فرماندار شهرستان ویژه مراغه؛

پایگاه ملیِ منظرِ فرهنگی و تاریخی مراغه تصویب شد

1402/11/15 - 11:26 - کد خبر: 108064 نسخه چاپی

نصر: معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: ایجاد پایگاه ملی منظر فرهنگی و تاریخی مراغه که در سفر سال گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این شهرستان مطالبه شده بود، همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر تصویب شد. 

به گزارش نصر، «داود اسدیان» روز یکشنبه در گفت‌وگویی افزود: پس از این مطالبه مردم و مسئولان شهرستان، کارشناسانی از وزارت میراث فرهنگی در مراغه حضور یافتند و موضوع طی اواخر فروردین سال جاری در سطح ملی مورد بررسی قرار گرفت و پس از نیز پیگیری‌ها ادامه یافت.
 ایجاد پایگاه ملی منظر فرهنگی و تاریخی مراغه در سفر سال گذشته «عزت‌الله ضرغامی» به شهرستان مطالبه شد
وی اضافه کرد: تصویب این پایگاه اقدام موثری برای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی این شهرستان به شمار می‌رود و از توجه دولت مردمی به این شهرستان حکایت دارد.
وی با اشاره به اینکه در سایه ایجاد این پایگاه، اعتبار لازم برای کاوش‌های باستان‌شناسی و همچنین معرفی ظرفیت‌ها و توسعه بخش گردشگری این شهرستان تامین می‌شود، اضافه کرد: ایجاد این پایگاه زمینه را برای بهره‌برداری اقتصادی از آثار تاریخی و ظرفیت‌های طبیعی این شهرستان فراهم می‌کند.
«اسدیان» این را هم بیان کرد که مراغه در ردیف ۱۰ شهر دارای بافت تاریخی کشور قرار دارد و این شهر به کاوش‌های باستانی‌شناسی و توجه ویژه مسئولان نیازمند است.
وی با بیان اینکه به زودی آیین رونمایی از این پایگاه ملی برگزار می‌شود، بیان کرد: پیگیری اعتبارات مورد نیاز برای این پایگاه ملی نیز در سفر روزهای آینده استاندار آذربایجان‌شرقی(روز جمعه پیش‌رو) به مراغه مطرح می‌شود تا از مسئولان کشوری پیگیری شود.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان، ایجاد پایگاه ملی نه تنها نیاز اساسی این بخش، بلکه راهکار رفع بسیاری از مشکلات شهرستان در حوزه میراث فرهنگی است.
گفتنی است مهمترین شاخص تاریخی مراغه تداوم تمدنی و شهرنشینی آن از دوران پیش از اسلام تا به امروز بوده اما در هیچ‌یک از ۳۰۰ اثر ثبت ملی آن، کاوش‌های باستان‌شناسی به صورت کامل انجام نشده است.
همین موضوع موجب شده تا گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد عرصه و حریم میراث فرهنگی شهرستان وجود داشته باشد و اجرای هر طرح عمرانی و توسعه‌ای در اطراف آثار تاریخی نیز با چالش‌های بسیار مواجه شود.
تا جایی که ساماندهی محوطه رصدخانه از سوی شهرداری و میراث فرهنگی، ساخت‌وساز در قبرستان تاریخی آقالار و دیگر طرح‌های پیرامونی آثار تاریخی شهرستان با اما و اگرها و حاشیه‌های بسیاری همراه شده و در ارتباط با تاریخچه بسیاری از آثار همچون «معبد مهر» نیز شک و شبهه‌های فراوان وجود دارد.
به عقیده کارشناسان ایجاد یک پایگاه ملی بسیاری از چالش‌های پیش‌روی این شهرستان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری را مرتفع می‌کند.
 انتهای پیام/ 
پایگاه ملیِ منظرِ فرهنگی و تاریخی مراغه تصویب شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   هوشیار   3 ماه پیش  

بسیار عالی ،مراغه یک شهر فوق العاده هست ،امیدوارم از ظرفیتهای گردشگری این شهر چه طبیعی و چه تاریخی و فرهنگی بیشتر از این در راستای توسعه ی شهر زیبای مراغه استفاده شود .وباعث رونق گرفتن شهر و اشتغال زایی برای مردم با فرهنگ و نجیب این شهر شود.
پژوهشیار