خبر/

انتخاب یکی از مقوله های هویت بخش جوانان است

1402/11/25 - 12:24 - کد خبر: 108639 نسخه چاپی

نصر: معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از مقوله های هویت بخش قشر جوان، انتخاب کردن است و هویت فردی و اجتماعی جوانان با حضور در عرصه های انتخاباتی، کامل تر می شود.

به گزارش نصر، امیر تقی زاده اظهار کرد: فرد در سنین پایین نیازهای زندگی روزمره خود را انتخاب می کند و با انتخاب گام در مسیر مستقل شدن و استقلال رای می گذارد، این انتخاب در سنین بالاتر متفاوت تر شده و ارتباط مستقیمی با آینده فرد پیدا می کند.
وی اضافه کرد: انتخاب دوست، رشته تحصیلی، شغل و شریک زندگی از جمله انتخاب های یک جوان است که با زندگی او در ارتباط مستقیم است و هر گونه کوتاهی و اشتباه در این مسیر، آینده وی را تحت تاثیر قرار می دهد.
تقی زاده ادامه داد: انتخاب سیاسی نیز یکی از مقوله هایی است که در آینده فرد فرد جامعه و جوانان تاثیر گذاری مستقیمی دارد و البته به اندازه دیگر انتخاب های یک جوان دارای اهمیت است و همه انتخاب ها را در بر می گیرد و بر آنها اثر می گذارد.
وی افزود: انتخاب فردی که برای جامعه و بهتر شدن امور تصمیم خواهد گرفت موضوع مهم و حیاتی است و یک مساله اجتماعی است و درجه اهمیت آن به مراتب بیشتر از انتخاب های فردی است از این رو، اهمیت این نوع انتخاب باید برای جوانان تبیین و بازگویی شود.
وی بر اهمیت انتخابات در جوامع تاکید کرد و گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب فرد یا افراد متعهد در جوانی که برای نخستین بار به پای صندوق رای می رود حس غرور ایجاد می کند و اگر این انتخاب خدای ناکرده، درست و آگاهانه نباشد سرخوردگی و یاس به دنبال خواهد داشت.

اهمیت انتخابات باید برای جوانان تبیین شود
معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه اهمیت انتخابات باید برای جوانان و رای اولی ها تبیین شود، گفت: متاسفانه در سال های گذشته، بجای اینکه اهمیت انتخابات برای نسل جوان تبیین شود افراد و نامزدها معرفی و تبیین شده اند در صورتی که این انتخابات است که مهم بوده و آینده نظام با میزان درک مردم از اهمیت آن گره خورده است.
تقی زاده خاطرنشان کرد: مهم است که جوان در انتخاب خود دقت کند و فرد اصلحی را برگزیند اما مهم تر از آن، خود انتخابات است که اهمیت آن باید از سوی علما و رسانه ها، برای جوانان بازگو شود.
وی افزود: اگر جوانان و رای اولی را به اهمیت بیشتر موضوع انتخابات آگاه سازیم خود آنها، حضور در انتخابات و انتخاب درست را جدی خواهند گرفت.
تقی زاده ادامه داد: همه افرادی که با جوانان به نوعی در ارتباط هستند، تریبون در اختیار دارند، معلمان و اولیا و خواص جامعه، باید نسبت به آگاه سازی جوانان در زمینه اهمیت انتخابات، حساس باشند و جوان را در مسیر دشوار انتخاب راهنمایی کنند.

بیان اشتباهات گذشتگان دردی از جوانان درمان نمی کند
تقی زاده به برنامه انتخاباتی برخی نامزدها اشاره کرد و گفت: برخی نامزدها، به خیال خود برای آنکه در بین مردم جایگاهی پیدا کنند به بیان برخی مشکلات و اشتباهات گذشتگان می پردازند که این دردی از مشکلات جوانان درمان نمی کند، نامزد انتخاباتی باید برنامه ای برای آینده داشته باشد و زمینه حضور فعال جوانان در جامعه را فراهم کند.
وی بیان کرد: برای جوانی که قصد دارد نخستین بار پای صندوق رای برود، برنامه انتخاباتی و راهکارهای برون رفت جامعه از برخی مشکلات مهم است اگر این برنامه های معقول و در حیطه وظایف قانونی نامزدها باشد، تصمیم گیری برای جوانان راحت تر خواهد بود.
وی به اهمیت جامعه شناسی انتخاباتی نیز اشاره کرد و گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته، تهییج احساسات و ایجاد هیجان های کاذب در انتخابات غیرقانونی است و نامزدها اجازه ندارند وعده هایی بدهند که از حیطه اختیارات آن خارج و قابل تحقق نباشد که متاسفانه این موضوع در کشور ما چندان رعایت نمی شود و نامزدهای انتخاباتی هر وعده ای که می خواهند می دهند غافل از اینکه، این وعده های توخالی و بعضا دروغ، به سرخوردگی قشر مردم به ویژه جوانان از انتخابات می شود.
تقی زاده افزود: فردی که اجرایی است وعده وضع قانون می دهد و فردی که قانونگذار است وعده اجرای طرح می دهد و این معضل انتخابات شده است که برای رفع آن، باید در قانون بازنگری های کلی صورت گیرد.

جوانان باید دنبال منافع همه شمول باشند
معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: نباید کاری بکنیم که رای اولی از انتخابات سرخورده شوند بلکه باید زمینه را برای حضور جدی و پرشور آنها در انتخابات بعدی فراهم کنیم، جوان باید به دنبال منافع جمع و همه شمول باشد نه فردی، که متاسفانه برخی نامزدها و نمایندگان فعلی، این مهم را نادیده می گیرند و با وعده های گذرا، به دنبال گرفتن رای هستند.
تقی زاده افزود: اگر اهمیت موضوع انتخابات بر همگان روشن شود، هیچ گاه به دنبال منافع شخصی نخواهیم بود، بلکه نقش و وظیفه سیاسی خود را به خوبی ایفا خواهیم کرد و شعور سیاسی خود را نه در ستادهای انتخاباتی نامزدها بلکه در پای صندوق های رای به نمایش خواهیم گذاشت.
وی تاکید کرد: جوان رای اولی، بسیار حساس است و همه رفتارهای انتخاباتی نامزدها و طرفداران و همین طور نمایندگان و مسئولان را به دقت زیر نظر دارد از این رو باید در چارچوب مشخص، حرکت و رفتار شود و از هر گونه کارهای عوام فریبانه خودداری شود.
تقی زاده ادامه داد: جامعه امروزی با گذشته فرق دارد و شعور سیاسی مردم بالا رفته و کمتر کسی به دنبال منفعت آنی و زودگذر است از این رو مردمان این جامعه سعی دارند تا با انتخاب افرادی که مدافع حقوق آنها در مراجع تصمیم گیری باشد، آینده بهتری برای خود و آیندگان رقم بزنند.

انتخاب اشتباه، فرد را از انتخابات بعدی زده می کند
تقی زاده همچنین به اهمیت انتخاب آگاه و درست اشاره کرد و گفت: باید زمینه این نوع انتخاب را فراهم کنیم زیرا یک انتخاب اشتباه می تواند افراد را از انتخابات بعدی زده کند.
وی یکی از راه های انتخاب درست را احیا احزاب و فعال تر شدن آنها اعلام کرد و افزود: نبود احزاب یا کمرنگ شدن فعالیت آنها، موجب پراکندگی افکار مردم شده و مردم بجای اینکه به اندیشه و فکر رای دهند به فرد و شعارهای وی رای می دهند که در بیشتر مواقع، توخالی و غیرقابل تحقق است.
تقی زاده وظیفه و رسالت آموزش و پرورش در زمینه روشنگری انتخاباتی برای رای اولی را مهم توصیف کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش باید با برپایی نشست های روشنگری و تبیین برای جوانان و رای اولی ها، به این رسالت خود عمل کند و رسانه ها و علما نیز فعال تر شوند.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه سالجاری برگزار می شود.
آذربایجان شرقی ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی و پنج نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.
از جمعیت چهار میلیون و ۱۰۸ هزار و ۷۵ نفری استان سه میلیون و سه هزار و ۲ نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات امسال هستند که از این تعداد ۱۵۸ هزار و ۴۹۹ نفر رای اولی هستند و برای نخستین بار در انتخابات شرکت می کنند.
انتهای پیام/
انتخاب یکی از مقوله های هویت بخش جوانان است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار