند و گفت و گوهای سازنده‌ای را هم با آقای خاندوزی صبح امروز داشتند.
وی گفت: امروز در دو بخش که یکی بحث کمیسیون مشترک اقتصادی میان وزیر خارجه مجارستان و آقای خاندوزی و بخش دیگر هم گفت و گوهای مهمی در حوزه‌های مورد علاقه با وزیر خارجه مجارستان در وزارت خارجه داشتیم سفر آقای وزیر خارجه را می توان تعریف کرد. همه ابعاد همکاری‌ها در حوزه های علمی، فناوری، کشاورزی، مدیریت آب، بهداشت و درمان، صنعت، انرژی، تبادل دانشجو و گردشگری مورد توجه جلسه امروز صبح کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف قرار گرفته است. روابط دو طرف در مسیر درست خود قرار دارد و دو سند راهبردی و نقشه راه همکاری‌های کشاورزی در کمیسیون مشترک اقتصادی به امضا رسید.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: روابط دو طرف در مسیر درست خود قرار دارد و دو سند راهبردی و نقشه راه همکاری‌های کشاورزی در کمیسیون مشترک اقتصادی به امضا رسید. ما بر اجرای توافقات انجام شده کمیسیون تاکید کردیم.
امیرعبداللهیان بیان داشت: برسی موضوعات منطقه ای و بین المللی و البته تمرکز بر جنگ غزه و احقاق حقوق ملت فلسطین هم از دیگر محورهای گفت و گوهای امروز بود. ما بر راهکارهای سیاسی و با تمرکز بر قطعنامه‌های سازمان ملل و توقف نسل کشی تاکید کردیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: با وزیر خارجه مجارستان گفت‌وگوهای صریحی در خصوص منطق ایران درباره حمایت از فلسطین داشتیم و از وی خواستم که مجارستان از همه توان خود برای توقف جنگ غزه و بازگشت امینت پایدار  به منطقه کمک کند. همچین برای پایان بحران اوکراین از طریق دیپلماسی و مذاکره هم تاکید کردیم.
وزیر امور خارجه گفت: اتهامات بی اساس علیه ایران در خصوص جنگ روسیه علیه اوکراین را قویا محکوم می‌کنیم و دیگر تکرار این ادعاهای بدون سند به مرحله کسل کننده‌ای رسیده است.
وی افزود: بر اساس قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل آنها از دیوان بین‌المللی دادگستری خواستار نظری مشورتی برای حق تعیین سرنوشت فلسطین شد و امروز در لاهه معاون حقوقی وزارت امور خارجه مواضع ما را بیان کرد و اعلام کردیم که ایران به عدم شناسایی رژیم صهیونیستی و اشغالگری سرزمین فلسطین تاکید دارد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم، جنگ نه در غزه و نه در هیچ جای جهان راه حل نیست و تلاش آمریکا و انگلیس برای کشاندن جنگ به یمن خطایی راهبردی است و یمنی‌ها ملتی نیستند که بی تفاوت باشند و مواضع مستقل خود را دارند. تاکید می‌کنیم که آمریکا دست از ریاکاری بردارد اینکه مقامات آمریکا همزمان با حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی از صلح هم صحبت می‌کنند موضع ریاکارانه‌ای است.
همچنین پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی اظهارداشت: باید بگویم که این نقش و وظیفه دیپلماسی و وزرای امور خارجه هست که با یکدیگر تحت هر شرایطی به خصوص در وضعیتی که امروز با چالش‌هایی روبرو هستیم، صحبت و گفت‌وگو داشته باشند.
وی گفت: می‌توانیم با ارسال پیام به رسانه‌ها صحبت کنیم، اما این شجاعانه تر هست که حضوری با یکدیگر صحبت داشته باشیم و دلیل سفر امروز من به تهران این هست که کمک کنم از گسترش تنش در منطقه جلوگیری کنم تا بتوانیم از تشدید منازعه در منطقه جلوگیری کنیم.
وزیر امور خارجه مجارستان افزود: این باور را داریم که تشدید تنش در منطقه شما می‌تواند مشکلات زیادی را برای همه دنیا ایجاد کند. مجارستان و ایران احترام متقابل به یکدیگر داریم.
سیارتو تصریح کرد: شما می‌دانید که اسرائیل برای مجارستان شریکی راهبردی هست و برعکس، ولی ما تا این حد برای ایران احترام قائل هستیم که سال بعد که صدمین سالگرد روابط میان دو طرف را داریم و تا امروز روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتیم.
وی گفت: مجارستان نگران جنگی هست که در منطقه شما در جریان است و موضع ما این هست که نمی خواهیم که ببینیم حملات تروریستی در هیچ جای دنیا اتفاق بیافتد. اولین وظیفه ما این هست که از گسترش جنگ جلوگیری کنیم. همه می‌دانیم که اگر یک کشور دیگر هم به این جنگ اضافه شود نمی‌توان جلوی آن را گرفت.
وزیر امور خارجه مجارستان تصریح کرد: تمام کسانی که نقشی در جامعه بین‌المللی دارند باید مسؤولانه برخورد کنند تا از تشدید اوضاع فعلی جلوگیری کنند و برای همین نقش ایران را مهم می‌دانیم و با آقای وزیر هم امروز در این خصوص صحبت کردیم و به وی گفتم که اجرای توافق هسته‌ای می‌تواند به امنیت جهانی کمک کند و برای همین ما از روند اجرای مجدد این توافق حمایت می‌کنیم.
انتهای پیام/
امیرعبداللهیان: روابط ایران و مجارستان در مسیر درست خود قرار دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار