گزارش نصر از نمایشگاه عکاسی در نگارخانه یاسمی/

ورود ممنوع به پرتره زنان در تبریز!

1402/11/26 - 14:50 - کد خبر: 108712 نسخه چاپی

نصر: در قسمتی از نگارخانه استاد یاسمی شاهد قاب عکس های هنرمندانی بودیم که در تصویر سیاه سفید با کیفیتی، تو را به گفتگوی با خود دعوت می گرفتند و منِ خبرنگار که تشنه این تصاویر بودم، با شوک ناراحت کننده ای مواجه شدم. زیبایی هنرمندانه زنان شهرم را در میان قاب ها، مفقود یافتم.

به گزارش نصر، در اولین نمایشگاه انفرادی عکاسی «پریسا حمزه پور» مدیر آتلیه "mond_studio" و تحصیل کرده رشته عکاسی که از ۲۳ بهمن ماه افتتاح شده است، از محتوای آثار نمایش داده شده پرسیدم: در اینجا عکس‌های پرتره و نورپردازی مخصوص هنرمندان به نمایش گذاشته شده. آثار در طول ۷ سال عکسبرداری شده‌اند و در تعداد ۲۲ قاب هنرمندانی از جمله مجری، هنرمندان عکاس، شاعر و  نقاش که اکثرا به نام اند، معرفی شده اند.
 

این هنرمندان به آتلیه ما تشریف آوردند و عکاسی در آنجا صورت گرفته است. دو نفر از این بزرگان، استاد امیر اولیایی و استاد قره باغی فوت شده اند.
وی افزود: مزایای این چنین نمایشگاهی علاوه بر زیبایی‌های بصری و رزومه شخصی برای خود بنده،  آشنایی مردم با این هنرمندان می تواند باشد. ولی متاسفانه حمایت خاصی در پی ندارد. بیشتر از روی علاقه است.

می خواهم مجموعه ای از این عکس ها درست کنم
وی هدف خود از عکاسی اشخاص هنرمند را تشریح کرد: هدف من از پرتره هنرمندان این بوده که بتوانم در آینده این مجموعه را به کتاب تبدیل کنم تا به عنوان هنرمندان تبریز ماندگار شوند.
به پیشنهاد پیشنهاد خانم رادپور، مدیر گالری این نمایشگاه افتتاح شد و بیشتر برای خودم انگیزه شخصی شد که نمایشگاه پرتره دوم را در تابستان برگزار کنم اما برای اینکه یک مجموعه کامل کنیم باید حداقل ۱۰۰ قاب عکس داشته باشم.
از علت مفقودالاثر بودن خانم ها در میان پرتره ها پرسیدیم: علت اینکه تصاویر هنرمندان خانم در این نمایشگاه اجازه نمایش دریافت نکرد برای خود من هم مبهم است. نمی‌دانم! شاید دو تار مو و یا یک لبخند، نقص حجاب محسوب شده و در یک چهره‌ای که از نزدیک گرفته شده و پرتره محسوب می‌شود و بی حجابی در آنها دیده نمی‌شود، نمی‌دانم به چه دلیلی قطعات عکس بنده از هنرمندان بانوان اجازه داده نشد که به نمایش گذاشته شوند! حتی اگر هدفی برای نشان دادن پرتره بانوان هنرمند تبریز در ذهن داشته باشم امکان پذیر نخواهدبود چراکه وقتی پوسترم را برای تایید به اداره ارشاد بردم فرمودند که از این پس از خانم‌ها عکاسی نکنید. مدیریت پوستر را امضا نکردند و پرتره بانوان را با خودکار خط زدند گفتند اجازه نمایش پرتره عکاسی از خانم‌ها ندارید.
 

وی به گلایه در پایان گفت: هنرمندان جوان نیاز به حمایت و انگیزه از جانب سایز هنرمندان دارند. بسیاری از این هنرمندان، عکس‌های من را در کتاب‌هایشان چاپ کردند به غیر از آقای تقی نژاد که در کتاب‌هایشان این عکس‌ها را استفاده کردند و از بنده نام بردند، باقی دوستان کم لطفی کردند و این مسئله باعث رنجش بنده شد. این هنر من است و باید بگویم برای این عکس‌ها زحمت بسیار کشیده شده و شاید ۲۰۰ -۳۰۰ شات خورده تا در عرض ۳ ساعت گفتگو، پرتره ای طبیعی گرفته شود. 
انتهای پیام/
ورود ممنوع به پرتره زنان در تبریز! فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار