مدیر عامل آب منطقه ای استان:

آب منطقه ای آماده تامین آب میدان چایی است

1402/11/30 - 04:01 - کد خبر: 108800 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل آب منطقه ای استان گفت: اگر شهرداری و سازمان همیاری حاضر باشند تامین کردن آب مهرانه رود برعهده ماست و ما آب را از محل بازچرخانی تامین می کنیم.

به گزارش نصر، "یوسف غفارزاده" در گفتگوی تلفنی با خبرنگار نصر در واکنش به خبر تامین آب میدان چایی و اظهارات مدیر عامل سازمان همیاری های شهرداری ها، گفت: تامین آب میدان چایی به دو طریق امکان پذیر است؛ اولی از راه سد (شهید مدنی) که به سمت میدان چایی پمپاژ شود، اما با توجه به این که سد شهید مدنی مشکلاتی دارد برای آبدار کردن آن نیازمند بودجه بالایی بوده و با احتساب نرخ امروز بیش از 700 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.
وی ادامه داد: گزینه دیگر برای آبدار کردن مهرانه رود بازچرخانی است و این نیازمند مطالعه بوده و امکان برداشت آب از چاه های سطحی وجود دارد، لازم است برای این گزینه مشاورآب تحقیق و اعتبارات و نیازمندی ها را احصا کند، اگر این گزینه نهایی شود نیازی به سد نبوده و آب بازچرخانی شده و امکان تازه نگه داشتن آب کاملا وجود خواهد داشت.
غفارزاده با اشاره به اولین سفر ریاست جمهوری به استان گفت: یکی از مصوبات سفر اول ریاست جمهوری به تبریز این است که شهرداری تبریز با اعتبار 200 میلیارد تومان در تکمیل سد ونیار مشارکت کند که تاکنون مشارکتی در این راستا اتفاق نیفتاده است، با اجرای این پروژه امید آفرینی و ارزش افزوده بالایی برای تبریز خواهد داشت و میتواند شهر را متحول کند.
وی اظهار داشت: اگر سد آبگیری شود امکان آبدار کردن مهرانه رود فراهم و امکان بالایی در حوزه گردشگری در تبریز ایجاد خواهد شد که چند برابر ائل گلی بوده و پتانسیل بزرگی برای تبریز به وجود می آید.
مدیر عامل آب منطقه ای استان گفت: بازچرخانی راحت ترین و ساده ترین قدمی است که می توان بوسیله آن مهرانه رود را آبدار کرد، چندین بار در جلسات این موضوع را مطرح کرده ایم؛ مسئولین ذی ربط نمی توانند اظهار کنند که امکان بازچرخانی وجود ندارد، نیاز است مشاور بر روی این طرح کار کرده، هزینه ها و لوازم آن را احصا کند.
غفارزاده گفت: برای بازچرخانی نیاز است 10 کیلومتر لوله گذاری از داخل مهرانه رود، بدون نیاز به تملک و .. آب بازچرخانی و پمپاژ معکوس شود، چندین چاه نیز لازم است تا آب را تازه نگه دارد، وقتی آب را از خلیج فارس به کرمان می آورند امکان لوله گذاری ده کیلومتر در داخل رودخانه وجود نخواهد داشت؟!
وی خاطر نشان کرد: اگر شهرداری و سازمان همیاری حاضر باشند، تامین کردن آب مهرانه رود برعهده ماست و ما آب را از محل بازچرخانی تامین می کنیم.
مدیر عامل آب منطقه ای استان در پایان گفت: مقابل فرودگاه تبریز یک بند وجود دارد که اگر بخواهیم آن جا را آبدار کنیم 4 هزار متر مکعب آبگیری خواهد شد مانند دریاچه ائل گلی، در صورت وقوع این اتفاق یک مخزن زیبای آبی در غرب تبریز که منظره زیبای خواهد داشت و با تعبیه یک ایستگاه پمپاژ آب را به سمت مهرانه رود برده و بازچرخانی و مجددا به این بند سرازیر خواهد شد.
انتهای پیام/
آب منطقه ای آماده تامین آب میدان چایی است محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار