در گفتگو با مدیرعامل سازمان فرهنگی مطرح شد:

تغییر دیوارنگاره های تبریز

1402/11/26 - 14:45 - کد خبر: 108691 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز  گفت: میزبان تئاتر منطقه ای سازمان ما نبود و شاید در این برهه زمانی، شخص من به گونه دیگری تصمیم می گرفتم. شاید اینگونه تصمیم می گرفتنم که هزینه این میزبانی را صرف هنرمندان استانی خودمان می کردیم که بعد از دوران سخت کرونا نیاز به حمایت بیشتر دارند.

به گزارش نصر، «امیرنصیر بیگی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران آژانس خبری تحلیلی نصر به سوالات آن ها در حوزه های مختلف پاسخ داد. سوالاتی را از زبان هنرمندان تبریز مطرح کردیم.

علت برگزاری جشنواره تئاتر تبریزیم با این کیفیت چه بود؟ 
وی در پاسخ به علت آغاز دوباره جشنواره ، خود را تئاتری خواند و گفت: خوشبختانه یکی از افتخارات من این است که منتصب به جامعه تئاتری تبریزم و هنرمندان این جامعه را می‌شناسم. چندین سال از اعضای نظارت بر ارزیابی نمایش استان بوده ام و هنرمندان تئاتری استان را هم می شناسم. جشنواره تئاتر تبریزیم از برند های تبریز محسوب می شود که چندین سال متوالی تعطیل شده بود! 
ما شاهدیم که جشنواره تئاتر مریوان از جمله جشنواره هایی است در کشور که ارزش افزوده به خصوص در زمینه ارتقای فرهنگ شهروندی و توسعه زیر ساخت های شهری داشته است و در نتیجه آن ، مخاطبین چه ارتباط خوبی با جشنواره گرفتند. جشنواره های تئاتر مرساد کرمانشاه، دهلوران و لاله های سرخ اندیمشک و ... را هم دیدیم. تئاتر تبریزیم نباید تعطیل می شد و در مسیر مفید سایر جشنواره ها حرکت می کرد. برای رشد و تاثیر گذاری، آهستگی و پیوستگی در هر مسیری باید باشد. هفت دوره تعطیلی یک رویداد، خیلی سختی به دنبال می آورد. 
وی از برگزاری جشنواره گفت: ما امسال در طراحی این جشنواره ، به اقتصاد کلیه هنرمندان توجه کردیم و با اجراهای جنبی و تعیین جوایز، مداخلاتمان را مثبت ساختیم و تعمدا در تمامی مناطق حداقل دو اجرا پیش بینی کردیم و استقبال خوبی شاهد بودیم. هنرمندان شرکت کننده در تئاتر تبریزیم، خوب های ایران بودند که در جشنواره ما حضور یافتند.  ما سعی کردیم جشنواره تئاتر تبریزیم فقط یک رویداد هنری نباشد و به مسائل اجتماعی اشاره کند در نتیجه موضوعات نمایش ها متنوع بودند. قول می دهیم با مخاطبین بیشتر و با استقبال گروه های نمایشی برتر در سال آینده ، این جشنواره را ضمن فراهم کردن زیر ساخت های مناسب برگزار کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که میزبانی جشنواره تئاتر منطقه ای برای شهری که تنها یک سالن تئاتر دارد و تمامی هنرمندانش از کمبود حمایت ها و کمبود فضا می نالند، چه معنی دارد و آن را چطور تحلیل و توجیه می کنید؟؛ گفت: میزبان تئاتر منطقه ای سازمان ما نبود و شاید در این برهه زمانی، شخص من به گونه دیگری تصمیم می گرفتم. شاید اینگونه تصمیم می گرفتم که هزینه این میزبانی را صرف هنرمندان استانی خودمان می کردیم که بعد از دوران سخت کرونا نیاز به حمایت بیشتر دارند. در این حوزه از ما نظری خواسته نشد و اداره فرهنگ و ارشاد نظر خودشان را به وزارت خانه ابلاغ کرده بودند.
وی اذعان داشت: در هر صورت اگر کمبود منابع مالی باعث می شد که در تکریم مهمانان و اجراها کمی و کاستی پیش می آمد، به نام تبریز تمام می شد. همه ما برای اعتلای نام تبریز در تلاشیم. منطقه ۲ به ما پیشنهاد مالی کرد ولی ما برای اسپانسر مالی شدن شرایطی تعیین کردیم تا در ابعاد تصمیم گیری دخالت داشته باشیم و برای ارتقای این کار نظر بدهیم. اما نقد هنرمندان هم بجاست. 
‌وی با اشاره به انجمن صنفی تئاتری ها، گفت: اما باید به این هم اشاره کرد که تئاتری ها،  انجمن نمایش استان دارند که متشکل از پنج عضو است. بنده با این انجمن جلسه ها گذاشتم و حاضرم برای تولیدات حوزه تئاتر کمک کنم. وقتی فرهنگ ما و فولکلور ما بسیار غنی است و می تواند زمینه ایده‌یابی و سوژه‌یابی شود،  تعدد اجراهای خارجی غیر قابل قبول است و شرایط ما برای حمایت و کمک بر اجراهای ملی الویت دارد.
وی در  پاسخ به خبرنگار که هزینه‌های گزاف اجراهای فولکلور را مطرح کرد، گفت: ما سیاست گذاریمان را می‌کنیم. اکنون شما به عنوان یک فعال تئاتری می‌خواهید سمت و سویی بروید و می‌گویید که چه چیزی در نظر دارید و ما برای ایده شما شرایط فراهم می‌کنیم به شرط اینکه ایده شما، سمت و سویی ملی داشته باشد. یکی از سیاست گذاری‌های ما اولویت متون ملی است و حمایت ما برای هر کارگردان، ۴ بنر تبلیغاتی می تواند باشد. علاوه بر این‌ها سالن می‌دهیم و حمایت مالی می‌کنیم و کارهایشان را درجه‌بندی می‌کنیم. 
نصیر بیگی گفت: انجمن نمایش تدبیر کند تا هر ماه نسبت به موضوعات و مناسبت‌های همان ماه، یک نمایش فاخر در صحنه ما باشد تا ما هم حمایت کنیم. چنانکه در نمایش ثقة الاسلام شاهد بودید.

وی در خصوص اینکه چرا حمایتی چون بنر اختصاصی تئاتر برای همه نمایش ها وجود ندارد؟،  گفت: همه چیز تعاملی است. گاهی ما نقش خود را به جا می‌نشانیم ولی آنها نیز باید چند قدم به سمت ما بیایند. دور میز بنشینیم و بگوییم چه چیزی نیاز است. نیازهایشان را مطرح کنند. در اینجا اینکه حمایت ها برای کدام تئاتر باید باشد مطرح می شود. اینکه کدام تئاتر ملاک قرار بگیرد، جای بحث دارد. از انجمن تئاتر در گردهمایی‌ها خواسته شده که درخواست هایشان را بگویند ولی قدمی از جانب آنها شاهد نبودیم. ما با انجمن‌های مختلف هنری جلسات برقرار می‌کنیم.
 وی همچنین از ارتباط سازمان و اداره ارشاد گفت: ارتباط ما و اداره ارشاد بیشتر برنامه محور است و بنده با آقای محرمی، معاون هنری اداره همیشه در ارتباطم ولی ما به صورت کلان از اداره ارشاد توقع داریم با ما مشورت کنند و برای برخی مناسبت‌ها به صورت جدی با هم حاضر باشیم. اگر جشنواره‌ای برگزار می‌شود، برای جشنواره‌مان تولیدی داشته باشیم و هرکس نقش خود را درست ایفا کند.

وی در پاسخ به این سئوال که جایگاه هنرِ هنرمندان ما در سطح این شهر کجاست؟ ، اظهار داشت: یکی از دغدغه های امروز ما، دعوت از دانشجویان هنر جهت زیباسازی شهر است. ما قائلیم به تعامل با مراکز دانشگاهی و امروز که راهبردهای عملیاتی ۵ ساله دوم را تبیین می‌کنیم.  یکی از اعضای جلسه از اساتید دانشگاه هنر است تا در تعریف راهبردها به ما کمک کند. در طی همین راهبرد ها، کنگره‌های  ترکیبی تجسمی کاران به صورت یک پکیج قرار است دیوارنگاره ها را هر ۱۵ روز یک بار تغییر دهند. در  ماه اسفند اقدامات جدی برای دیوارنگاره ها صورت خواهد گرفت. 
وی یادآور شد: ما در شهر به این صورت مداخله‌گر مثبت خواهیم بود تا تمامی هنرمندان ما در این کارها سهیم باشند و در نتیجه پویایی جامعه هنری خواهیم داشت. با چندین مجموعه صحبت کردیم برای اجرای دیوار نگاره‌ها تا محتوای آنها تعیین و اجرا شوند. جا دارد به این خبر اشاره کنم که دیوارنگاره ای به سان دیوانگاره خیابان ولیعصر تهران که توسط سازمان هنر رسانه‌ای اوج تعبیه شده و بنده با آنها در ارتباط هستم در تبریز اجرا خواهد شد. فعلا در تعاملیم تا هرچه زودتر در جهت این اقدام گام برداشته شود. 
وی اذعان داشت: تعاملات ما باید با رسانه افزایش یابد و از حالت ویترینی بیرون بیاید و هر نکته‌ای که لازم است به ما گوشزد کنند. امسال در طی آماری تقریبا ۵۰ درصد برنامه‌های فرهنگی خود را در مناطقی به صورت اقدامات فرهنگی میدانی اجرا کردیم که تجمع امکان‌پذیر نبود. پذیرشی در بافت آن منطقه ها وجود نداشت اما با اجرای این برنامه‌ها امکان‌پذیر شد. طی برنامه‌های اختصاصی  توسعه زیرساخت‌ها، فرهنگسراهای جدید در مناطق کم برخوردار ساخته می شوند، کارگاه‌های مهارت آموزی در مناطق به وجود می آیند.امسال در برنامه‌های منطقه ۸ مصوب شده بود که باغ گلستان به برکت اقدامات فرهنگی آباد شود. همه اینها  در ماه‌های آتی پیگیری خواهند شد.
مدیر عامل سازمان فرهنگی در خصوص سرنوشت سوله های ارتش در خیابان ارتش تبریز گفت: این سوله ها مقطعی از زمان در دست ما نبود و برای شرکت‌های دانش بنیان پیش بینی شده بودند. اکنون در کمیسیون فرهنگی بحث شده که این مجموعه‌ها با ساماندهی به مجموعه‌های فرهنگی واگذار شوند که سازمان ما و یا شهرداری منطقه دو را شامل می شوند. ما خودمان به شهردار پیشنهاد دادیم که اگر شد کمپلکسی در آنجا تعبیه کنیم که برای کارهای استودیویی، برای ضبط و نمایشگاهی باشد فعلاً نتیجه‌ای عاید نشده است ولی ما پیگیری خواهیم کرد.
انتهای پیام/
تغییر دیوارنگاره های تبریز فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار