رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان خبر داد:

پیش‌بینی کولاک برف در مناطق کوهستانی آذربایجان‌شرقی

1402/11/16 - 08:53 - کد خبر: 108134 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از امروز گذر امواج تراز میانی جو موجب بارش برف و کولاک به ویژه در مناطق کوهستانی و سردسیر استان می‌شود.

به گزارش نصر، «محمد امیدفر» افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای، فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر سه شنبه در استان ادامه می یابد و موجب ناپایداری جوی در سطح استان می شود.
وی اظهار کرد: فعالیت این سامانه همچنین موجب افزایش ابر، بارش های پراکنده باران در مناطق گرمسیر و بارش برف در شهرهای نیمه جنوبی استان می شود.
رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در روزهای آینده دمای هوا و سرعت وزش باد در سطح استان به صورت نسبی افزایش می یابد.
امیدفر، ادامه داد: با توجه به احتمال یخبندان و لغزندگی جاده ها در مناطق کوهستانی، مه گرفتگی و احتمال سقوط بهمن، رانندگان از تردد غیرضروری به این مناطق خودداری کنند و در صورت ضرورت تجهیزات و پوشاک زمستانی به همراه داشته باشند.
وی یادآور شد: با توجه به رخداد تندبادهای لحظه ای در این بازه زمانی، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک و تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بر این اساس محکم کردن سازه های سبک و سقف گلخانه ها، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده ضروری است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و ربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/
پیش‌بینی کولاک برف در مناطق کوهستانی آذربایجان‌شرقی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار