رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد:

تغییر الگوی کشت منطقه از راهکار‌های احیای دریاچه ارومیه

1402/11/15 - 10:35 - کد خبر: 108058 نسخه چاپی

نصر: رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بستن چاه‌های آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت را از راهکار‌های احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، افزایش ۳۷ میلی متری بارش‌ها در ماه‌های اخیر در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه در سال قبل و فعال شدن مجدد چشمه‌های زیر پل میان‌گذر دریاچه، ضمن اینکه نشان داد پتانسیل آبی برای احیای دوباره این پهنه آبی راهبردی کشور -که همه منتظر مرگ آن بودند-وجود دارد، ادعا‌ها و اظهار نظر‌های قطعی بسیاری از کارشناسان محیط زیست مبنی بر عدم احیای مجدد دریاچه ارومیه را رد کرد. 
 سمیه رفیعی نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رفتار‌های طبیعت به‌صورت قطعی قابل پیش‌بینی نیست گفت: زمانی که صحبت از حال و هوای دریاچه ارومیه می‌شود، به عنوان یک اکولوژیست بار‌ها گفته‌ام و می‌گویم که اظهارنظر قطعی درمورد مرگ یا احیای یک اکوسیستم، اظهار نظر باطلی است زیرا ساختار‌ها و رفتار طبیعت قابلیت پیش‌بینی صددرصدی ندارد بنابراین به همه دوستانی که به نحوی راجع به حوزه محیط زیست صحبت می‌کنند توصیه می‌کنم نسبت به اظهارنظر‌های قطعی و بدون شناخت دقیق و پیش‌بینی‌های درست، بیشتر تامل کنند.
 رفیعی افزود: باید دقت لازم را در آگاهی دادن به مردم و همراه کردن آنها داشته باشیم. آگاهی اگر می‌خواهد مردم را همراه کند، باید اصولی و درست باشد. امیدوار یا ناامید کردن مردم از یک پدیده زیستی هم مرحله بعد از آگاهی دادن است که البته اساتید حوزه محیط‌زیست هم بر آن تأکید دارند.
 رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بارش‌هایی که اخیراً در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاده جای خوشحالی دارد و امیدواریم با ادامه این بارش‌ها حال دریاچه ارومیه بهتر شود. البته در کنار آن حتماً باید اقداماتی برای احیای دریاچه اتفاق بیفتد مهم‌ترین آن هم بستن چاه‌های آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است که هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر است و بهتر بود در طول این سال‌ها که بحث دریاچه ارومیه مطرح است انواع و اقسام کار‌هایی که انجام شده روی این حوزه تمرکز انجام می‌گرفت. 
این نماینده مجلس پروژه انتقال آبی که برای تغذیه دریاچه ارومیه در حال انجام است را از اقدامات خوب و درخور برای حفظ و احیای این دریاچه مهم کشور خواند که باید انجام شود و افزود: امیدوارم یکپارچگی در تصمیمات برای احیای دریاچه ارومیه بیش از پیش اتفاق بیفتد.
انتهای پیام/
تغییر الگوی کشت منطقه از راهکار‌های احیای دریاچه ارومیه نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار