یاددشت/

از آندرانیک تیموریان تا آیمن حسین/ اخراج های سرنوشت ساز ذیل نام فغانی

1402/11/10 - 22:55 - کد خبر: 107830 نسخه چاپی

نصر: جام ملت های آسیا به مرحله حذفی رسیده است، مرحله ای از رقابت ها که داستان دوئل مرگ و زندگی و جاری شدن اشک ها و لبخندها را روایت می کند و بی شک دو چهره متفاوت از یک بازی فوتبال را به نمایش می گذارد. 

در حین تماشای بازی عراق - اردن و اتفاقاتی که طی آن مسابقه روی داد با خاطره تلخ اردیبهشت سال 94 لیگ برتر چهاردهم ایران نوعی مشابهت را شاهد شدم که بی شک جمله در تکنیک خاص داوری، سوت ها و تصمیمات علیرضا فغانی بالاخص در اخراج یک بازیکن با دو کارت زرد را شاهد شدم. 
کاری با قانونی بودن تصمیم قاضی میدان یا شرایط فنی قضاوت ندارم، چرا که بی شک کارشناسان امر در این خصوص باید نظر بدهند اما فغانی در آن جمعه سیاه سال 94 هم دقیقا بلایی را بر سر تراکتور آورد که مشابه آن را برای عراق تکرار نمود!؟ با این تفاوت که او آنجا ابتدا بعد از گل دوم تراکتور توسط آندرانیک تیموریان به او کارت زرد اتلاف وقت داد و در جام ملت های جاری، اخطار دومش به آیمن حسین به خاطر اتلاف وقت بعد از گل برتری برای تیم ملی عراق از جیبش بیرون آمد. 
 گزارش کارت زرد اول آندو : در  دقیقه 46 بازی هفته آخر لیگ 14 برابر نفت تهران، لوسیانو ادینهو لحظاتی قبل از سوت پایان بازی سانتر تیزی را به داخل محوطه جریمه تیم زردپوش فرستاد که آندو تیموریان با یک ضربه سر هوشمندانه گلی فوق العاده را برای سرخپوشان به ثمر رساند و  ورزشگاه بزرگ تبریز  از شدت فریاد عاشقان تراکتور به لرزه درآمد.
بعد از این گل، تیموریان به منظور برداشتن کـِشی که با آن موهایش را می بست برای لحظاتی در زمین نفت توقف کرد تا آن را از روی زمین بردارد، اما ظاهرا فغانی برداشتن کِش از روی زمین را صرفا جهت تلف کردن وقت دانسته و آندو را با یک کارت زرد جریمه کرد.(مشابه داستان آیمن حسین)
 از کار تیموریان که در این صحنه اشتباه کرد نمی توان گذشت؟ چرا که ذاتا 1 دقیقه بعد سوت اتمام بازی در نیمه اول با برتری تراکتور به صدا در آمد و هافبک دفاعی تراکتور می توانست آن موقع بدنبال کش موهایش به محوطه جریمه حریف برود تا کارت زرد سختگیرانه فغانی را دریافت نکند!! 
گزارش کارت زرد دوم آندو: بر خلاف نیمه اول این بار تراکتوری ها بازی را بهتر آغاز کردند و در دقیقه 60 فرید بهزادی کریمی در داخل محوطه جریمه نفت صاحب توپ شد و ابتدا با یک دریبل سرپا دو مدافع نفت را محو نمود و بلافاصله با ضربه ای از بین پاهای بیرانوند گل سوم تراکتور را به ثمر رساند.
حال تراکتوری ها بیشتر  از  هر وقت دیگری به قهرمانی نزدیک شده بودند.
 3 دقیقه بعد آندو تیموریان به دلیل درگیری با بازیکن نفت، کارت زرد دوم را دریافت کرد و از  زمین بازی اخراج شد.
حال معتقدیم که آندو در این صحنه نیز باید وارد درگیری نمی شد؟ چون وی یک کارت زرد از نیمه اول داشت و از بازیکن با تجربه ای نظیر او، این حرکت و 10 نفره کردن تیمش که 3-1 جلو بود، هیچ رقمی نمی توان دفاع کرد.
بعد از  این بازی، وقتی زمان بررسی مسائل داوری دیدار فوق  در برنامه نود رسید، کارشناس امر، کارت زرد دوم آندو را کاملا صحیح اعلام کرد و همین طور هم بود و درگیری دو بازیکن با یکدیگر مساوی است با دریافت کارت زرد برای هر دو بازیکن. اما در کمال تعجب، عادل فردوسی پور  اعلام کرد که هیچ فیلمی از صحنه ای که فغانی کارت زرد اول را به تیموریان نشان داده، در دست نیست!! اما آیا واقعا باورکردنی است؟ در ورزشگاهی که در  وجب به وجب آن دوربین و خبرنگار قرار داشت، هیچ فیلمی از آن صحنه موجود نبود؟
بعد از این اتفاق مهم و البته تاثیرگذار، روند بازی تغییر یافت و اصطلاحا ورق برگشت و نفت 2 گل زد و بازی 3-3 شد، نتیجه ای که فقط و فقط به نفع سپاهان در بازی همزمان بود و بس. 
در آن روز موضوعاتی نظیر عدم اعلام پنالتی مسلم و واضح روی کریمی، شایعه بزرگ مساوی در جریان بازی سپاهان و اشتباه تونی اولویرا در از جریان انداختن بازی طی 9 دقیقه باقیمانده که متاثر از نتیجه کاذب بازی اصفهان بود در نهایت منجر به آن شرایط منفی و غیرقابل فراموشی گردید...
حالا یک بار دیگر و با اخراج آیمن حسین مهاجم تیم ملی عراق توسط فغانی، قضاوت داور ایرانی - استرالیایی مشابه همان داستان جمعه اردیبهشتی غم انگیز و بارانی سال 94 را زنده کرده است... روز و شبی که جشن اولین قهرمانی لیگ برای تراکتور به عزایی بزرگ و غم انگیز تبدیل شد...
انتهای پیام/
از آندرانیک تیموریان تا آیمن حسین/ اخراج های سرنوشت ساز ذیل نام فغانی نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   محمد   3 ماه پیش  

فغانی گربه ای است که در اینه خودش را شیر میبیند.
پژوهشیار