در نشست هیات مدیره موسسه حمایت از مستمندان تبریز با اصحاب رسانه مطرح شد؛

موسسه حمایت از مستمندان، معمار «تبریز، شهر بدون گدا»

1402/12/03 - 19:17 - کد خبر: 109145 نسخه چاپی

نصر: نائب رئیس هیئت مدیره موسسه حمایت از مستمندان تبریز گفت: ما با حفظ کرامت انسانی نیازمندان در طول سالیان گذشته موفق شدیم با حمایت مردم تبریز، این شهر را به شهری بدون گدا تبدیل کنیم و این افتخاری بزرگ برای مردم تبریز و برای ما به عنوان خدمتگزار مردم تبریز است.

به گزارش نصر، محمد ابراهیم علمی غیاثی” در نشست اعضای هیات مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز با جمعی از اصحاب رسانه آذربایجان شرقی با اشاره به بیش از نیم قرن سابقه فعالیت این موسسه خیریه در تبریز و حمایت آبرومندانه از نیازمندان واقعی، افزود: این موسسه خیریه از بطن مردم و بازار تبریز ایجاد شده است تا با برخورد منطقی با پدیده فقر و تکدی گری، ضمن تامین معاش نیازمندان واقعی، از ایجاد آسیب های اجتماعی فقر و تکدی گری پیشگیری کند.
وی ادامه داد: خانواده‌هایی که درآمد پایدار ندارند از سوی کارشناسان این موسسه شناسایی شده و معیشت آنها در تمام زوایا مانند پرداخت مستمری، هزینه‌های مسکن، دارو و درمان کامل، تحصیل و غیره تامین می‌شود.


 
علمی با ذکر این نکته که معمولاً سالانه ۶۰۰ مورد جهیزیه برای نوعروسان خانواده های تحت پوشش توسط موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز اهدا می‌شود، گفت: ما با حفظ کرامت انسانی نیازمندان در طول سالیان گذشته موفق شدیم با حمایت مردم تبریز، این شهر را به شهری بدون گدا تبدیل کنیم و این افتخاری بزرگ برای مردم تبریز و برای ما به عنوان خدمتگزار مردم تبریز است.
وی در ادامه از اهدای عیدانه به افراد و خانواده های تحت پوشش خیریه حمایت از مستمندان تبریز خبر داد و اظهار کرد: ما هر ساله در آستانه سال جدید و در ۵ هفته متوالی به ۴ هزار نفر از نیازمندان اقلام مصرفی و عیدانه تقدیم می کنیم و هر ساله برای ماه مبارک رمضان نیز علاوه بر مددجویان تحت پوشش، به تعدادی از مددجویان سایر خیریه‌ها نیز افطاری و اقلام مصرفی و معیشتی اهدا می‌ شود.
نائب رئیس هیات مدیره موسسه حمایت از مستمندان تبریز در ادامه با اشاره  تحقق شعار «تبریز، شهر بدون گدا» به عنوان هدف اصلی موسسه حمایت از مستمندان، از توانمندسازی خانواده هایی که امکان کار و کارآفرینی دارند خبر داد و گفت: هر ماه حدود 100 نفر از لیست افراد تحت پوشش موسسه خارج می شوند و بخشی از این افراد کسانی هستند که پس از ارائه وام قرض الحسنه طولانی مدت و تامین سرمایه و ابزار کار و موفقیت در کارشان، خودشان به موسسه مراجعه کرده و اعلام می کنند که دیگر نیازی به حمایت های مالی و معیشتی موسسه حمایت از مستمندان تبریز ندارند.
علمی افزود: ما از افرادی که تحت حمایت های توانمندسازی موسسه قرار می گیرند در همه مراحل کار از جمله تامین سرمایه و ابزار کار گرفته تا ایجاد و معرفی بازار فروش حمایت می کنیم.


 
وی در خصوص وجود متکدیان و اتباع بیگانه در شهر تبریز توضیح داد: در گذشته حدود 190 نفر اتباع بیگانه و متکدیان وارداتی از کشور پاکستان در تبریز با روش های خاصی اقدام به تکدی گری می کردند که مرکز متمرکزشان در صوفیان بود و هر روزه از صوفیان به سمت تبریز با مدیریت پیچیده ‌ای جای‌گذاری می‌شدند و آخر شب به محلی که اقامت داشتند بازمی‌گشتند و همکاران ما با همکاری دستگاه های مربوطه ضمن شناسایی این اتباع خارجی و با هماهنگی وزارت امور خارجه همه آن ها را جمع آوری و از طریق مرز پاکستان دیپورت کرد.
دیگر عضو هیئت مدیره و خزانه دار موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز نیز در ادامه از برخورد این موسسه با دو معضل اجتماعی خبر داد و گفت: مبارزه با تکدی گری و حمایت از فرزانگان (سالمندان) جامعه دو افتخار بزرگ موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز است که موجب اعتلای نام تبریز عزیز در کشور شده است.
 “محمدصادق میدقالچی” با بیان اینکه فرزانگان نیازمند بالای ۶۰ سال از حمایت های این موسسه برخوردار می‌ شوند، افزود: جمعاً یک هزار و ۳۰۰ نفر از افراد مسن و سالمند از لحاظ تامین ارزاق، معیشت، مسکن، دارو و درمان مورد حمایت موسسه قرار دارند.
وی اضافه کرد: دولت در راستای اجرای برنامه پنجم قرار بود موضوع برون سپاری خدمات بهزیستی را انجام داده و موسسات مربوطه را در اجرای مشارکت دهد، اما از لحاظ کیفی در مرتبه پایین تری قرار گرفت و نتوانست آن را تحقق بخشد در حالی که موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز به تمام جوانب زندگی نیازمندان وارد شده و بدون دریافت حتی یک ریال از دولت، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده را از خدمات مستمر خود بهره مند ساخته است.


 
میدقالچی از اضافه شدن ورود نیازمندان واقعی به صورت ماهانه به چرخه خدمات دهی موسسه حمایت از نیازمندان تبریز خبر داد و یادآور شد: هر ماه نیازمندان معیشتی افزون‌تری وارد چرخه خدمت این موسسه می‌ شوند که حدود ۷۰۰ پرونده از طریق سازمان بهزیستی و یک هزار و ۲۰۰ پرونده از کمیته امداد نیز به صورت همزمان وارد چرخه خدمات معیشتی موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز قرار شده اند که آن هم به دلیل مکفی نبودن حمایت‌های سایر موسسات خیریه حکایت دارد.
وی در ادامه از حمایت موسسه حمایت از مستمندان از نیازمندان جدید بر اساس گزارش های مردمی خبر داد و گفت: از ابتدای سال 1647 مورد تکدی گری به موسسه گزارش شده است که بلافاصله همکاران ما در محل حاضر شده اند که 1413 نفر در محل گزارش شده توسط همکاران ما به موسسه دعوت شدند که از این تعداد 814 نفر مرد و 813 نفر خانم بودند. از این تعداد 197 نفر متکدیان غیربومی بودند و در نهایت 114 نفر پس از تحقیقات و بررسی های انجام شده نیازمندان واقعی تشخیص داده شده و تحت حمایت موسسه قرار گرفتند.


 
دبیر همایش سالانه موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز نیز در این نشست گفت: این موسسه خیریه قبل از ثبت رسمی خود در سال ۵۱ در حجره‌های بازار تاریخی تبریز به حمایت از نیازمندان می‌ پرداخت، لذا خیرین و بازاریان با اصالت این موسسه، معماران شهر بدون گدا هستند و روز جمعه همایش سالانه ضمن ارائه گزارش عملکرد موسسه، در راستای معرفی بیشتر خدمات موسسه حمایت از مستمندان تبریز و جلب کمک های خیران برگزار خواهد شد.
حسین رشیدی” افزود: همایش سالانه موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز با شعار "بیش از نیم قرن، مردم در کنار مردم" برگزار می شود و هدف از این همایش فرهنگ سازی برای حمایت آبرومندانه از نیازمندان واقعی است.
وی با اشاره به عنوان تبریز، شهر بدون گدا، اظهار کرد: اینکه تبریز لقب شهر زندگی در ایران را به خود اختصاص داده، محصول مسئولیت شناسی مردم تبریز در پشتیبانی از یکدیگر و حمایت آبرومندانه از مستمندان است.


 
رشیدی اظهار کرد: شهر ما تبریز با مشارکت جوانان و خیران باید به شهر بدون معتادان نیز تبدیل شود، چرا که این آسیب اجتماعی منبع بسیاری از مشکلات دیگر است. لذا از شهروندان عزیز تبریز درخواست داریم به جای کمک مالی به متکدیان، آنها را جهت حمایت آبرومندانه به ما یا دیگر موسسات خیریه مورد اعتمادشان معرفی کنند تا برند شهر بدون گدای ایران کماکان برای تبریز حفظ گردد.
وی با ذکر این نکته که عدم حمایت شهروندان از گداها باید به یک فرهنگ همگانی تبدیل شود، تاکید کرد: کسانی که در متکدی گری برای دومین یا سومین بار مشاهده شوند به نیروی انتظامی معرفی می شوند، اگر هم برای چهارمین بار این کار را تکرار کنند، به دادگستری معرفی می شوند.
انتهای پیام/
موسسه حمایت از مستمندان، معمار «تبریز، شهر بدون گدا» نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار