استاد داوود آزاد مطرح کرد:

همکاری با جوانان موجب افتخار من است

1402/11/10 - 16:26 - کد خبر: 107811 نسخه چاپی

نصر: خواننده، نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی گفت: همکاری با جوانان علاقمند به موسیقی ایرانی به جوانانی که اشتیاق زیادی دارند کمک می کند تا در شهرهای خود دیده و تشویق شوند همچنین تجربیاتی که با اجرای بیش از ۴۰۰ صحنه خارج از کشور بدست آورده ام را به جوانان کشورم انتقال می دهم و این جزو افتخارات من است.

به گزارش نصر، استاد داود آزاد با حضور در تحریریه «نصر» در پاسخ به سئوالات خبرنگاران نصر گفت: جا افتادگی مکتب موسیقی زمانبر است اما خوشبختانه چون مکتب تبریز طرفداران جوان دارد و علاقمند موسیقی آذربایجان هستند، امید داریم شاهد رشد جوانان در مکتب موسیقی تبریز باشیم.
وی با اشاره به درخواست های متعدد برای برگزاری کلاس های آموزشی در تبریز، ادامه داد: کلاس های آموزشی در تبریز برگزار خواهند شد، اما به دلیل ترافیک در اجرای کنسرت‌ها فرصتی کافی برای برگزاری این کلاس ها بوجود نیامده است، اما من می خواهم این کلاس ها برای رشد هنرمندان جوان در تبریز برگزار شوند.
این استاد موسیقی سنتی در ادامه اظهار داشت: سیستم آموزشی در موسیقی سنتی ایران و موسیقی شرق مکتوب نیست چنانچه استاد بیگجه خانی با اجرای چند قطعه از آثار استاد شهناز سبک مکتب تبریز تغییر داد و یک اثر متفاوتی را خلق کرد، در حالی که سیستم نوازندگی هنرمندان دیگر با مکتب تهران و شهنازی متفاوت است.
داوود آزاد در خصوص جایگاه موسیقی ایران توضیح داد: در ۳۷ سال گذشته از فعالیتم تلاش‌های بسیاری را کرده ام که موسیقی ایران را در بین کشورهای غربی مطرح کنم و اما هنوز برای این منظور راه زیادی داریم، ولی موسیقی عرفانی به دلیل فرم‌های ریتمیک و داینامیکی که دارد برای کشورهای غربی جذابیت زیادی دارد.
وی گفت: در اجراهای خارجی من هیچ ایرانی حضور ندارد، چنانچه در کنسرت پیش رویی که در هند دارم و یک کنفرانس عرفانی است تمامی اساتید معنوی با موسیقی ایرانی ارتباط برقرار کرده اند.
این موسیقیدان کشورمان در ادامه اظهار کرد: آلبوم دیوان شمس که در سال ۸۲ اجرا شد که منجر به شناخت و راه یابی به فستیوال‌های بزرگ موسیقی دنیا شد و با اجراهایی که در ترکیه و اتریش پخش شد موسیقی ایرانی، خود را معرفی کرد.
استاد داوود آزاد در خصوص آلبوم جدید هم خود گفت: این آلبوم به نام شب لاکوتا با همکاری یکی از هنرمندان معروف و اصیل سرخپوستان آمریکا تولید شده و اداره ارشاد اجازه استفاده از اسم لاکوتا را نداد و به ناچار با اسم «جان پنهان» منتشر می‌شود. این آلبوم در نیویورک ضبط شده که موسیقی ایرانی با موسیقی سرخپوست تلفیق یافته که هم از مولانا و هم بداهه خوانی در این آلبوم به گوش می‌رسد که در ایران هم بزودی منتشر می شود. این آلبوم در معرفی موسیقی ایرانی در جهان نقش بسزایی خواهد داشت. در این آلبوم پنج قطعه به فرم بداهه ضبط شده است که در آن فلوت سرخپوست، گیتار، گیتار بیس، درام، سازهای کوبه‌ای کلمبیا، طبل هندی، نی ایرانی، اود، تنبور، دف با اجرای خودم است که یک قطعه بی کلام هم ضبط شده شده است.
وی در ادامه درباره همکاری های خود با جوانان در اجراهای مختلف، گفت: همکاری با جوانان علاقمند به موسیقی ایرانی به جوانانی که اشتیاق زیادی دارند کمک می کند تا در شهرهای خود دیده و تشویق شوند همچنین تجربیاتی که با اجرای بیش از ۴۰۰ صحنه خارج از کشور بدست آورده ام را به جوانان کشورم انتقال می دهم و این جزو افتخارات من است.
این هنرمند آذربایجانی اظهار داشت: برنامه هایی که با گروه‌های موسیقی سنتی تبریز داشتم بازخورد خوبی داشت، در این دو ماه آخر سال جاری در اردبیل و گرگان اجرا خواهیم داشت و با اساتید تنبور نوازان در چهار منطقه همدان، نهاوند، رزند و ملایر اجرا خواهیم داشت و در شیراز و سنندج با گروه موسیقی حیران اجرای روی صحنه داریم و همچنین در تهران با گروه خود اجراها را ادامه می دهیم و در قزوین و هند هم تک نوازی خواهم داشت.
متن کامل و ویدیوی گفتگوی «نصر» با استاد داوود آزاد بزودی منتشر می شود.
انتهای پیام/
همکاری با جوانان موجب افتخار من است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار