دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ:

پیوند طب مدرن و سنتی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها مدنظر باشد

1402/11/30 - 17:49 - کد خبر: 108946 نسخه چاپی

نصر: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ گفت: پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی، پیوند طب مدرن با طب سنتی ایرانی را به ارمغان آورده است، رویکرد کلی ما نیز باید چنین باشد.

به گزارش نصر، مراسم جشن رویش معتمد جهاد، مولود انقلاب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در تالار همایش‌های فرهنگ و هنر برگزار شد.
خسروپناه در این مراسم اظهار داشت: پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی توانسته به یک مرکز مهم بین‌المللی تبدیل شود، این پژوهشکده علاوه بر اینکه، یک پژوهشکده نظریه‌پردازی در علم و دانش و فناوری است، بلکه کار مهمش این است که محصول علمی پژوهشی را در خدمت به مردم به خصوص افراد نیازمند به‌کار می‌گیرد.
وی ضمن تبریک به اندیشمندان این پژوهشکده در پاسخ به این سوال که چرا جهاد و این پژوهشکده سرطان موفق بوده است؟ بیان کرد: پنج عامل در توفیق پژوهشکده و جهاد دانشگاهی مؤثر بوده است، عامل اول اینکه پژوهشکده سرطان نسبت به مسئله سرطان نگاه حکمرانی داشته است، هر جا نهادی با مقولات حکومتی برخورد می‌کند دستاوردش کم است، حکمرانی فرآیندی از سیاست‌گذاری تا تنظیم‌گری و تصدی‌گری با دو رویکرد بازتوزیع و تسهیل‌گری است، این پژوهشکده همه این مراحل را پشت سر گذاشته است. پژوهشکده‌ای که رویکرد حکمرانی داشته باشد موفق است.
خسروپناه بیان کرد: ماموریت اصلی جهاد دانشگاهی، فرهنگی اجتماعی نیست، بلکه ماموریت اصلی آن علم و فناوری است، اما در کنار این ماموریت اصلی پیوست فرهنگی هم مشاهده می‌شود. اینکه وضعیت سرطان را شناسایی می‌کند به مناطق محروم می‌رود و ظرفیت بهره‌وری به تحقیقات می‌دهد یعنی پیوست فرهنگی در نظر گرفته شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پژوهشکده معتمد، پیوند طب مدرن با طب سنتی ایرانی را به ارمغان آورده است، ادامه داد: سه جریان طب در کشور داریم، برخی فقط طب سنتی را تایید می‌کنند، که صحیح نیست اما طب سنتی ایرانی دستاوردهای خوبی داشته است، کیفیت زندگی در طب سنتی ایرانی مدنظر بوده است البته طب سنتی ایرانی نیز به تنهایی کافی نیست. متاسفانه دچار افراط در طب سنتی یا مدرن هستیم اما عقلای دنیا هر دو را با هم پیش می‌برند، پژوهشکده سرطان توانسته پیوند هر دو طب را ایجاد کند، رویکرد کلی ما نیز باید چنین باشد.
خسروپناه گفت: این پژوهشکده از دستاوردهای طب ایرانی به عنوان طب مکمل در کنار طب فیزیکال شیمیایی استفاده می‌کند که جان افراد زیادی را نجات می دهد. نباید در استفاده از انواع طب‌ها تعصب داشته باشیم.
وی افزود: عامل چهارم موفقیت این پژوهشکده، انجام توأمان کارهای پژوهشی تشخیص، پیشگیری و درمان است، پیشگیری به مسئله سبک زندگی برمی‌گردد و جامعیت این عناصر به عامل موفقیت پژوهشکده معتمد تبدیل شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این پژوهشکده در ماموریت خود به اندازه وزارتخانه، برای سلامت جامعه تلاش می‌کند، با نهادهای مختلف از جمله سپاه، ارتش، وزارت نفت و وزارت علوم همکاری می‌کند چراکه بهترین کار، کار میدانی است. این ارتباط و تعامل با دستگاه‌های دیگر باعث پیشرفت است. اگر همه پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها این رویکرد را در پیش بگیرند موفقیت‌های بزرگی به دست می‌آورند. علی‌رغم انتشار مقالات پژوهشی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، اثرگذاری علم بسیار مهم است.
انتهای پیام/
پیوند طب مدرن و سنتی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها مدنظر باشد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار