در گفتگو با کارگردان فیلم کوتاه مطرح شد: 

سینمای دغدغه مند آذربایجان به همت هنرمندان سرپا است

1402/11/28 - 22:57 - کد خبر: 108805 نسخه چاپی

نصر: کارگردان فیلم کوتاه پارکینگ اختصاصی در بیان تجربه همکاری اش با بازیگران تبریزی گفت: سینمای مستقل آذربایجان با تمام کمبودهایش به سمت سینمای گیشه یا مارکت نرفته و به دنبال یک جریان سازی در هنر سینما است و من این را در کار با بازیگران تبریزی به عینه دیدم.

به گزارش نصر، «بابک دَسینه» کارگردان فیلم کوتاه «پارکینگ اختصاصی» که در ۲۴ ژانویه در لیسبون پرتغال اکران شد، از دومین حضور بین المللی خود در یازدهمین دوره فستیوال فیلم کوتاه کانادا برایمان گفت: جشنواره فیلم کوتاه سینالفاما لیسبون پرتغال یک جشنواره مستقل است که در یک منطقه سینماخیز در شهر لیسبون برگزار می‌شود. این جشنواره درصدد احیای روح سینمایی این منطقه است. امسال سال هفتم برگزاری جشنواره بود و پخش بین المللی فیلم پارکینگ اختصاصی توسط شرکت سون اسکای در این جشنواره انجام شد. 
وی در ادامه افزود: سینافاما انجمنی است که رویدادهایی را تبلیغ می کند که به دنبال تقویت صداهای نوظهور در سینمای مستقل جهان هستند. اعضای این انجمن در پیام جشنواره خود گفته اند که هدف ما احیای یکی از قدیمی‌ترین محله‌های لیسبون «آلفاما» و بازیابی حس اجتماعی آن است که به دلیل دگرگونی عمیقی که در سال‌های اخیر تجربه شده، بی‌حس شده است. ما در بخش فیلم اولی ها جایزه بهترین فیلم را کسب کردیم.
 این کارگردان جوان به معرفی خود پرداخت: بابک دسینه هستم. ۳۳ ساله و فارغ التحصیل کارگردانی تئاتر. از سال ۹۳ مشغول به فعالیت های تئاتری هستم و در کسوت کارگردانی نمایش های "میخواستم اسب باشم" ، "تفنگ‌های خانم کارار" ، "غاز وحشی" ، "قصه ظهر جمعه" و "حذفیات" را در کارنامه حرفه ای خود دارم. ۴ دوره دبیر اجرایی جشنواره تئاتر دانشجویی پودس بودم و فیلم «پارکینگ اختصاصی» اولین تجربه من در حوزه فیلم کوتاه است. من متولد شهر پارس آباد هستم ولی از سال ۸۸ در تبریز ساکنم و ترک زبان هستم. 
وی این اولین تجربه ی کارگردانی سینمایی با هنرمندان تبریزی اینگونه تشریح کرد: تجربه کار‌ با بچه‌های تبریز خیلی برایم جذاب بود . چرا که میتوانستم بر تعهد آنها به هنر مستقل حساب باز کنم. خدارا شکر سینمای مستقل آذربایجان با تمام کمبودهایش به سمت سینمای گیشه یا مارکت نرفته و به دنبال یک جریان سازی در هنر سینما است و من این را در کار با بازیگران تبریزی به عینه دیدم. 
وی از همکاری با فرید ادهمی، بازیگر نقش اصلی فیلم اش گفت: در این فیلم «فرید ادهمی» به عنوان بازیگر تمام تلاشش را کرد تا در کنار اینکه کار خودش را درست انجام بدهد، به کل گروه کمک کند تا به چیزی که میخواهیم برسیم. سینمای دغدغه‌مند آذربایجان به همت همین هنرمندان است که سرپا مانده. در حوزه تئاتر هم تجربه کار کردن با خیلی از قدیمی های آذربایجان را داشته ام. جهان بینی هنرمندان تبریزی شکل صنعتی به خودش نگرفته و انعطافی ‌که هنر مستقل نیازمند آن است را در خود دارد. البته ناگفته نماند که عدم آموزش مناسب، 
با توجه به کیفیت برخی کارهایی که به روی صحنه می روند، تاثیر مخربی گذاشته و شاهد آن نیز هستیم.


پارکینگ اختصاصی
بابک دسینه، نویسنده و کارگردان این فیلم گفت: پارکینگ اختصاصی اولین تجربه فیلم بنده است و من چندین سال بود که تلاش می‌کردم این فیلم را بسازم. کار بر روی فیلمنامه تا مرحله تولید دو سال زمان برد. داستان پارکینگ اختصاصی راجع به یک مردی است که در شب چهارشنبه سوری در پارکینگ محل کار خود گرفتار می‌شود. اتفاقی در بیرون از پارکینگ و در زندگی شخصی این فرد در حال وقوع است و این مرد در تلاش است که از پارکینگ خارج شده و جلوی آن اتفاق را بگیرد. 
وی افزود: طبیعتاً هر هنرمندی در اولین تجربه ساخت فیلم خود با ذوقی که دارد، تمام تلاشش را می‌کند که بهترین اثر را ارائه دهد. من هم تمام تلاشم را کردم تا هر آنچه که به صورت تئوری از سینما و تجربه‌هایی که در کنار بزرگان سینمایی، در مصاحبه‌ها و کتاب‌هایشان به دست آورده ام، در این فیلم تا جایی که امکانات اجازه می داد، به صورت عملی تجلی بخشم. در واقع در حوزه نوشتن، کارگردانی، انتخاب لوکیشن و بازیگردانی، تمام قواعد رایج سینمایی جهانی را رعایت کنیم. در این فیلم به صورت آکادمیک به این قضیه نگاه کردیم تا هرچه بیشتر از موقعیت های ساختگی دوری و در چهارچوب سینمای ثابت شده دنیا مسیر را طی کنیم.
گفتنی است، سیما آسمند، باران مقدم فر تهیه کنندگان، فرید ادهمی بازیگر اصلی، مهدی میمندی مدیر تصویربرداری، مشاور کارگردان رسول ایرانزاد، هادی خان محمدی زنوزی تدوین و اصلاح رنگ، حسن سلمانی صدابردار، فواد بلوری طراحی و ترکیب صدا، فرهاد حق سالمی موسیقی، صدیقه پاسبان طراح گریم، بابک احدی مدیر تولید، علی کاظمیوند سرپرست گروه، باران مقدم‌فر، فائزه تیموری، هادی بختیاری، منوچهر نوین و هادی جهانی سایر بازیگران، نازنین بابازاده عکاس، کاوه فرهودیان طراح پوستر، مریم اصغری دستیار کارگردان و برنامه ریز، سروین سعادت منشی صحنه، احد افسر، داوود عبدالله‌زاده، مجید مرده کتان دستیاران تصویر و محمد محمدی ‌آذر و سانیا شیرمحمدی در تدارکات با بابک دسینه همکاری کردند.
انتهای پیام/
سینمای دغدغه مند آذربایجان به همت هنرمندان سرپا است فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار