یک متخصص مغز و اعصاب؛

۶۰ درصد موارد صرع قابل درمان است

1402/11/21 - 11:02 - کد خبر: 108439 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بهترین درمان برای صرع درمان دارویی است، گفت: ۶۰ درصد این بیماری قابل درمان است.

به گزارش نصر، داریوش سوادی اسکویی در گفت‌وگویی اظهار کرد: صرع یک اختلال سیستم عصبی است از جمله اختلالات حرکتی، حسی، رفتاری، گفتاری، هوشیاری و انواع اختلالاتی که از مغز ناشی می‌شود، این اختلالات ناگهانی و گذرا است که عود آن ناشی از تحریک‌پذیری نورون‌های مغزی است.
وی با بیان اینکه تشنج یکی از علائم صرع است، افزود: صرع با علت نامشخص (ایدیوپاتیک) که معمولا عوامل ارثی بر آن موثر است و صرع سمپتوماتیک بر اثر عارضه یا آسیب‌های مغزی ایجاد می‌شود.
وی گفت: وجود تومور در مغز، سکته‌های مغزی، بیماری‌های داخلی و ... برخی از آسیب‌ها و عارضه بروز صرع سمپتوماتیک است.
سوادی اسکویی با بیان اینکه تشنج همان صرع است که اگر برای اولین بار اتفاق بیافتد تشنج گفته می‌شود اما بیشتر از دوبار صرع تلقی می‌شود، ادامه داد: وقوع تشنج برای اولین بار نیاز به درمان ندارد اما بیش از دو بار احتیاج به درمان دارد و مهم ترین مسئله این است که تشخیص دهیم تشنج واقعی است یا خیر؟ و در مرحله‌ی بعدی علت آن را بررسی کنیم و به رفع آن بپردازیم تا زمانی که علت‌ رفع نشود بیمار همچنان تشنج می‌کند.
این متخصص مغز و اعصاب به بایدها و نبایدهای این بیماری اشاره و اظهار کرد: برای کمک به کسی که تشنج کرده ابتدا باید از کمک‌های اولیه استفاده کنیم و در مرحله‌ی بعد اجسام خارجی مانند دندان مصنوعی را از دهان بیمار بیرون بیاوریم و راه تنفس را باز کرده و علائم حیاتی وی را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: به فردی که تشنج کرده نباید آب یا خوردنی داده شود.  
وی اذعان کرد: وقتی پزشک برای بیمار، درمان دارویی تجویز می‌کند باید مرتب استفاده کند چرا که غیر از درمان‌های دارویی بقیه‌ی درمان‌ها مانند طب سنتی ثابت شده نیست ممکن است مفید باشد اما درمان دارویی به هیچ عنوان نباید قطع شود.  
وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد صرع با درمان دارویی از شدت و فرکانس آن کاسته می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این بیماری با درمان‌های دارویی و جراحی بهبود پیدا می‌کند.
انتهای پیام/
۶۰ درصد موارد صرع قابل درمان است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار