مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی؛

انتقال واحدهای آلاینده از محدوده تبریز الزامی است

1402/11/11 - 10:49 - کد خبر: 107852 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اساس قانون هوای پاک واحدهای آلاینده باید از محدوده کلانشهر تبریز انتقال داده شوند.

به گزارش نصر، شهنام اشتری روز چهارشنبه در چهارمین جلسه کارگروه استانی محیط زیست، افزود: در راستای تحقق ماده ۱۴ قانون هوای پاک، انتقال واحدهای آلاینده به خارج از محدودهای شهری الزامی است و باید دستگاه های مختلف در این زمینه همکاری های لازم و کافی با حفاظت محیط زیست را انجام دهند.
وی اظهار کرد: طبق ماده ۱۴ قانون هوای پاک، در مواردی که کاهش یا از بین بردن آلودگی ناشی از مراکز صنعتی، تولیدی، معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست فقط از طریق انتقال تمام یا بخشی از خطوط تولید یا تأسیسات یا اماکن آنها به نقاط مناسب امکان پذیر است و یا فعالیت مراکز مذکور در مناطق مسکونی سلامت ساکنان آن مناطق را به خطر بیاندازد، مالکان و مدیران واحد موظفند در مهلت تعیین شده در طرح انتقال، نسبت به انتقال واحد مربوطه اقدام کنند.
اشتری اضافه کرد: بر همین اساس عمل نکردن به مفاد این ماده، محکومیت به پرداخت جزای نقدی معادل سه درصد درآمد سالانه ناخالص واحد را در پی دارد.
وی ادامه داد: با توجه به مرحله اول اجرایی شدن ماده قانونی فوق، انتقال واحدهای آبکاری و کوره های آجرپزی تبریز در دستور کار قرار دارد و مصوبات کارگروه قبلی و عملکرد دستگاه‌های مسئول مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
اشتری یادآور شد: بر همین مبنا دستگاه‌هایی که در این خصوص عملکرد ارائه نکرده و وارد مرحله عملیاتی نشده اند، ضمن ارائه توضیحات لازم باید اقدامات سریع و قانونی را آغاز کنند.
وی بر ساماندهی واحدهای صنعتی آلاینده در کلان شهرها تاکید و اظهار کرد: برای ساماندهی واحدهای صنعتی آلاینده نیازمند برنامه ریزی دقیقی هستیم و باید تمهیداتی اندیشیده شود تا واحدهای آلاینده در سریع ترین زمان ممکن به خارج از محدوده تبریز انتقال یابند.
در این نشست مقرر شد جهت نیل به اهداف مدنظر و تحقق تصمیمات اتخاذ شده، مصوبات کارگروه با جدیت بیشتر پیگیری شود.
هوای تبریز در سال جاری به مدت ۱۶ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه ها قرار داشت.
انتهای پیام/
انتقال واحدهای آلاینده از محدوده تبریز الزامی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار