نمایشگاه های نقاشی هفته اول اسفند در خانه فرهنگ/

اشتیاق هنر در قاب های نقاشی دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز

1402/12/03 - 19:49 - کد خبر: 109136 نسخه چاپی

نصر: تکه های یک کل منسجم، اشتیاقی به وسعت ذوقی جوان و هنری، رنگ های تند سوار بر دیوار ، شادی را به شکلی دیدنی  منتقل می کردند.

به گزارش نصر، نمایشگاه گروهی آثار دانشجویان نقاشی دانشگاه پیام نور تبریز از روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در نگارخانه استاد میرعلی تبریزی برپاست. این نمایشگاه با عنوان «اشتیاق هنر» آثار ۱۵ نفر از هنرجویان ترم دو و ترم سه دانشگاه پیام نور را در قالب ۲۶ قطعه بوم نقاشی با تکنیک کلاژ یا تکه چسبانی روی بوم های ۵۰* ۷۰ سانتی متر  به نمایش گذاشته است که استاد همایون کاظمی راشد کیوریتور و بانی این نمایشگاه دانشجویی است.

 

در قسمتی دیگر از نگارخانه میرعلی تبریزی، آثار نقاشی غلامرضا برادران، در ۱۷ قاب نقاشی برپاست. او با استفاده از ترکیب رنگ ها و فرم ها سعی کرده بدین وسیله درونیات خود را به روی صفحه بیاورد. البته این را نیز بیان داشت که برداشت مخاطب مهم است و دفتری برای نوشتن گوشه ای از رد آثار بجا مانده در خاطر مخاطبین هنر دوست نمایشگاهش تعبیه کرده است.


 
غلام رضا برادران از ارتباط گیری مخاطبین با نقاشی هایش این چنین یاد می‌کند: صد البته اقتضای این هنر و این سبک این است که برداشت مخاطب می تواند کاملا شخصی و متفاوت با نگاه هنرمند باشد و همین تنوع، این هنر را خاص می کند. 
در طبقه بالای خانه فرهنگ، نگارخانه استاد یاسمی میزبان سه مجموعه هنری از سه هنرمند بود. 


 
حکایت دست ها
به گزارش نصر، «حکایت دست ها» نمایشگاه نقاشی های فاطمه موسی پور، هنرمند نقاش متولد ۱۳۷۳ است که آثار دست اول او را می بینیم. 
وی از ایده های جالب رقص دست ها در آثارش می گوید: دست‌ها توجهم را جلب می‌کنند چرا که باعث ارتباط گیری می‌شوند. هر حسی را نمایش می‌دهند و تحرکاتشان تنوع بیشتری دارد. پیری و جوانی دست، تجربه‌اش، حرکاتش با رگ‌ها و پوست برآمده و فرورفته، به نوعی با مخاطب ارتباط می گیرد. این نقاشی ها با رنگ روغن کار شده اند و در برخی کالیگرافی، تکسچر و نخ به کار رفته است. 


 
این هنرمند جوان از رزومه حرفه ای خود می گوید: ۹ سال است که در مسیر نقاشی قدم گذاشته ام و پنج سال است که به صورت حرفه ای کار می‌کنم. در آموزشگاه هنرهای تجسمی درنا در سردرود، طراحی و نقاشی را هم همزمان به هنرجویان آموزش می دهم. به شخصه پیش چندین استاد آموزش دیده ام ولی بیشتر خودآموز هستم. مدرک کاردانی گرافیک دارم و عاشق نقاشی هایی هستم که بتوانم حرف های دلم را در آنها به نمایش بگذارم.
نمایشگاه نقاشی موسی پور با مفاهیمی که در دل دارند، به گفته خود این هنرمند، بیشتر معنوی اند و ذهنیت هنرمند را منتقل می کنند. اثر مورد علاقه او، گردهمایی دست ها به دور گوی طلایی خواسته های بشری است. او در این خصوص می گوید: نقاشی مورد علاقه‌ام نقاشی سایز ۱۰۰ در ۷۰ که در مرکز نمایشگاه قرار داده‌ام، هست که ارتباط همه انسان‌ها را با هم نشان می‌دهد. این که همه انسان‌ها به دنبال یک هدف اند. برخی به دست می‌آورند و می‌روند. برخی همچنان به دنبال آن هستند. اگر هنرمند نمی شدم، نوشتن را مسیری برای پیاده کردن داستان‌های خیالیم میافتم.


 
نمایشگاه انفرادی عکاسی ثنا معصومی در میان سالن، با عکس های سیاه و سفید و فضایی تاریک که تاریخانه های عکاسی را هم می شد با دیدن عکس های این هنرمند ۱۹ ساله تداعی کرد. 
وی از حرفه عکاسی خود و تجاربش گفت: در رشته فتوگرافیک تحصیل می کنم و می خواهم عکاسی بخوانم. تا امروز ۵ -۶ نمایشگاه انفرادی برگزار کرده ام و در بسیاری نمایشگاه‌های گروهی شرکت کرده ام.
وی افزود: ارتباط مخاطب با این نمایشگاه و با عکس‌ها خیلی مهم است. حسی که من قبل از گرفتن عکس‌ها برقرار می‌کنم، اگر بتوانم پشت این قاب و شیشه ها به مخاطب منتقل ‌کنم، موفقیت من در این حرفه را نشان می دهد. بیشتر این عکس‌ها مفهومی و انتزاعی‌اند. 


 
عکاسی از کلاغ‌ها 
وی در مورد این عکس ها می گوید: همیشه چیزهایی هستند که از کنارشان بی تفاوت رد می‌شویم و من سعی می کنم در نمایشگاه به آنها پرداخت کنم. مثلاً کلاغ برای ما حس نفرت را به واسطه ادبیات برمی‌انگیزد که من برخلاف این از کلاغ‌ها عکس گرفتم تا نشان دهم که می‌توان با آنها ارتباط گرفت و زیبایی آنها را با نگاه لمس کرد. برخی عکس‌ها که به صورت معماری از دیوارها گرفته شده، برای برخی مخاطبین تازگی داشت چرا که به آنها توجه نکرده بودند. وقتی از نانوایی محله عکس می‌گیری که چای را دم کرده و منتظر است، عکسی است که خیلی به آن توجه نمی کنند ولی حس خوبی از آن دریافت می‌کنند. 
 ۳۵ قطعه عکس در اندازه‌های ۳۰ در ۴۰ در این گالری به نمایش گذاشته شده است که برخی به صورت مجموعه عکس چاپ شده و نصب شده‌اند و از تیر ماه امسال آماده سازی و گرد آوری شده اند.
به گزارش نصر، در قسمت سوم نمایشگاه، آثار نقاشی با تکنیک پاستل گچی هنرمند، منیر انصاری به نمایش گذاشته شده بود که مناظر طبیعت را در رنگ های مختلف به اجرا گذاشته بودند.
این گزارش حاکی است این نمایشگاه ها تا تاریخ ۵ اسفند ماه در خانه فرهنگ میزبان هنردوستان خواهند بود. 


 
انتهای پیام/ 
 
اشتیاق هنر در قاب های نقاشی دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار