در بازدید خبرنگاران از روند آبگیری سد قیزقلعه‌سی مطرح شد:

سدقیز قلعه‌سی تا پایان‌ سال افتتاح می‌شود/ سد خداآفرین نماد موفق دیپلماسی آب 

1402/11/13 - 14:34 - کد خبر: 107974 نسخه چاپی

نصر: نماینده مجری طرح سدهای خداآفرین و سد قیز قلعه سی گفت:  برای اجرای پروژه سد قیزقلعه‌سی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که علی‌رغم‌پیچیدگی‌های فنی و ‌اجرایی، با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۷ درصد، انشالله طی روزهای آتی مراسم افتتاح آبگیری این پروژه رقم خواهد خورد.

به گزارش نصر، “حمیدرضا گلگون” در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند پیشرفت فیزیکی و آبگیری سد قیزقلعه‌سی گفت: این پروژه جزو پروژه‌هایی مرزی مشترک بوده که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۵ توسط مهندسین پرتوان ایرانی آغاز شده بود و ۵۰ سال پس از اجرا و بهره برداری مشترک با جمهوری آذربایجان از سد ارس و در امتداد آن پروژه عظیم سد خداآفرین و قیز قلعه‌سی در شمالی ترین مرزهای ایران به طور مشترک با جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه مرزی ارس در ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و ۲۲۰ کیلومتری شهر تبریز باز طراحی و اجرا گردیده و بزرگترین طرح آبی مرزی شمالغرب کشور است.
گلگون تصریح کرد: بر اساس موافقت نامه‌ای که در سال ۱۳۹۴ بین ایران و ‌جمهوری آذربایجان امضا شده و آن موافقت نامه در سال ۱۳۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، کمیسیون های فنی در خصوص نحوه بهره‌برداری از این پروژه مشخص شده است.
نماینده مجری طرح سد قیزقلعه‌سی ابراز کرد: این طرح شامل سد مخزنی خداآفرین با حجم ۱.۶ میلیارد متر مکعب، سد تنظیمی انحرافی قیزقلعه سی در ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خدا آفرین با حجم تنظیمی ۲ میلیارد متر مکعب و نهایتاً کانال انتقال آب و شبکه پایاب جهت آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل جهت بهره برداری مشترک و مساوی دو کشور اجرا شده است.
گلگون با اشاره به اینکه سد قیز قلعه سی یک سد انحرافی تنظیمی دو‌مرحله ای است که وظیفه تامین شبکه آب خداآفرین را دارد، تصریح کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی با بدنه ای به حجم یک و نیم میلیون متر مکعب است. طول تاج سد ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر می باشد . ۲ واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی نیز با ظرفیت تولید ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالیانه در دو طرف سد طراحی شده است.
وی اذعان کرد: حجم مخزن سد قیز ۶۲ میلیون متر مکعب است و سالانه از طریق سد خداآفرین ۲ میلیارد متر مکعب آب را برای طرفین بهره‌بردار تنظیم می‌کند.
نماینده مجری طرح سد قیزقلعه‌سی تاکید کرد: احداث و بهره برداری از این سد علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پائین دست و رونق کشاورزی، موجبات توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال زایی برای بالغ بر ده هزار نفر شده و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و توسعه گردشگری را فراهم خواهد آورد.
گلگون اظهار کرد: همچنین با آبگیری سد قیز قلعه سی و مستغرق شدن بخشی از جاده مواصلاتی موجود اصلاندوز به جلفا راه اصلی جایگزین با مشخصات فنی از نوع درجه ۱ بطول ۷/۴ کیلومتر احداث و در حال حاضر بهره برداری از آن صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است با احداث این جاده علاوه بر رفع خطرات جاده ای، توسعه گردشگری منطقه بصورت چشمگیری افزایش داده شده است.
وی گفت: این پروژه تجربه‌ای کم نظیر در حوزه دیپلماسی آب بوده و اتحاد و همدلی دو کشور به خصوص در صیانت از دو پل تاریخی واقع شده در محل طرح، نمود توسعه تعاملات فرهنگی و همبستگی روز افزون دو کشور است و تجربیات حاصله راه گشای طرح‌ها و تعاملات آبی آتی با کشورهای همجوار خواهد بود.
نماینده مجری طرح سد قیزقلعه‌سی به دستاوردهای مهم اجرای این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های مشترک مرزی در منطقه اشاره کرد ‌‌و گفت: در این پروژه می‌توان به استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حق آب‌های مرزی، تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به شیوه‌های مدرن و صنعتی و ساماندهی عشایر با افزایش درآمد خانوارها و جلوگیری از مهاجرت و توسعه فعالیت صنایع جانبی و تبدیلی اشاره کرد.
انتهای پیام/
سدقیز قلعه‌سی تا پایان‌ سال افتتاح می‌شود/ سد خداآفرین نماد موفق دیپلماسی آب  سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار