خبر/

بهره‌برداری از ۳۰ ایستگاه هوشمند باران‌سنجی در آذربایجان‌شرقی آغاز شد

1402/11/26 - 13:19 - کد خبر: 108705 نسخه چاپی

نصر: بهره برداری از ۳۰ ایستگاه هوشمند باران‌سنجی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با استفاده از تجهیزات داخلی و با هزینه کرد ۲۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

به گزارش نصر، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی روز پنجشنبه در این مراسم گفت: استفاده از تجهیزات و نرم افزارهای پیشرفته هواشناسی موجب پردازش بهتر داده ها، پیش بینی دقیق وضع بارش ها و اطلاع رسانی به موقع به مردم و کشاورزان می شود.
«جبارعلی ذاکری»، افزود: سرمایه گذاری در این زمینه و هوشمندسازی ایستگاه های هواشناسی همچنین موجب افزایش کیفیت کار و آگاهی و شناخت بهتر از تغییرات آب و هوایی در سطح استان می شود.
وی اظهار کرد: در دور دوم سفر رییس جمهور به این استان و در راستای عمل به مسوولیت های اجتماعی برخی صنایع و شرکت ها از جمله مس سونگون، اعتبارات خوبی برای تجهیز تعدادی از دستگاه های خدمات رسان استان از جمله هواشناسی، محیط زیست و زمین شناسی به امکانات و تجهیزات پیشرفته پیش بینی شده است.
ذاکری، با اشاره به بهره برداری از ۳۰ ایستگاه هوشمند باران‌سنجی در استان، ادامه داد: از داده های این ایستگاه ها در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل و کشاورزی استفاده می شود.

تعداد ایستگاه های باران سنجی آذربایجان شرقی به ۸۵ ایستگاه رسید
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه با بهره برداری از این ایستگاه ها، تعداد ایستگاه های باران سنجی استان به ۸۵ ایستگاه رسید، گفت: از این تعداد ۳۰ ایستگاه باران سنجی هوشمند است.
«حبیب عبدلی»، افزود: برای هوشمندسازی ایستگاه های هواشناسی استان از محل اعتبارات متوازن توسعه ایستگاه های هواشناسی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که از این میزان با اختصاص ۲۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال، ۳۰ ایستگاه باران سنجی استان با استفاده از تجهیزات تولید داخلی هوشمند شدند.
وی اظهار کرد: در زمان کنونی ۱۲۲ ایستگاه مختلف هواشناسی سنتی و ۶۱ ایستگاه خودکار و هوشمند در استان وجود دارد که از جمله شامل ایستگاه های سینوپتیک فرودگاهی، اقلیم شناسی، جو بالا، کشاورزی، گرد و غبار و باران سنجی هستند که از طریق آن ها اطلاعات مربوط به تغییرات اقلیمی، آب و هوایی، دما، بارش و گرد و غبار گردآوری می شود.

بارش تجمعی استان ۵۶ درصد افزایش یافته است
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی جاری (از ابتدای مهر تا ۲۵ بهمن) میزان بارش تجمعی استان ۹۳ میلی متر است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۶ درصد افزایش یافته است به طوری که در بازه زمانی سال گذشته میزان بارندگی در استان ۵۹.۶ میلی متر بود.
عبدلی با اشاره به اینکه میزان بارش استان نسبت به بلند مدت با کاهش حدود ۲۰ درصدی مواجه است، ادامه داد: با توجه به بارش های خوب روز گذشته و ادامه این بارش ها تا اوایل هفته آینده، با احتساب این بارش ها، میزان بارش استان نسبت به بلند مدت نیز رو به بهبود می رود.
وی یادآور شد: این استان نسبت به سایر استان های کشور از نظر وضعیت بارش در بلندمدت بالاتر از حد میانگین است و از نظر بهینه بارندگی رتبه هفتم را کسب کرده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان از نظر وضعیت دما در کشور جزو چهار استان با افزایش دمای بیشتر است، گفت: متوسط افزایش دمای استان در سال جاری ۳.۲ درجه سلسیوس است و کلیبر با افزایش دمای ۴.۵ درجه ای بیشترین افزایش دما را در بین شهرستان های استان به خود اختصاص داده است.
عبدلی، با اشاره به اجرای فیبرنوری در سطح استان، افزود: آذربایجان شرقی از استان های برتر برای راه اندازی فیبرنوری است و در سریع ترین زمان اطلاعات هواشناسی را در اختیار کاربران حمل و نقل جاده ای و هوایی و کشاورزی قرار می دهیم.
انتهای پیام/
بهره‌برداری از ۳۰ ایستگاه هوشمند باران‌سنجی در آذربایجان‌شرقی آغاز شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار