کارشناسان پاکستانی:

دیپلماسی تهران و اسلام‌آباد دشمنان مشترک را مایوس کرد

1402/11/18 - 12:46 - کد خبر: 108324 نسخه چاپی

نصر: شماری از کارشناسان حوزه سیاست خارجی پاکستان با تمجید از رویکرد مسوولانه تهران و اسلام‌آباد برای مدیریت اتفاقات اخیر مرزی، تاکید کردند که دیپلماسی هوشمندانه و مدیریت سریع دو کشور موجب مایوسی بدخواهان روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان شد.

به گزارش نصر، سمینار مجازی با عنوان بررسی تحولات اخیر مرزی ایران و پاکستان به میزبانی اندیشکده مطالعات منطقه‌ای (IRS) مستقر در اسلام‌آباد و با حضور شماری از دیپلمات‌های سابق و کارشناسان حوزه سیاست خارجی و راهبردی پاکستان برگزار شد.
خانم رفعت مسعود سفیر سابق پاکستان در ایران، محمد علی کارشناس برجسته روابط راهبردی، ندیم ریاض رئیس اندیشکده مطالعات منطقه‌ای و فراز نقوی مسوول امور ایران در این اندیشکده از جمله شرکت‌کنندگان و سخنرانان وبینار بررسی تحولات روابط ایران و پاکستان بودند.
سخنرانان گفتند که کاهش سریع تنش‌های مرزی بازتاب دهنده دیپلماسی مسئولانه و چشمگیر تهران و اسلام‌آباد است.
به عقیده آنان، مدیریت سریع اتفاقات اخیر مرزی، کشورهایی را که می خواستند روابط بین دو همسایه ایران و پاکستان را خراب کنند، ناامید کرد.
محمد علی، کارشناس امور راهبردی پاکستان با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو کشور اظهار داشت که روابط ایران و پاکستان دارای ابعاد متعددی از جمله تماس های سطح بالای نظامی است.
وی هشدار داد که هرگونه بحران طولانی مدت بین دو همسایه به نفع کشورهای خرابکار خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده، وابستگی متقابل اقتصادی، بهبود بازارچه های مرزی و تحکیم ارتباطات مردمی بین‌ ایران و پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است.
رفعت مسعود سفیر سابق پاکستان در جمهوری اسلامی ایران نیز دلیل مسائل اخیر بین دو کشور را حضور عناصر تروریستی در مرزهای مشترک دانست و گفت که تهران و اسلام‌آباد نگرانی‌های مشابهی در این زمینه دارند.
وی اظهار داشت که اگر دو کشور از فرصت‌های اقتصادی متقابل به خوبی بهره‌برداری کنند سطح توسعه در منطقه بلوچستان بهبود خواهد یافت و اشرار نیز فضای کمی را برای ایجاد بی ثباتی در منطقه خواهند داشت.
در پایان این سمینار مجازی، ندیم ریاض رئیس اندیشکده مطالعات منطقه‌ای بر لزوم تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه ایران و پاکستان و افزایش همکاری‌های همه جانبه تاکید کرد.
براساس این گزارش، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۹ بهمن بنا بر دعوت همتای پاکستانی خود در راس یک هیات بلندپایه سفر رسمی به اسلام‌آباد انجام داد. وی در جریان این سفر یک روزه با وزیر امور خارجه، فرمانده ارتش و نخست وزیر پاکستان دیدار کرد.
این سومین سفر امیرعبداللهیان به پاکستان از زمان آغاز کار دولت سیزدهم محسوب می‌شود.
انتهای پیام/
دیپلماسی تهران و اسلام‌آباد دشمنان مشترک را مایوس کرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار