ترجمه اختصاصی؛

پروژه معماری شهر رنگارنگ استراسبورگ

1402/11/28 - 08:57 - کد خبر: 108761 نسخه چاپی

نصر: رنگین‌کمان شادی بر فراز شهر، به عنوان تجسم جاه‌طلبانه‌ی کلانشهر جدید اروپا، پروژه معماری ساختمان‌های رنگی را در استراسبورگ اجرا کرده است.

به گزارش نصر، از جمله اهداف این پروژه، گرد هم آوردن مردم، محلات و مشاغل بوده است؛ اهدافی که با چیره‌دستی تمام و کمال توسط گروه مجموعه تاریخی اماکن جدید استراسبورگ دنبال شده است.
طراحی این مجموعه توسط دفتر معماری لان انجام شده و مرکز شهر را به منطقه مسکونی نودورف وصل می‌کند، که قبلا در خارج از شهر قرار داشت، اما اکنون در منظومه شهری ادغام شده است.
مجموعه تاریخی اماکن جدید استراسبورگ، یک عنصر مهم شهرسازی در پروژه بزرگ مرزی دو-ریو واقع شده است که استراسبورگ را به شهر کِل در آلمان پیوند داده و از این رو، یک کلانشهر جدید اروپایی را در اطراف رودخانه راین ایجاد می‌کند. این دو شهر قبلاً توسط یک تراموای فرانسوی-آلمانی به هم متصل شده‌اند، که امکان حذف کردن مرزها و نزدیک‌تر کردن مکان‌ها، جمعیت‌ و انرژی‌ها را به هم می‌دهد.
این محله با رنگ‌های روشن ترکیبی از سکونتگاه، ادارات، فضاهای تجاری (خرده فروشی مواد غذایی، خدمات ضروری و غیره)، هتل و باغ های خصوصی را ارائه می‌دهد. این مجموعه همچنین برای گردشگری شهری موقعیت ایده‌آلی دارد. به طور خلاصه، یک سایت جذاب و لبریز از زندگی، با موقعیت استراتژیک، که امکان همزمانِ کار کردن، زندگی کردن و سرگرم شدن را به ویژه با ایجاد نفوذپذیری بین فضاهای عمومی و خصوصی فراهم می‌کند.
معماری اماکن جدید استراسبورگ با اندازه و جاه‌طلبی خود نمونه‌ای فوق‌العاده از شهری زیست‌محیطی، دموکراتیک و پویا بوده که امروزه در حال ظهور است. این اقامتگاه ها جایگاه تنوع اجتماعی فعلی بوده و همگان می‌توانند اقامتی درازمدت را در آنجا متصور شوند، حتی اگر شرایط خانوادگی دگرگون شود : همه امکانات جهت تغییر فضا وجود دارد بطوریکه در دسترسی به مسکن، توجه ویژه‌ای به زندگی مشترک اجتماعی شده است (برنامه‌های متعددی از خرید تا مسکن اجتماعی از طریق سیستم‌های واسطه‌ای ارائه می‌شود). در اینجا، مانند هر جای دیگر، بعلت تنوع زیاد، ثروت فراوانی نیز کسب می‌شود.
برای اکولوژی آرامش‌بخش
باغ مرکزی، باز و قابل دسترس، کل مجموعه را به خصوص از طریق پارک‌های اطراف به فضای شهری متصل می‌کند. این بلوک متراکم نه تنها حریم شخصی ساکنان را تقویت می‌کند، بلکه آنها را به نزاکت و زندگی اجتماعی پیوند می‌دهد. علی‌رغم اینکه به حالت جزیره‌ای است، اما کاملاً با قسمت‌های دیگر شهر مرتبط است. توجیه انتخاب رنگ‌های پر زرق و برق این ساختمان ها را می‌توان در تاریخ غنی شهر استراسبورگ یافت.
اقامتگاه‌های پیشنهادی با دسترسی رایگان، کمکی، متوسط یا اجتماعی، به تنوع چالش‌های مسکونی پاسخ می‌دهد. اگر تنوع عملکردی بلوک به زندگی روزمره همه کاربران انرژی می‌دهد، تنوع مسکونی آن به همه اجازه می‌دهد تا برای آن به روشی پایدار برنامه‌ریزی کنند. هر یک از ساختمان‌ها عملکرد انرژی بالایی را ارائه می‌دهند و در عین حال نیازهای آسایش گرمایی را حفظ می کنند.
گیاهان نقش اصلی را در این استراتژی بازی می‌کنند: تمام تراس‌های پشت بام و کل پایه‌های ستون‌های آنها با پوشش گیاهی تزئئین شده‌اند. در کنار نگهداری حداکثری آب، اصل پوشش گیاهی جزیره این امکان را فراهم می‌کند که تداوم زیست‌محیطی را با فضاهای سبز مجاور برقرار کند. وجود پنجره‌های بزرگ نیز کیفیتی از نور طبیعی را به همه واحدها وارد می‌کند و ایوان‌های بزرگی که برای زندگی جمعی ضروری هستند جلوه خاصی به این پایداری می‌بخشد.
داستان رنگ‌ها
اگر پنجره ارزش‌هایی چون برابری را ترویج می‌کند، رنگ به نوبه خود از هویت صحبت می‌کند. در مقیاس شهری، انتخاب رنگ‌ها، ریشه در تاریخ استراسبورگ دارد. رنگ بلوطی هتل به ساختمان‌های تاریخی شهر، شهر موسیقی واقع در نزدیکی آن، و همچنین ساختمان‌های میدان بورس یا کلیسای جامع آن اشاره دارد. رنگ زرد زیتونی نوعی پاستل است که در مرکز تاریخی، به ویژه در منطقه "پتی فرانس" یافت می‌شود.
در مقیاس بلوک، تعامل رنگ‌ها به ایجاد فضایی آرام کمک می‌کند که کیفیت‌های شهری را به فضای عمومی می‌آورد. بنابراین رنگ صورتی از نماهای مجاور منطقه نودورف گرفته شده است، رنگ‌های سبز روشن و تیره با تن های مخالف انتخاب شده اند. فضای عمومی به فضایی یک در میان رنگارنگ مبدل شده است. خاکستری در تعامل با رنگ های دیگر، باعث می‌شود تا بسته به دیدگاه، تونالیته های متفاوتی به خود بگیرند.
در مقیاس ساختمان و به‌ویژه برای برنامه‌های سکونتگاهی، رنگ باعث تشدید فردیت، یعنی تأیید هویت فردی می‌شود. رنگ همچنین به عنوان پس زمینه، به عنوان یک دکوراسیون روزمره عمل می‌کند و با تعاملات اجتماعی و پر جنب و جوش ساکنان و رهگذران همراه است. رنگ باعث تشدید تشخص، یعنی تأیید هویت می‌شود. تجربه رنگ در قسمت‌های مشترک ادامه می یابد: سالن‌ها، راهروها، ایوان‌ها، و از طریق تنوع تم رنگی، به منحصر به فرد بودن هر ساختمان کمک می کند.
این پروژه در نظر دارد تا با ایجاد پایداری، پوشش گیاهی، روشنایی و ایجاد مکان‌های ملاقات، فراتر از اهداف اکولوژی عملکردی رفته تا به سمت اکولوژی رفاهی حرکت کند تا احساس خوبی در خانه و محله ارائه دهد.

منبع:
https://www.divercitymag.be/fr/strasbourg-une-ile-urbaine-en-couleurs/

آذر کریم‌زاده
انتهای پیام/
پروژه معماری شهر رنگارنگ استراسبورگ منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار