رییس مرکز بهداشت استان؛

مردان آذربایجان‌شرقی بیش از زنان در معرض سرطان هستند

1402/11/11 - 10:23 - کد خبر: 107849 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: شیوع بیماری سرطان در بین مردان این استان بیشتر از بانوان است و آمارها نشان می دهد میانگین ابتلا بالاتر از متوسط کشوری است.

به گزارش نصر، حسین حقائی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: طبق آخرین گزارش و آمارهای کشوری ۴۷ درصد سرطان شناسایی شده در استان در بین زنان و ۵۳ درصد از این سرطان ها در مردان ثبت شده است.
وی میانگین کشوری شیوع سرطان در بین مردان را ۵۱ درصد اعلام کرد که این رقم در آذربایجان شرقی دو درصد بیشتر است و در عین حال شیوع این بیماری در زنان استان دو درصد از متوسط کشوری پایین تر است.
حقایی سرطان های شایع در آذربایجان شرقی را به ترتیب سرطان سینه، پروستات، معده، کولورکتال، پوست، ریه، مثانه، تیروئید و خون اعلام و اظهار کرد: بیشترین سرطان شایع در جمعیت زنان کشور نیز سرطان پستان و بیشترین سرطان در جمعیت مردان کشور سرطان پروستات است و سرطان معده و کولورکتال در جمعیت کل کشور در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
وی با بیان اینکه سرطان ها در حال حاضر دومین علت مرگ و میر در اکثر جوامع است، تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان طبق آخرین گزارش کشوری برنامه سرطان را ۱۴۱ هزار و ۶۴۱ مورد اعلام کرد.
حقایی از آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان از هشتم تا ۱۵ بهمن ماه در کشور و استان خبر داد و گفت: شعار امسال این پویش "من مسئولم؛ برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام و جامعه ام" است که بر ضرورت افزایش سواد و آگاهی عمومی در خصوص بیماری سرطان تاکید دارد.
وی افزود: پویش ملی مبارزه با سرطان با هدف ارتقای مشارکت همگانی در مدیریت بیماری سرطان و همچنین افزایش آگاهی از عوامل خطر مرتبط با سرطان در جهت بهبود الگوی زندگی مردم و نیز در راستای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان برنامه ریزی و اجرا می شود.
حقایی اﺻﻼﺡ ﺷﯿﻮﻩ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑه ﻮﯾﮋﻩ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﺮﺩﻡ را رﺍﻫﮑﺎﺭ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﻬﺎﯼ ﻏﯿﺮﻭﺍﮔﯿﺮ دانست ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ را ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻗﺪﻡ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭی ها بیان کرد.
وی گفت: ﺩﺭ این ﺭﺍﺳﺘﺎ پویش ﻣﻠﯽ ﺍﻃﻼﻉ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺳﺎﻟﻢ، در ادامه پویش ملی دیابت و فشارخون و با هدف اطلاع رسانی در خصوص کاهش مصرف نمک و توصیه به مصرف مناسب نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف شیر و لبنیات در سراسر استان و همزمان با سراسر کشور و با شعار" ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻫﻤﻪ: ﻧﻤﮏ ﮐﻢ، ﺍﻣﺎ ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﯾﺪ ﺩﺍﺭ" در حال برگزاری است.
حقایی ادامه داد: مصرف نمک نقش زیادی در فشارخون و سایر بیماری های وابسته دارد و باید میزان نمک مصرفی را کاهش دهیم، از این رو لازم است از دوران کودکی و از زمان شکل گیری ذائقه کودکان این موضوع مد نظر قرار بگیرد.
انتهای پیام/
مردان آذربایجان‌شرقی بیش از زنان در معرض سرطان هستند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار