مدیرکل کمیته امداد استان مطرح کرد:

11 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی توانمند شدند

1402/11/14 - 18:59 - کد خبر: 108032 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: 320 مرکز نیکوکاری با منابع بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان در سطح استان وجود دارد که نیازمندان منطقه را شناسایی و تحت پوشش خود قرار می دهند و همچنین 11 هزار نفر از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شده‌اند و توانسته اند تحت حمایت خود قرار گرفته اند و نفرات جدیدی وارد چرخه امدادرسانی کمیته امداد شده اند.

به گزارش نصر، غلامعلی ملامهدی در نشستی با اصحاب رسانه افزود: حضرت امام خمینی ۲۲ روز بعد از پیزوی انقلاب دستور ساخت کمیته امداد را داد تا اقشار آسیب پذیر جامعه مورد حمایت قرار گیرند.
مدیرکل کمیته امداد ادامه داد: ۷۹هزار خانواده در سطح استان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که ۶۵ هزار خانواده مستمری بگیر این اداره هستند که در 10 ماه اخیر ۶۷۰ میلیارد تومان معادل ۶۷ میلیون تومان ماهانه حقوق پرداخت شده است.
وی گفت: امدادرسانی در این ۱۰ ماه اخیر با سرفصل‌های متفاوتی صورت گرفته از جمله در زمینه جهزیه ۶۰۰ سری اسباب به ارزش ۲۲ میلیارد تومان اهدا شده که همچنان ادامه دارد چنانچه در ۱۷ بهمن یکصد سری جهیزیه با هم افزایی سپاه عاشورا تحویل داده می‌شود و در کنار آن مراکز نیکوکاری ۲۴۰ سری جهیزیه تهیه کرده است و به مناسبت روز مبعث ۲۰۰ سری جهیزیه از مصلی تبریز از طرف کمیته امداد به شهرستان ها ارسال می‌شود همچنین ۱۷۰ سری جهزیه پشت نوبت هستند که ثبت نام صورت گرفته و تا نیمه شعبان تحویل داده می شود. 
ملامهدی در خصوص وام کارگشایی گفت: در این راستا هم مددجویان و هم دهک‌های زیر پنج که اقشار آسیب پذیر هستند امداد رسانی شده که ۱۱۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بدون قرض الحسنه از طریق بانک‌های عامل پرداخت شده است.
وی اذعان داشت: ۲هزار و ۸۰۰ دستگاه از جمله یخچال، بخاری و آبگرم کن و گاها کولر آبی به ارزش ۱۷ میلیارد تومان به مددجویان کمیته امداد تحویل داده شده است همچنین برای ۶۰۰ خانواده انشعاب آب، برق و گاز مسکن های جدیدالاحداث به صورت رایگان ارائه شده است.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی ادامه داد: در استان ۴۷ هزار و ۵۰۰  بیمار از خدمات ویژه استفاده می‌کنند که ۹ میلیارد تومان صرف هزینه بیمار مددجو شده است در کنار پنج میایارد تومان صرف یک هزار و ۵۰۰ بیمار صعب العلاج که در منازل نگهداری می‌شوند.
وی گفت: با همکاری وزارت بهداشت و دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، هزینه یک هزار و 800 خانم باردار که با سوتغذیه مواجه هستند امدادرسانی می شوند.
ملامهدی ادامه داد: در استان دو هزار و 350 نفر تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارند که ماهانه دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت می شود و همچنین یک هزار و ۹۰۰ نفر زن سرپرست تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این ۱۰ ماه هزینه شده تا بتوانند از مستمری بازنشسگی استفاده کنند همچنین در طرح اشتغال زایی زنان سرپرست ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وی گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان که  14 هزار و ۳۲۰ نامه ارسال شده اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان از طرف دولت تقبل شد تا هزینه های ضروری مددجویان  برطرف شود.
مدیرکل کمیته امداد اظهار داشت: در کمیته امداد هیچ خدمات پشت نوبتی وجود ندارد، معتمدین محلات و روستاها سرپرست خانوار که افراد زیر دهک سه و بدون بیمه هستند را باید به کمیته امداد معرفی کنند زیرا وظیفه و رسالت کمیته امداد توانمندسازی مددجویان است. 
ملامهدی  ادامه داد: توانمندی کمیته امداد در سه حوزه اشتغال، مسکن، فرهنگی که وظیفه ذاتی کمیته امداد است و حوزه حقوقی فعالیت می‌کند. 
وی در خصوص وظیفه کمیته امداد در حوزه مسکن گفت: کمیته امداد یک شبه دولت است و باید  یک هزار مسکن در حاشیه و شهرستان ها احداث شود و خوشبختانه در ۱۴ اسفند سال جاری مسکن ها افتتاح می شوند همچنین دو هزار و ۲۰۰ فضاهای جانبی آماده شده و دو هزار تعمیرات مسکن صورت گرفته و ۵۹ باب مسکن خریداری شده، تعداد ۶۵۰ فقره لوله کشی و انشعابات از طرف شرکت گاز که پنج میلیار تومان از محل مسئولیت اجتماعی شرکت نفت پرداخت کرد صورت گرفته است.
وی ادامه داد: اگر ارگان ها و شرکت‌ها مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند مشکلات نیازمندان برطرف می‌شود. 
ملامهدی در ادامه گفت: 30 میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق امداد و ولایت کمیته امداد برای عمران تخصیص یافته و بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی سپاه عاشورا همکاری‌های خوبی داشته ‌اند چنانچه روستای پشتاب از روستاهای محروم هوراند با ۵۰ خانواده نیازمند بهزیستی و کمیته امداد امدادرسانی شده است و در این روستا پنل‌های خورشیدی جهت اشتغالزایی که نشانگر همت نهادها جهت امدادرسانی است، گفتنی است این اداره کل باید ۶۰۰ پنل خورشیدی را با شعار تولید انرژی تجدید پذیر را در بام خانه مددجویان نصب کند که تنها 10 درصد آن عملی شده است، مسئولین به همراه مردم دست به دست دهند تمامی مشکلات نیازمندان رفع می شود.
وی در خصوص مشکلات حقوقی مددجویان گفت: دو هزار و 400 پرونده حقوقی برای مددجویان تشکیل شده که ۳۰۳ وکیل افتخاری در تمام ادارات استان جهت آموزش و امداد رسانی در مشکلات حقوقی فعالیت می کنند.
ملامهدی در خصوص حوزه فرهنگی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گفت: ۲۰ هزار و ۲۰۰ دانش آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند که سه هزار و 400 نفر دانشجو  که ۸۲۰ نفر در استان و مابقی در استان‌های دیگر هستند و ۲۶۰ نفر دانش آموز نخبه، ۸۲ نفر دانشجو نخبه و ۱ نفر نخبه ورزشی و سه نفر مقام کشوری و قهرمانی دارد همچنین سه نفر نخبه ورزشی و قرمانی دارند.
وی در ادامه گفت: ۶۸۰ نفر قبولی در کنکور که تحت پوشش کمیته امداد هستند از افتخارات این اداره کل است و در مقایسه با سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته و چهار نفر زیر یک هزار، ۱۶۳ نفر زیر ۱۰ هزار و همچنین ۴۲ نفر قبولی مدارس سمپاد و نمونه دولتی دارد.
وی ادامه داد: کمیته امداد سازمان برتر استان است و در حوزه مشاوره نزدیک به یک هزار جلسه برای افراد گروهی و ۸ هزار جلسه فردی اجرا کرده و همایش های پیشگیری اعتیاد، همایش آمادگی کنکور، همایش مهارت‌های زندگی، همایش پیشگیری خشونت، همایش انتخاب رشته آگاهانه و اردو دختران یاس و همچنین یک هزار و یکصد نفر از مددجویان به کربلا اعزام شده‌اند، کاروان شوق زیارت که مختص آذربایجان شرقی است  ۵ هزار نفر را راهی سفرهای زیارتی کرده است. 
وی ادامه داد: دولت اعتبار یک هزار و۴۵۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ جز۳ و ۴ و بند الف، جهت اشتغالزایی به کمیته امداد تخصیص داده که توسط بانک ها برای اقشار آسیب پذیر و مددجو پرداخت شود.
ملامهدی اذعان داشت: از طرف اداره کار و رفاه اجتماعی کمیته امداد سازمان برتر شناخته شده است چنانچه سال گذشته سهمیه ایجاد شغل استان ۴۵ هزار فرصت شغلی بوده که ۲۷ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی از طرف کمیته امداد صورت گرفته است. امسال ۱۵ سهمیه هزار ایجاد شغل به کمیته امداد داده شده‌ است که تا بحال ۱۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و برای ۶۵۰ نفر کاریابی صورت گرفته است.
وی در خصوص سامانه رصد توضیح داد: ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر در سامانه ثبت شده است، 41 میلیارد تومان امدادرسانی جزو برنامه‌های کمیته امداد است اما ۶۷۰ میلیار تومان هزینه شده و هیچ ‌مبلغی به استان‌های همجوار ارسال نمیشود اما در سال فقط یک روز صدقات جمع آوری شده و به مردم غزه ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: فرهنگ احسان و انفاق باید نهادینه شود چنانچه در شورای زکات که دبیر آن کمیته امداد است و اعضای آن از سازمان های دیگر و امام جمعه استان است از درآمد ۱۶۶ میلیارد تومان فقط ۸ میلیارد تومان به کمیته امداد اختصاص می‌یابد. استان دارای یک هزار و ۴۳۰ یتیم است که توسط  ۶۷ هزار حامی امدادرسانی می‌شوند و ۱۳۰ میلیارد تومان جمع آوری شده از طریق خیرین به حساب یتیمان واریز می‌شود.
مدیرکل کمیته امداد در انتهای سخنان خود گفت: 320 مرکز نیکوکاری با درآمد ۴۵۰ میلیارد تومان در سطح استان وجود دارد که  نیازمندان منطقه را شناسایی و تحت پوشش خود قرار می دهند و همچنین 11 هزار نفر از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شده‌اند و توانسته اند تحت حمایت خود قرار گرفته اند و نفرات جدیدی وارد چرخه امدادرسانی کمیته امداد شده اند.
انتهای پیام/
11 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی توانمند شدند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار