خبر/

کارشناسان ایران و آذربایجان در خصوص موقعیت ایستگاه های رودخانه ارس توافق کردند

1402/11/09 - 20:51 - کد خبر: 107758 نسخه چاپی

نصر: کارشناسان و متخصصان ایران و آذربایجان پس از بازدید موقعیت ایستگاه هیدرومتری ( اندازه گیری چگالی ) بالادست و پایین دست سدهای خدآفرین و قیزقلعه‌سی، در مورد تهیه برنامه زمان‌بندی تعیین موقعیت نهایی ایستگاه‌های هیدرومتری رودخانه ارس تا یک ماه آینده به توافق رسیدند.

به گزارش نصر، کارشناسان و متخصصان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مرزبانان در دیداری دو روزه که در محل کارگاه سد قیزقلعه‌سی انجام شد، در خصوص تعیین ایستگاه‌های هیدرومتری سراسر رودخانه ارس و همچنین تحویل محدوده مشترک مربوط به کارگاه ساخت پل مشترک کلاله-آغ بند بین دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند.
کارشناسان در روز دوم با بازدید از موقعیت زون مشترک کارگاهی پل راهبردی بین دو کشور، در جلسه مشترک ضمن تحویل موقعیت کارگاه به پیمانکار سازنده پل، نحوه بازگرداندن رودخانه در بالادست و پایین دست پل بعد از ساخت را نیز مورد تاکید قرار دادند.
بر اساس این گزارش، ساخت ایستگاه‌های هیدرومتری بر روی رودخانه ارس، کمک موثری در برنامه‌ریزی منابع و مصارف آب رودخانه ارس ایفا خواهد کرد.
همچنین اجرای پل راهبردی بین دو کشور در موقعیت کلاله-آغ‌بند و اجرای جاده‌های بین المللی در طرفین این پل در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، تردد زمینی بین کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه و اروپا را تسهیل خواهد کرد.
مهر ماه امسال پروتکل‌های ساخت پل مرزی اتومبیل رو و پل راه‌آهن در منطقه کلاله-آغبند بر روی رودخانه ارس به امضای مقام های ایران و آذربایجان رسید و مقرر شد طرح احداث این دو پل در کارگروه فنی-اجرایی و اقتصادی دو کشور تهیه شود.
سد قیزقلعه‌سی یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی می باشد.
موقعیت این سد در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در ۱۲ کیلومتری پائین دست سد مخزنی خداآفرین بر روی رودخانه ارس و در حدفاصل مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان جهت بهره برداری مشترک،با استفاده از شرکت های توانمند و کارگران تلاشگر و با استفاده از دانش و توان فنی داخلی و بعنوان سد تنظیمی - انحرافی و با هدف تامین آب شبکه آبیاری خداآفرین در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل ساخته شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی به طول تاج ۸۳۴ متر و ارتفاع ۳۷ متر و دو  واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با انرژی قابل استحصال سالیانه ۲۷۰ گیگاوات ساعت در دو طرف است.
طراحی این سد بر اساس سیلاب ۱۰ هزار ساله معادل سه هزار و ۴۴۰ متر مکعب بر ثانیه بوده که از طریق مجاری تخلیه کننده تحتانی و سرریزهای رادیال گیت در طرفین در نظر گرفته شده است.
احداث و بهره برداری از این سد علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پائین دست و رونق کشاورزی،موجبات توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال زائی بالغ بر ۱۰هزار نفر و همچنین افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و توسعه گردشگری را فراهم خواهد کرد.
همچنین با توجه به مستغرق شدن بخشی از جاده مواصلاتی موجود اصلاندوز به جلفا، راه اصلی جایگزین با مشخصات فنی از نوع درجه یک به طول ۴.۷ کیلومتر احداث و در حال حاضر بهره برداری از آن صورت می گیرد.
با احداث این جاده علاوه بر کاهش خطرات جاده ای، توسعه گردشگری منطقه بصورت چشمگیری افزایش داده شده است.
انتهای پیام/
کارشناسان ایران و آذربایجان در خصوص موقعیت ایستگاه های رودخانه ارس توافق کردند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار