استاندار آذربایجان شرقی:

توسعه جاده آغ بند به جلفا پیش نیاز افزایش همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان است

1402/12/02 - 22:38 - کد خبر: 109101 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: اجرای ۱۰۷ کیلومتر جاده آغ بند به جلفا در قالب کریدور ارس پیش‌نیاز تحقق دیپلماسی اقتصادی و افزایش همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان است.

به گزارش نصر، مالک رحمتی روز چهارشنبه در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان با اشاره به ۲۷۱ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه، گفت: همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه در اولویت ما و گسترش این روابط مورد تأیید رئیس‌جمهور است.
وی با تأکید بر افزایش همکاری‌های اقتصادی در مرزها گفت: اگر در مرزها منفعت اقتصادی میسر شود، امنیت پایدار خواهد بود و حفظ تمامیت ارضی مشکلی نخواهد داشت.
رحمتی گفت: موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و آب‌وخاک مناسب زمانی ارزشمندتر می‌شود که به ظرفیت واحدهای صنعتی و اقتصادی بزرگ در این مناطق نیز توجه کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: روابط مرزی استان با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای هم زبان و هم فرهنگ هر چه نزدیک‌تر باشد، بالندگی بیشتر خواهد بود.
رحمتی یادآور شد: باید ضمن حفظ منافع ملی و اقتصادی تنظیم روابط اقتصادی ماندگار با اولویت بخش خصوصی در اولویت کارهای مشترک و نقل‌و انتقال آسان قرار گیرد.

ضرورت تعریف پروژه های مشترک با همسایگان
وی رمز ماندگاری روابط با کشورهای همسایه را تعریف پروژه‌های مشترک دانست و افزود: تجارت مشترک اقدامات ماندگاری خواهد داشت و برای این امر باید کارگروه‌های مشترک همکاری برای اجرای پروژه‌های جدید تعریف کنیم.
رحمتی با بیان اینکه اولویت فعلی مدیریت ارشد استان تعریف پروژه‌های عملیاتی، گفت: باید تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهای همسایه اجرا شوند و فقط به امضای تفاهم‌نامه‌ بسنده نکنیم.
وی با تأکید بر ایجاد اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در تبریز از فواد نجفی نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور آذربایجان در نخجوان دعوت کرد تا با حضور در تبریز با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و تعاملات بیشتر بین تبریز و نخجوان آشنا شود.

نخجوان خواستار استفاده از تجربیات ایران در مورد مناطق آزاد است
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه فواد نجفی نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور آذربایجان در نخجوان خواستار استفاده از تجربه ایران در مورد مناطق آزاد است، گفت: با پیگیری‌های کنسولگری در مورد ایجاد نمایشگاه ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس در نخجوان و متقابلاً نمایشگاه نخجوان در مناطق آزاد توافقاتی صورت‌گرفته است.
عزیز منصوری گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد تأسیس جمهوری خودمختار نخجوان بعد از سه سال فرصتی فراهم آورد تا در مورد مسائل و مشکلات پیش روی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان پیگیری‌هایی صورت گیرد و پاسخ مناسب دریافت شود.
در این دیدار محدودیت تردد شهروندان نخجوان به ایران و بالعکس، موضوع مبادله زندانیان ، رسیدگی به مشکلات ۶۰۰ دانشجوی ایرانی در جمهوری خودمختار نخجوان و رفع محدودیت تردد آنها مطرح شد.
جمهوری خودمختار نخجوان با جمعیتی حدود ۳۵۰ هزار نفر همجوار با استان های آذربایجان شرقی و غربی در امتداد رودخانه ارس واقع شده است.
پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ در نشست روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورتجلسه اجرایی شروع عملیات پل آغ‌بند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در ساخت دالان ریلی ارس امضا شد.
بر اساس این صورتجلسه،‌ پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد، این پل به موازات پل آغ‌بند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، ساخته می‌شود.
انتهای پیام/
توسعه جاده آغ بند به جلفا پیش نیاز افزایش همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار