آذربایجان شرقی آماده حضوری پرشور در ۱۱ اسفند

1402/11/30 - 11:45 - کد خبر: 108905 نسخه چاپی

نصر: با نزدیک شدن تقویم به ۱۱ اسفند ماه و روز انتخابات سرنوشت ساز، بحث داغ این روزها در آذربایجان شرقی، تکاپوی نامزدها و انتخاب گزینه اصلح از سوی مردم برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش نصر، پس از گذشت هفته‌ها از روند ثبت‌نام کاندیداتوری و تایید و رد صلاحیت گزینه‌ها که مثل هر دوره، بحث داغ محافل خبری و مردمی است، اکنون به زمان تبلیغاتی نامزدها نزدیک شده‌ایم و گود رقابت به آخرین مراحل خود نزدیک می‌شود.
سرتاسر استان و بین اقشار مختلف مردمی شهرنشین، روستانشین و عشایر بحث بررسی عملکرد نمایندگان فعلی و گذشته در کنار گزینه‌های جدیدی که برای نمایندگی مردم وارد عرصه شده‌اند، در جریان است.

حضور و مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده‌ قدرت ملّی و اعتبار بین المللی است
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در آخرین خطبه نماز جمعه خود با بیان این‌که حضور و مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده‌ قدرت ملّی و اعتبار بین المللی است، گفت: انتخابات صحنه‌ی حضور مردم در پای نظام است که در آن نحوه‌ی مشارکت و حضور مهم‌تر از انتخاب است.
وی ادامه داد: انتخابات، نوعی سازمان یافتگی ملت در یک سو (هم اندیشیدن و باهم بودن) است. پیامد آن نیز وحدت، قدرت و اعتبار ملّی است که به دنبال آن امنیت نیز تامین می‌شود و اقتصاد و علم در آن کشور توسعه یافته و مشکلات سیاسی و ... حل خواهند شد.
وی ادامه داد: انتخابات، صحنه‌ی حضور مردم در پای نظام است. ابتدا نحوه‌ی مشارکت و سپس انتخاب فرد مهم است، مردم قهرمان آذربایجان مانند هرسال، پیشرو و اولین بودن خود را نشان خواهند داد.

امانت‌داری در قبال رأی مردم و صیانت از آن، مسئولیت اصلی ما در انتخابات پیش رو است
مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در دیدار جمعی از فعالان جبهه انقلاب با وی، با بیان این‌که همه باید دست ‌به‌ دست هم دهیم تا انتخاباتی در تراز مردم این خطه برگزار کنیم، گفت: اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌شود که بدانیم تبریز و آذربایجان در رویدادهای تاریخ معاصر کشور عزیزمان، پیشتاز و تمام‌کننده بوده است.
وی افزود: مسئولیت‌پذیری، حساسیت، آگاهی و هوشیاری خطه آذربایجان در تاریخ این مرز و بوم مثال‌زدنی است.
وی با اشاره به نقش جوانان در افزایش مشارکت انتخاباتی نیز اظهار کرد: دشمن به شکل تدریجی در ذهن جوانان و نوجوانان ما شبهه‌افکنی کرده و برنامه‌های مقابله‌ای ما نیز باید تدریجی باشد. امانت‌داری در قبال رأی مردم و صیانت از آن، مسئولیت اصلی ما در انتخابات پیش رو است که البته منافاتی با آگاهی دادن به مردم و بصیرت‌افزایی آنان برای انتخاب نامزد اصلح ندارد.

انتخابات؛ رکن اصلی مردم‌ سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران 
تراب محمدی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه‌های استان، با اشاره به اهمیت اقدامات ابتکاری در جهت افزایش شور انتخاباتی، اعلام کرد: انتخابات به‌ عنوان رکن اصلی مردم‌ سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران مطرح است.
وی افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور، انتخابات را حق مردم عنوان کردند و نه صرفاً تکلیف، بنابراین انتخابات حق مردم است که بتوانند قانون‌گذاران، مجریان قانون و یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه مسئولان دانشگاه‌ها، موضوع انتخابات پیشرو است و باید با برگزاری برنامه‌های مختلف نظیر سخنرانی چهره‌های سیاسی، میزگرد و نشست‌های گفت‌وگومحور، تبیینی و چالشی به سؤالات و شبهات دانشجویان پاسخ دهند.
محمدی افزود: دانشگاه‌ها باید با استفاده از ظرفیت اساتید و دانشجویان نخبه در سطح دانشگاه‌ها پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای کشور را در زمینه‌های مختلف تبیین کنند. دانشجویان دغدغه‌مند، جهاد تبیین را به‌عنوان فریضه واجب مورد تأکید قرار دهند و در قالب تشکل‌های دانشجویی با تولید آثار فاخر هنری و رسانه‌ای تلاش کنند.
وی گفت: هدف ما افزایش مشارکت و شور انتخاباتی، بدون توجه به جناح بندی‌ها و گروه بندی‌های سیاسی است و همه دستگاه‌هایی که در روستاها خدمات ارائه می‌دهند، باید آن‌ها را تبیین و اطلاع رسانی کنند.

حکومت به معنای واقعی متعلق به مردم است
یونس فاتح، فرماندار تبریز نیز با بیان این‌که در ۴۵ سال عمر انقلاب اسلامی ایران بیش از ۴۰ انتخابات برگزار شده است، اظهار کرد: در انتخابات، مردم سرنوشت خود را انتخاب می‌کنند و حکومت به معنای واقعی متعلق به مردم است.
وی با بیان این‌که مجری اصلی در کشور مردم هستند، افزود: تامین امنیت و سلامت انتخابات وظیفه مسئولان است تا مردم در فضایی آرام نسبت به وظیفه قانونی خود عمل کنند تا این رویداد مانند سال‌های قبل خاطره خوشی را در ذهن مردم سرزمین‌مان رقم بزند.
وی افزود: انتخابات فرصت و حق طبیعی هر ایرانی برای مشارکت غیرمستقیم در تصمیمات کلان است، در طول تاریخ تلاش‌های فراوانی برای اجرای دموکراسی در ایران در شکل‌گرفته که ماحصل آن را در استفاده از صندوق رأی برای تصمیمات سطح کلان مدیریت کشور است.

شرکت در انتخابات، بهترین فرصت برای تغییر رویه مجلس
صفر نصرالله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: صندوق رأی و رسیدن به فرایند دموکراسی نتیجه تلاش‌های فراوانی بوده که از زمان مشروطه آغاز شد و با پیروزی انقلاب اسلامی در وضعیت مناسبی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات زمانی پرشور خواهد بود که مردم نسبت به تأثیرگذاری خود بر روند حکمرانی مطمئن باشند، گفت: مردم باید این آگاهی را کسب کنند که انتخاب هر نامزد نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان چه تأثیر بر سرنوشت آنها خواهد گذاشت، باید اذعان کرد وضعیت فعلی و جاری کشور نتیجه انتخابات گذشته است.
وی ادامه داد: اگر مردم در خصوص عملکرد نمایندگان خود در مجلس انتقادی دارند، شرکت در انتخابات مجلس بهترین فرصت را برای تغییر رویه این نهاد مردمی فراهم کرده است، باتوجه‌به زیرساخت‌هایی که صداوسیما و سایر رسانه‌های جمعی برای معرفی نمایندگان و بررسی برنامه‌های آن قرار داده، مردم می‌تواند با اشراف بیشتری نسبت به حضور در انتخابات اقدام کنند.

فعالیت ۳۲۲۳ شعبه اخذ رای در آذربایجان شرقی
حسن حقیقیان، دبیر ستاد انتخابات آذربایجان شرقی نیز در جمع خبرنگاران از فعالیت ۳۲۲۳ شعبه اخذ رای در ۱۳ حوزه انتخابه استان برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد.
وی اظهار کرد: تعداد ۲۴۸۷ شعبه اخذ رای، ثابت بوده و  ۷۳۶ شعبه نیز به صورت سیار خواهند بود.
وی افزود: در دوره انتخابات قبلی که سال ۹۸ برگزار شد، تعداد ۳۰۵۱ شعبه اخذ رای در استان وجود داشت که  ۷۲۳ شعبه آن به صورت سیار بودند ولی امسال با افزایش تعداد شعب ثابت و سیار در استان مواجه هستیم.

بستر تبلیغات داوطلبان استان در ۱۳ شبکه تلوزیونی محلی
اکبر رضایی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌ شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: رسانه ملی با اختصاص حدود ۲۰۰ شبکه تلویزیونی محلی در کشور که ۱۳ شبکه مربوط به آذربایجان شرقی است، بستر مناسب تبلیغات داوطلبان استان را با هدف معرفی نامزدها و جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم کرده است.
وی ادامه داد: افتتاح این شبکه‌های تبلیغاتی تلویزیونی داوطلبان از ابتکارات صدا و سیما بوده و در طول تاریخ تلویزیون نیز در دنیا بی سابقه است. 
وی افزود: هدف از راه اندازی این شبکه‌ها، تبیین اهمیت و جایگاه انتخابات، میدان دادن به نامزدها برای معرفی خود و برنامه‌ها و بسترسازی لازم برای انتخاب افراد شایسته و توانمند برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی آماده حضوری پرشور در ۱۱ اسفند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار