چهل و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر؛

جشنواره فیلم فجر در تبریز با «آپاراتچی» آغاز شد

1402/11/16 - 16:17 - کد خبر: 108175 نسخه چاپی

نصر: همزمان با برگزاری چهل و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر در کشور، آئین افتتاح جشنواره‌ در تبریز با اکران فیلم «آپاراتچی» اثر قربانعلی طاهرفر برگزار شد. این فیلم نخستین اثر سینمایی قربانعلی طاهرفر است که به بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر راه پیدا کرده است. 

به گزارش نصر، آئین افتتاحیه‌ی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در  آذربایجان شرقی همراه با اکران فیلم آپاراتچی و با حضور کارگردان و عوامل فیلم از جمله هومن‌ برق‌نورد، رضا ناجی، تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر، پوریا میان‌دهی، وحید مبصری و شهرام خزرائی روز یکشنبه پانزدهم بهمن ساعت ۱۸ در پردیس سینمایی 29 بهمن تبریز برگزار شد.
سیدمحمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و میزبان این جشنواره، ضمن تقدیر از حاضرین و اشاره به حضور استاندار جدید استان، به رشد ۷۵ درصدی مخاطبان سینمای استان اشاره کرد و از اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: امسال در چاراویماق، سینما افتتاح کردیم. همچنین ایجاد سینما سیار برای مناطق محروم در برنامه‌های امسال قرار گرفته است تا انشالله نقطه‌ای در استان وجود نداشته باشد. امید است پروژه عمرانی ظرفیت‌هایی که در زیرساخت‌های سینمایی داریم به همت استاندار جدید تکمیل ‌شوند. امسال سه فیلم مرتبط با آذربایجان شرقی در جشنواره فیلم فجر داریم. آپاراتچی که نویسنده، راوی و کارگردان آن از این استان اند. همچنین فیلم‌های معجزه پروین و شور عاشقی در این لیست قرار می‌گیرند.
قربانعلی طاهرفر، کارگردان این فیلم از اصغر یوسفی نژاد یاد کرد و افزود: این فیلم، فیلم تبریز است و لحظات شیرین تبریز دهه ۶۰ را ارائه می‌کند. در تولید فیلم چالش‌های بزرگی را پشت سر گذاشتیم. این هنری که از آن دم می‌زنیم، در هنر مردمی ریشه دارد. این فیلم از خاطرات شفاهی جلیل طائفی اقتباس شده که معلم پرورشی بود که با هنر مردمی خودش، عشقی که به سینما داشته را پیگیری می کند و این سفر قهرمان فیلمنامه ماست. 
وی همچنین گفت: بسیاری از دوستان من در پس دیوار کار اولی بودن و هنرمند شهرستانی بودن کارهایشان مورد توجه قرار نگرفته است، ولی بالاخره این اتفاق با کمک سازمان سینمایی فارابی، سازمان سینمایی سوره و اندیشه هنر این اتفاق افتاد. اینکه زبان فیلم ترکی نیست به این خاطر است که دوست داشتم قصه‌ای که در اتمسفر تبریز اتفاق می‌افتد را همه ایرانیان متوجه شوند. سعی کردیم لهجه شیرین ترکی در زبان فارسی را به درستی پیاده کنیم و همچنین در انتخاب بازیگران، اصرار داشتیم که همگی اصالت آذربایجانی داشته باشند.
مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی هم به اهمیت هنر در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: به برکت شبکه مجازی اثرگذاری هنر امروز بر همه روشن است. امروز انتقال فرهنگ و تمدن جز با زبان هنر امکان پذیر نیست که یکی از وجه‌های هنر سینماست. وقت آن رسیده که در جهت رفع کاستی‌های این زمینه تلاش کنیم. امیدواریم بیش از پیش شاهد فیلم‌های مربوط به خطه آذربایجان باشیم و فرهنگ اصیل آذربایجان را بتوانیم نشان دهیم.
در پایان این مراسم از روح الله رشیدی نویسنده کتاب، جلیل طائفی راوی، قربانعلی طاهرفر کارگردان، روزبه شمشیری جلوه های ویژه، تورج الوند، هومن برق نورد، وحید مبصری، فاطمه مسعودی فر، شهرام خزرایی، ولی فروتن، امین گلستانه و پوریا میاندهی به عنوان بازیگران این فیلم تجلیل شد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/
جشنواره فیلم فجر در تبریز با «آپاراتچی» آغاز شد فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار