رئیس اتحادیه قنادان تبریز خبر داد: 

تولید شیرینی «قرابیه» تبریز پس از ثبت ملی 50 درصد افزایش یافت

1402/12/03 - 19:46 - کد خبر: 108993 نسخه چاپی

نصر: رئیس اتحادیه قنادان تبریز با اشاره به ثبت ملی شیرینی «قرابیه» تبریز، گفت: ثبت ملی شیرینی قرابیه موجب افزایش 50 درصدی تولید این شیرینی تبریز شد.

به گزارش نصر،کریمی در مراسم هم اندیشی ثبت ملی نوقا و ریس تبریز، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: از سه سال قبل، تفکر ثبت ملی نوقا، ریس،قرابیه و رشته ختایی در برنامه های اتحادیه قنادان تبریز قرار گرفت. 
وی افزود، سال گذشته ثبت ملی قرابیه به یاری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ممکن شد و منجر به مباهات خطه آذربایجان بود. با توجه به افزایش نرخ شیرینی در جامعه و فراموشی برخی سوغاتی ها، با ثبت ملی قرابیه فروش این شیرینی سنتی تبریز، نزدیک به پنجاه درصد افزایش یافت و این ارمغان «ثبت ملی» با حفظ فرهنگ و سنت ما برای انتقال به آیندگان، برای تبریزمان بود.
نوادات معاون اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی هم در این مراسم گفت: امسال سال خوبی برای توسعه گردشگری آذربایجان بود، چرا که ژئو پارک ارس، سه کاروانسرای استان و کندوان به عنوان اولین روستای گردشگری ایران در جهان به ثبت جهانی رسیدند. تبریز و آذربایجان قابلیت بیشتری برای ثبت و مطرح شدن در سطح دنیا دارند که انشاله با همت بخش های مختلف فرهنگی و دولتی، مسئولین، مردم و هنرمندان روند ثبت های ملی و جهانی استان ادامه خواهد داشت.

درآمد منابع آذربایجان باید داخل استان بماند
حسن صفدری رئیس بسیج اقشار سپاه عاشورا در این مراسم گفت: استان ما دارای سی درصد منابع کشور است و از این نظر دارای اهمیت بالایی است، و باید سود منابع و معادن استان در داخل همین استان بچرخد، نباید فقط بعد آلودگی آن را ما بخوریم.
وی افزود، انشاله رونق تولید و کسب و کار در استان و کشور را به همت مسئولین شاهد خواهیم بود، البته برگزاری انتخابات پرشور هم یکی از معیارهای ناامیدی دشمنان انقلاب خواهد بود. 

ثبت نوقا و ریس آخر خط نیست! 
رامین اسبقی رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری تبریز، آداب و رسومی که متعلق به تبریز و آذربایحان است باید ثبت شود و تا کنون حدود ۴۵ خوراکی از خطه ما ثبت ملی شده است و باید بدانیم که به آخر خط نرسیده ایم و به فکر ترویج بیشتر فرهنگ آذربایجان باشیم.
وی گفت: اگر بعد از ثبت ملی خوراکی ها، این اقلام به دنیا شناسانده نشوند سودی برایمان ندارد، باید فراتر از مرز ها فکر کنیم و خوراکی هایمان را به خارج از کشور ارائه و صادر کنیم، چرا که برخی سوغات ما دارای سبقه بیش از دو یا سه قرن دارند و این باعث مباهات ما است.
در انتهای این مراسم، ضمن برگزاری رونمایی از ثبت نوقا و ریس، با اهدای لوح تقدیری از سوی پیشکسوتان قنادان، از هیات مدیره اتحادیه قنادان تبریز تقدیر شد. 
انتهای پیام/
تولید شیرینی «قرابیه» تبریز پس از ثبت ملی 50 درصد افزایش یافت نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار