در گفتگوی «نصر» با مبدع طرح محلول پاشی در تبریز مطرح شد:

آماده مناظره ام/ ترکیبات محلول استاندارد بین‌المللی دارد

1402/11/09 - 11:49 - کد خبر: 107721 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز و مبدع طرح محلول پاشی معابر تبریز در واکنش به انتقادات از ترکیبات آلاینده این محلول، گفت: ترکیبات محلول برای تمامی شهرداران استان آذربایجان شرقی قابل ارائه است؛ قبلا نیز اعلام کردم و اکنون حاضر هستم در هر مجمع علمی نشسته و با کسانی که منتقد هستند بحث کنیم. 

به گزارش نصر، "محمد صادق ذاکر حمیدی" در گفتگو با خبرنگاران نصر در رابطه با محلول پاشی معابر تبریز، افزود: سال گذشته مسئول علمی محلول پاشی بودم و امسال هیچ مسئولیتی در این حوزه ندارم، اما بر حسب وظیفه روز چهارشنبه به مناطق شهرداری رفته و از آن ها سرکشی کردم، روز دوشنبه 2 بهمن در هر منطقه 500 هزار لیتر محلول آماده موجود بود و هیچ مشکلی نداشتیم، در دو منطقه که نسبت به دیگر مناطق سردسیر تر هستند، در آن مناطق 850 هزار لیتر محلول موجود بوده و هیچ گونه مشکلی وجود نداشت. 
وی ادامه داد: بارش، دوشنبه شب آغاز و در کل شهر پاشش محلول آغاز شد، اما در دو منطقه کوتاهی صورت گرفت و کمی دیرتر محلول پاشی آغاز شد و نتیجه آن باعث شد محلول زیادی مصرف شود در حالی که می توانستیم روز دوشنبه با سه، چهار کامیون پیش پاشش انجام دهیم. 
عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز گفت: از نظر فنی در دو منطقه تبریز، پیش پاشش را از دست داده بودیم که آن را با پاشش چند کامیون بیشتر حل کرده و نهایتاً روز سه شنبه برفی بر روی زمین وجود نداشت، این در حالی بود که بعد از پیش پاشش هر 4 ساعت یک بار خیابان ها محلول پاشی شده و در هیچ جا مشکی وجود نداشت. 
حمیدی اضافه کرد: روز چهارشنبه نیز مشکلی وجود نداشت و پیش بینی ما این بود که تا ساعت 22 مشکلی از بابت محلول نخواهیم داشت، روز چهارشنبه از مقامات استانی تقاضا شد تا ادارات را تعطیل کنند، اما با توجه به صحبت ها دیدیم که ناهماهنگی صورت گرفته و اجازه تعطیلی صادر نشده بود، ساعت 9 صبح می شود و ترافیک نسبتا سنگین در معابر وجود دارد و محلول پاشی انجام گرفته و گریدر ها فعال است، متاسفانه از ساعت 11 به بعد ترافیک سنگین تر می شود و بر حسب آموزش های صورت گرفته باید هر 4 ساعت یک بار محلول پاشی و برف روبی با گریدر انجام شود، اما ماشین های مکانیزه مانند ماشین های معمولی نیستند و عرض و طول بزرگتری داشته و امکان فعالیت در خیابان ها را نداشتند.
این عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز افزود: از ساعت 10 درخواست محلول پاشی سنگین شد (در محلول پاشی معمولی هر 50 کیلومتر را یک کامیون 10 متر مکعب اما در محلول پاشی سنگین این حجم برای 10 کیلومتر جوابگو است) در حالی که محلول پاشی سنگین انجام می گیرد، متاسفانه از ساعت 11 فشار های عجیب و غریب به نیرو های خدماتی می شود و برخی از مسئولین با نیرو های خدماتی تماس گرفته و از آن ها کمک می‌خواهند در حالی که نیرو های خدماتی طبق آموزش های داده شده نباید به آن تماس ها پاسخ دهند و تنها در چنین مواقع باید با بی سیم ارتباط برقرار کنند؛ همان اداراتی که باز بودند برخی از آن ها درخواست کمک می کردند و از هر طرف به خدمات شهری تماس گرفته و درخواست محلول پاشی صورت می گرفت در حالی که بر حسب استاندارد مسئولیت ما حفظ خیابان های اصلی و فرعی درجه یک است و با کوچه و محلات در مرحله اول کاری نداریم. 
حمیدی گفت: متاسفانه این فشار که از سوی مسئولین به نیرو های خدمات شهری می آمد  نیروی های خدماتی نیز آن فشار ها را مدیریت می کردند، در حالی که مدیریت فشار امکان پذیر نیست و این در حالی است که همه به دنبال متهم و تنبیه آن هستند در حالی که متهم کسی است که در امور خدمات شهری دخالت می کند. 
طراح ایده محلول پاشی در تبریز اضافه کرد: آن چه در آموزش برای نیرو های خدماتی گفته ایم این است که گوشی ها را خاموش نمایند و فقط به بی سیم ها جوابگو باشند، نتیجه آن فشار ها این شد که لاین اصلی را از دست دهیم. 
حمیدی تصریح کرد: مقصران اصلی کسانی هستند که پی در پی با نیرو های خدماتی تماس گرفته و می گفتند فلان منطقه مانده است؛ نباید در کار خدمات شهری دخالت می کردند، با احترامی که به اعضای شورا دارم باید اجازه می دادند نیرو های خدماتی کار خودشان را انجام می دادند. 
وی با بیان این که کار خدمات شهری یک مسئله تخصصی است و ردیف مشخصی دارد، گفت: چهارشنبه ساعت یک ظهر در لاین ها مشکل وجود داشت و بهترین راه این بود که ماشین های مکانیزه وارد معابر شوند و این امکان عملا بخاطر ترافیک وجود نداشت و باعث شد تا ماشین های مکانیزه سه ساعت در ترافیک بمانند و نهایتا ساعت دو ظهر تیر خلاص را عزیزانی زدند که گفتند باید نمک پاشی صورت بگیرد! آیا باید این را باز کرد و بگوییم که نمک فلز سنگینی دارد که حتی اگر نمک پاشی صورت نگرفته و کل شهر یخ می بست ارزشمند تر از آن است که نمک پاشی صورت بگیرد، سلامتی مردم مهم‌تر از این است که حرف یک مسئول عملی شود. 
وی ادامه داد: روز پنجشنبه بصورت اتفاقی  ساعت دو نصف شب در منطقه پنج با آقای شهردار که یکی از معابر اصلی را نتوانسته بودند باز کنند، گریدر وارد معبر شد و شاهد بازگشایی معبر بودیم و این در جواب کسانی که می گویند شهردار در رفاه نشسته و خیابان ها چنین وضعی دارند، انصاف نکردند، من دنبال این هستم که نیروهای خدمات را به عنوان قهرمان تعریف کنم نه این که برای آن ها گارد بگیریم، چرا که 72 ساعت بود نخوابیدند. 
حمیدی گفت: روز پنجشنبه خواندم که اعضای شورا برای تشکیل آن جلسه گفته بودند چون مردم از ما مطالبه می کردند ما هم از شهردار مطالبه کردیم؛ اما آقای شورا اگر قرار است مطالبه ای صورت بگیرد آن مطالبه از جنابعالی است و دلیل آن این است که ما شما را از شهرداری جدا نمی دانیم، این که شما خودتان را از شهرداری جدا می دانید و بلافاصله جلسه ای را ترتیب می دهید که قرار است در آن جلسه چه کار کنیم؟ همفکری کنیم تا مشکل حل شود؟! اما در جلسه ای که آقای شهردار رفته بودند خود اعضای شورا در آن جلسه حاضر نبوده و اگر واقعا این موضوع مسئله مهمی بوده و دلسوز شهرمان هستیم چرا دیگر اعضا حضور نداشتند و آیا فقط 6 عضو دلسوز تبریز بودند؟! 
وی با اشاره به جلسه غیررسمی شورای شهر که روز پنجشنبه پنج بهمن برگزار شده بود، گفت: قرار بود موضوع کارشناسی شود، در حالی که شهردار 72 ساعت است نخوابیده و در آن جلسه منتظر است تا دیگر اعضا آمده و جلسه شروع شود، صحبتی که در ابتدای آن جلسه شد به گونه ای بود که انگار متهم روز چهارشنبه را پیدا کردیم! کسی که 72 ساعت است در بالاترین فشار قرار داشته و در تلاش است. 
مجری طرح محلول پاشی تبریز گفت: تمامی استاندارد های بین المللی محلول مورد استفاده قابل ارائه است؛ علم اکتسابی است و با مقام دولتی و جناح سیاسی و ... به کسی نمی رسد و باید آن را کسب کرد، وقتی بر روی یک موضوعی ده سال کار شده است باید ده سال بر روی آن مسئله کار کنیم، بعد نسبت به آن اظهار نظر کنیم نه این که به راحتی و فورا متدی را جایگزین کنیم که درباره آن اطلاعی نداریم، سال گذشته پولی که برای نمک پاشی شده بود همان پول امسال برای آسفالت شهر تبریز هزینه شد، سال گذشته به جای 50 میلیون تن نمک 300 تن نمک خریداری کرده و محلول را با آن میزان درست کردیم. 
وی در پاسخ به این که امکان انتشار جزئیات محلول وجود دارد، گفت: ترکیبات محلول برای تمامی شهرداران استان آذربایجان شرقی قابل ارائه است و جزئیات آن در اختیار شهرداری ها قرار گرفته است، این که برخی از اعضای شورا می گویند در جلسه کمیسیون خدمات حاضر نشدم این چنین نیست، همراه من باید یک نفر که دکترای شیمی دارد حضور داشته باشد و فرمولاسیون را به آن توضیح دهم؛ قبلا نیز گفته و اکنون حاضر هستم در هر مجمع علمی نشسته و با کسانی که منتقد هستند بحث کنیم. 
وی توضیح داد: محلول هایی که در جهان استفاده می شود NACL (سدیم کلرید) یا همان نمک را می توان با آب مخلوط و استفاده کرد آسیب زا است، در دمای 10- الی 15- درجه که قبلا این کار را در تبریز انجام می دادیم، اما برخی ها کلسیم کلرید را مخلوط می کنند که با وجود این که این ماده آسیب زا است، سریعاً تاسیسات بتنی را تخریب می کند، محلول دیگر منیزیم کلرید است که آن محلول نیز آسیب زا بوده و برای تاسیسات بتنی مشکل ایجاد می‌کند. 
وی ادامه داد: دیگر محلول CMA (کلسیم منیزیم استات) است که گزینه بهتری بوده و علی رغم این که آسیب کمتری داشته، اما قیمت بالایی دارد، هیچ شهرداری حتی در اروپا از این ترکیب به دلیل گران بودن استفاده نمی کند مگر در موارد و مناطق خاص و نه در کل شهر، اکنون هر روز 4 میلیون لیتر محلول استفاده شده است و اگر این CMA بود مبلغ بسیار بالایی می شد. 
حمیدی اظهار کرد: این یک محلولی است که نه با خواص کولیگاتیو بلکه با آنتروپی افزا این محلول را درست کرده ام و این نه در کتاب شیمی عمومی و نه در هیچ مقطعی تدریس شده، بلکه تجربه بنده بوده و در این ایده دانشجویان دکترا و پست دکتری دارم که بر روی آن کار کرده اند، در بسیاری از مناطق این محلول با وجود دمای 35- استفاده شده و مشکلی وجود نداشته است. 
وی ادامه داد: آنتروپی افزا همان چیزی است که در قطب شمال و جنوب باعث شده تا آب یخ نزند و میزان نمک در آن آب کمتر است؛ همه می گویند فرمولاسیون این محلول آهک و نمک است! من به چه کسی فرمولاسیون این محلول را بگویم؟ در حالی که کار را به آهک و نمک تقلیل می دهند؛ من از منفعت مالی این محلول گذشته ام و دلم نمی خواهد فرمولاسیون آن به دست بیفتد و اگر من در شورای شهر برای این کار هزینه میلیاردی مطالبه می کردم ابهت این کار بیشتر می شد! اما به خاطر این که بحث مربوط به محیط زیست بوده و شهردار را فردی مصمم یافتم تصمیم گرفتم تا کمک کنم. 
این عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز گفت: من مدرک دکتری شیمی فیزیک دارم و حاضر هستم در هر مجمع علمی مبحث انترو پروداکشن را باز کنم و خواص کولیگاتیو را بگویم نه این که از کربنات حرف زده و همه آن ها بگویند آهک! 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه با این که آیا محلول آزمایشات لازم را انجام داده است، گفت: منتقدان می توانند با اجازه شهردار محلول را آزمایش کنند، تمامی محلول ها برای دمای 21- تست شده است، روز چهارشنبه نیز از تمامی محلول ها نمونه برداری کرده و به مسئولین مرتبط آن ها را فرستادم. 
وی در واکنش به این که برخی از فیلم ها نشان می دهد محلول یخ بسته است، گفت: غلظت نمک مشخص نیست و کمی از برف را ذوب کرده و حجم آب را افزایش می دهد و در دمای 4 درجه یخ می بندد، فیلم هایی که از یخ بستن وجود دارد به این دلیل است که یا پاشش صورت نگرفته است یا محلولی که بر روی برف پاشش شود نیز باز این اتفاق می افتد، اگر برف روبی صورت نگیرد معلوم است که محلول پاشش شده بر روی برف، یخ می بندد و غلظت محلول کاهش می یابد، این محلول برای دمای 21- تنظیم شده است، تک تک کسانی که به نیرو های خدماتی زنگ زده بودند مسئول بوده و باید پاسخ گو باشند. 
حمیدی با بیان این که پاک بودن هوای تابستان امسال را مدیون محلول پاشی هستیم، گفت: چرا در تابستان، تبریز شهر پاک بود؟ چرا لذت این خبر خوش را از بین می برید و نمی گویید که شهردار برای این مسئله متحمل چه فشاری شده است؟ 
وی افشا کرد: متوجه شدم که در برخی از مناطق هوا و آسفالت صفر درجه و آب یخ شده است! مشاهده کردیم که به جای محلول در آن جا آب تخلیه شده است! به خاطر این که برخی از عزیزان دل خوشی نداشته و درآمدی که در نمک وجود داشت در محلول وجود ندارد! من هیچ چیزی از شورا نخواستم و حتی پول تایر ماشین را که بریده اند، یک بیزینس در این وسط وجود داشت که می خواست به ما آسیب بزند و در حقیقت جلوی یک بیزینس بزرگ گرفته شده است. 
حمیدی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر که برخی شائبه هایی مبنی بر استفاده از پساب بجای آب در ترکیب محلول وجود دارد، گفت: برای مثال آبی که شما در خانه خود استفاده می کنید برخی از کارخانه ها به خاطر املاحی که در آن آب وجود دارد از آن استفاده نمی کنند، چنین کارخانه هایی از ممبران (ممبران نوعی فیلتر می باشد که از چندین غشا یا ورقه های فیلم تشکیل شده است و با قرار گرفتن در اطراف لوله ای پلاستیکی، تنها اجازه عبور آب خالص را می دهند) استفاده می کنند و آب خالص را گرفته و ده درصد آن را بعنوان ترکیبات نمکی اعم از کربنات ها مورد استفاده قرار می گیرد، منظور از استفاده پساب برای ساخت محلول همان آبی است که در خانه ها مورد استفاده می شود و از ممبران عبور کرده و آب گرفته شده از ممبران برای ساخت محلول مورد استفاده قرار می گیرد و منظور از پساب، پساب فاضلاب شهری و ... نیست. 
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد پول ملت را حرام کنیم می توانیم CMA خریداری کرده و کل بودجه شهرداری را برای دو نوبت پاشش هزینه کنیم؛ این محلولی که هم اکنون در شهر پاشش می شود خیلی زود بود و حداقل سی سال بعد باید از این محلول در تبریز استفاده می کردیم!
انتهای پیام/
آماده مناظره ام/ ترکیبات محلول استاندارد بین‌المللی دارد محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   غلامرضا چناقلو   2 ماه پیش  

با سلام ، ای کاش جناب دکتر حمیدی از جایگاه یک هیات علمی صحبت میکردند ظاهرا ایشان خیلی درگیر مسائل شهرداری شده اند. ضمنا منظور ایشان از استاندارد بین الملی مفهوم نیست .اگر ایشان محصولی تولید کرده اند که مطابق با یک استاندارد خاص می باشد باید نمونه محصول تولیدی در یک آزمایشگاه مرجع بین الملی جهت انطباق با استاندارد ادعایی آزمایش گردد که تصویر گواهی استاندارد به شورای شهر و یا هر مرجعی که از ایشان سوال میکنند ارائه گردد و برای بررسی این گواهی و سایر مستندات نیازی به داشتن دکترای شیمی نخواهد بود انتظار میرود ایشان از جایگاه یک محقق و دانشمند که دانشجوی پست دکترا دارد با موضوع برخورد نمایند. به عنوان یک شهروند سطح مطالب ارائه شده ایشان را با جایگاه علمی ادعایی ایشان سازگار نیست.

پاسخ   ساسان   3 ماه پیش  

آقای ذاکر حمیدی با توجه به اینکه شرکتی که جنابعالی مالک آن هستید و در حال بیزینس با شهرداری بدلیل ذینفع بودن در فروش محلول و کسب سود حق دفاع غیر علمی (مرتبا میفرمایید فرمولاسیون را به کسی نمیدهم) و داستان محور (احساسی) ندارید و باید تیم کارشناسی بی طرف پس از بررسی اعلام نظر نماید.
پژوهشیار