مینویی خبر داد:

پیش‌ بینی کولاک و یخبندان در مناطق کوهستانی آذربایجان‌ شرقی

1402/11/24 - 18:46 - کد خبر: 108611 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: از روز پنجشنبه (پس فردا) با تشدید فعالیت سامانه بارشی در استان، کولاک برف و یخبندان در مناطق کوهستانی دور از انتظار نیست.

به گزارش نصر، «مرتضی مینویی»، روز سه شنبه در گفت و گویی با اشاره به صدور هشدار جوی سطح نارنجی، افزود: فعالیت این سامانه موجب بارش باران در مناطق گرمسیری و بارش برف و مه در مناطق سردسیر و کوهستانی می شود.
وی با بیان اینکه این وضعیت تا شب شنبه در تمام نواحی استان حاکم خواهد شد، افزود: با توجه به وزش باد به نسبت شدید در این بازه زمانی، احتمال کولاک برف و اختلال در تردد جاده ای در ارتفاعات و مناطق کوهستانی وجود دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: با توجه به احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها، دستگاه های خدمات رسان اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و برای مواجهه با این شرایط آماده باشند.
مینویی، خواستار صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی و لباس گرم در تردد به مناطق کوهستانی، اطمینان از سلامت فنی خودرو و لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی شد.
وی با تاکید بر محکم کردن سازه های سبک و عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده، یادآور شد: دستگاه های خدماتی و امدادی استان نیز برای نمک پاشی و برف روبی معابر کوهستانی آمادگی داشته باشند.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/
پیش‌ بینی کولاک و یخبندان در مناطق کوهستانی آذربایجان‌ شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار