درخشش نماینده ایران در اجلاس زیست محیطی باکو

1402/11/17 - 16:59 - کد خبر: 108255 نسخه چاپی

نصر: برنامه مذاکرات اقلیمی جوانان یک ابتکار جهانی است که هدف آن توانمندسازی و مشارکت جوانان در بحث‌ها و اقدامات مرتبط با تغییرات آب و هوایی است که بستری را برای جوانان نخبه سراسر دنیا فراهم می‌کند تا گرد هم‌آیند و ایده‌ها، تجربیات و دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مربوط به آب‌وهوا تبادل کنند.

به گزارش نصر، اجلاس گفتگوهای زیست محیطی بر افزایش آگاهی در مورد نیاز فوری به اقدامات اقلیمی و پرورش احساس مسئولیت در بین جوانان متمرکز است و آن‌ها را تشویق می‌کند تا در شکل دادن به جوامع پایدار و انعطاف‌پذیر برای آینده مشارکت کنند؛ راه‌حل‌های نوآورانه را از طریق مناظرات و گفت‌وگوهای سازنده بررسی کنند و از سیاست‌هایی که به حل بحران تغییر اقلیم در سراسر دنیا کمک می‌کند، دفاع کنند.
به‌طورکلی، مذاکرات اقلیمی جوانان به‌عنوان یک کاتالیزور برای مشارکت جوانان، توانمندسازی و اقدام جمعی در رسیدگی به مسائل مبرم تغییرات آب و هوایی عمل می‌کند و تضمین می‌کند که صداهای جوان در خط مقدم تلاش‌های جهانی به‌سوی آینده‌ای پایدار قرار دارند و باید شنیده شوند.
در یک‌کلام، تقویت این نگاه که جوانان، بخش مهم و اصلی راه‌حل معضلات ناشی از تغییر اقلیم هستند و آن‌ها هستند که معادلات و سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی را با نگاهی، علمی، تخصصی و عملیاتی، تغییر می‌دهند.
برنامه Baku Decides (باکو تصمیم می‌گیرد) یک مجمع سالیانه برای بحث‌ها و مناظرات جوانان متخصص به نمایندگی رسمی از کشورها با هدف مذاکرات اقلیمی در سطح بین‌المللی و فراتر از مرزهای ژئوپلیتیک، تنظیم قطعنامه‌های اقلیمی مشترک در سطح کشورهای منطقه و اقدام در برابر تغییرات اقلیمی است.


 
این اجلاس، امسال و در آستانه برگزاری کنفرانس جهانی تغییر اقلیم (COP29) به میزبانی باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به‌عنوان یک مجمع هماهنگی آستانه، از تاریخ 9 الی 12 بهمن‌ماه 1402 طی 4 روز فشرده‌ی کاری به‌صورت حضوری و به میزبانی جمهوری آذربایجان، توسط وزارت ورزش جمهوری آذربایجان و وزارت محیط‌ زیست و منابع طبیعی این کشور، به‌صورت مشترک برگزار شد.
در این اجلاس، جوانان منتخب کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، ایران، روسیه، بلاروس، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، رومانی و مولداوی حضور داشتند و مناظرات و گفتگوهای فشرده تخصصی خود را در چهارچوب مقالات و طرح‌های عملیاتی ارائه‌شده خود در حوزه‌های مختلف تخصصی در محورهای زیر و در حضور مقامات رسمی کشور جمهوری آذربایجان، رئیس COP29، نماینده و فرستاده سازمان ملل متحد و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی کلیدی، نظیر سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO)، UNDP و مدیران و مسئولان پروژه‌های مختلف دوستدار محیط‌زیست در کشورهای مختلف، به انجام رساندند.
 
- توسعه فناوری و مسائل زیست‌محیطی
- تأمین مالی نوآوری جوانان برای راه‌حل‌های سبز
- "معامله انرژی منطقه‌ای: جوانان کجا هستند؟"
- شهرها، حمایت از آب‌وهوا و جوانان
- «دریای خزر و زندگی زیر آب»
- «مشکلات خشک‌سالی اقلیمی: خشک‌سالی و آینده بخش کشاورزی»
- فرصت‌های مشارکت بین منطقه‌ای در اروپا و آسیای مرکزی
در این اجلاس، سیده خمساء اسبقیان، دانشجوی مقطع دکتری تخصصی مهندسی بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک دانشگاه تهران به‌عنوان تنها نماینده ایران در بخش دانشمندان جوان، حضور داشت که ضمن ارائه مقاله علمی و طرح عملیاتی تخصصی خود و جلب تحسین نمایندگان سایر کشورها، به‌ویژه نماینده سازمان ملل متحد، با توجه به ارائه‌ی اقناع‌کننده و درخشانشان و البته حضور فعال در بحث‌ها و مناظرات طول 4 روز برگزاری اجلاس، جایزه ویژه اجلاس را که چاپ مقاله علمی در ژورنال تخصصی دانشگاه ADA جمهوری آذربایجان بود را دریافت کرده و به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران توسط وزیر محیط‌ زیست (رئیس COP29) و وزیر ورزش جمهوری آذربایجان مورد تقدیر قرار گرفت.
قابل‌ ذکر است که 29 امین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، معروف به COP29، از 11ام لغایت 24ام نوامبر 2024 در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.
 انتهای پیام/
درخشش نماینده ایران در اجلاس زیست محیطی باکو سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار