خبر/

سه مرکز نگهداری سالمندان، معلولان و حرفه‌آموزی در تبریز افتتاح شد

1402/11/18 - 16:10 - کد خبر: 108348 نسخه چاپی

نصر: همزمان با هفتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی سه مرکز نگهداری از سالمندان زن و مرد، معلولان ذهنی و حرفه آموزی ویژه دختران بالای ۱۴ سال در کلانشهر تبریز افتتاح شد.

به گزارش نصر، مراکز فوق توسط بخش خصوصی و تعدادی از جوانان تحصیل کرده رشته های مرتبط با حوزه روان شناسی و بهزیستی راه اندازی شده است.
مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان "بابک" در مساحت ۵۰۰ مترمربع در دو طبقه مجزا، دارای ۱۷۰ مترمربع فضای باز و ظرفیت ۵۰ نفر در دو بخش بانوان و آقایان از مراکز افتتاح شد که در آن علاوه بر چند اتاق خواب و استراحت، امکاناتی نظیر لابی، کتابخانه، بایگانی و بخش اداری توان بخشی وجود دارد.
مدیر این مرکز با بیان اینکه یکی از اهداف مهم و اصلی از ایجاد این مجموعه در منطقه ولیعصر و پر تردد تبریز، ایجاد احساس با هم بودن و دوری از گوشه نشینی و تنهایی برای سالمندان است، گفت: با توجه به افزایش جمیعت سالمند کشور و آذربایجان شرقی که رتبه پنجم را در بین استان ها دارد، لزوم ایجاد چنین مراکزی بیش از پیش ضروری است.
بابک جدیری تغییر نوع نگرش جامعه نسبت به زندگی سالمندان در مراکز نگهداری را از دیگر اهداف خود از ایجاد این مرکز بیان و اظهار کرد: باید دیدگاه های سنتی رایج در جامعه نسبت به این موضوع مهم از بین برود و عادی انگاری جای آن را بگیرد تا حس مفید بودن، دور از تنهایی و موثر بودن در بین این افراد ایجاد و بلکه تقویت شود.
مرکز نگهداری و توان بخشی "افشار" با ظرفیت ۱۰ نفر از دیگر طرح های افتتاح شده است که از آن به عنوان خانه های نیمه راهی حمایتی نیز یاد می شود که بیماران روانی مزمن نیازمند حمایت توانبخشی را نگهداری و تمام خدمات لازم برای توانمندی سازی آنها را ارائه می کند.
به گفته کارشناسان بهزیستی، بیماران روانی مزمن بخش عمده ای از معلولان تحت حمایت سازمان بهزیستی کشور را تشکیل می دهند که نیازمندترین و پایدارترین جمعیت هدف این سازمان به شمار می روند و به علت ناتوانی تا پایان عمر نیازمند خدمات توان بخشی هستند.
بیشتر بیماران روانی مزمن پس از پذیرش در مراکز غیردولتی، نگهداری، درمان و توانبخشی می شوند و تا مرز بهبودی نسبی پیش رفته و چون دیگر نیاز به بستری شدن دایم ندارند و از سوی دیگر شرایط آنان به گونه ای نیست که بدون دریافت درجاتی از حمایت و نظارت بتوانند در محیط اجتماعی خود، عملکرد مطلوبی داشته باشند، این افراد در خانه های حمایتی نگهداری می شوند.
سومین مرکزی که امروز بهره برداری از آن شروع شد، مرکز حرفه آموزی " کوثر نو " بود که با ظرفیت یکصد نفر و با داشتن تعداد هشت مربی در رشته های مختلف توسط بخش خصوصی دایر شده است و برای معلولان ذهنی و حرکتی ارایه خدمات خواهد داد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقبی در مراسم های جداگانه افتتاح طرح های فوق، گفت: با وجود محدودیت های زیادی که در صدور مجوزهای چنین مراکزی در سطح کشور حاکم است، اما تلاش کرده ایم در کوتاه ترین زمان ممکن مجوزهای لازم را صادر کنیم.
فرگل صحاف تعداد مراکز حرفه آموزی روزانه ویژه معلولان در آذربایجان شرقی را ۹۴ مرکز اعلام کرد و گفت: در آنها سه هزار و ۸۵۳ نفر خدمات لازم را دریافت می کنند.
وی آموزش مهارت های زندگی، آموزش نوع رفتار اجتماعی، وقت شناسی، آماده سازی معلولان ذهنی و حرکتی برای اشتغال و خود مراقبتی و تلاش برای ایجاد زمینه های فعالیت آنها را از جمله کارکردها و اهداف اصلی مراکز حرفه آموزی بیان کرد.
صحاف توسعه مراکز نگهداری و توان بخشی معلولان را از جمله اولویت های بهزیستی آذربایجان شرقی توسط بخش غیردولتی اعلام کرد و با بیان اینکه ۹۹ درصد فعالیت های مربوط به بهزیستی به بخش خصوصی واکذار شده است، اظهار کرد: بر همین اساس هم اکنون تعداد ۵۱ مرکز شبانه روزی ارائه خدمات توانبخشی در سطح استان فعال است که برای دو هزار و ۴۲۱ نفر خدمات ارایه می کنند.
وی تعداد خانه های حمایتی روان در آذربایجان شرقی را هفت باب اعلام و اضافه کرد: از این تعداد دو خانه نیمه راهی (احتمال ۵۰ درصد بهبودی) و پنج خانه یک چهارم راهی( احتمال ۲۵ درصد بهبودی) است و ۷۰ نفر بیمار روانی مقیم این مراکز در شهرستان های آذرشهر، تبریز، مراغه و شبستر هستند.
صحاف یکی از نیازهای ضروری سالمندان آذربایجان شرقی را نگهداری در مراکز شبانه روزی دانست و با بیان اینکه روند افزایش سالمندان در بین جمعیت استان رو به رشد است، گفت: بر همین اساس شاید در سال آینده بیش از امروز به چنین مراکزی نیاز باشد.
وی تعداد مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در آذربایجان شرقی را ۹ مرکز اعلام و اظهار کرد: این مراکز در شهرستان های آذرشهر، تبریز، مراغه، مرند و میانه در حال فعالیت می باشند و تعداد ۴۵۴ سالمند زن و مرد مقیم این مراکز هستند.
صحاف ادامه داد: از مجموع افراد سالمند نگهداری شده در مراکز استان تعداد ۱۰۵ نفر مجهول الهویه و بی سرپرست هستند.
به گفته وی از مجموع ۴۵۴ نفر سالمند مقیم مراکز نگهداری استان تعداد ۳۵۷ نفر یارانه بگیر سازمان بهزیستی هستند و سرانه یارانه هر فرد دارای هویت ۴۲ میلیون ریال و برای افراد مجهول الهویه و بی سرپرست ۵۰ میلیون ریال است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه سالمندان نیازمند رفتارهای محبت آمیز و مراقبت های ویژه هستند، یادآور شد: این افراد باید در محیط های آرام و شاد زندگی خود را سپری کنند که خانه های سالمندی استان چنین شرایطی را میها می کنند.
انتهای پیام/
سه مرکز نگهداری سالمندان، معلولان و حرفه‌آموزی در تبریز افتتاح شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار