یک جراح و دندانپزشک؛

نکاتی که باید در مورد عصب کشی و ایمپلنت دندان بدانیم

1402/11/09 - 09:48 - کد خبر: 107711 نسخه چاپی

نصر: یک جراح و دندانپزشک اظهار کرد: در هر دندان بافت‌های زنده‌ای وجود دارد که حس دندان از آن‌ها گرفته شده و احساس گرمی یا سردی دندان ناشی از به عصب رسیدن آن است.

به گزارش نصر، محمدرضا شمس محمدی در گفت‌وگویی با بیان اینکه دندان از دولایه مینا و عاج تشکیل شده، گفت: در داخل عاج اتاقک کوچک به نام اتاقک پالپ وجود دارد که درون آن رگ‌های خونی و اعصاب دندان قرار گرفته‌است.
وی افزود: اگر پوسیدگی به اتاقک پالپ و شاخک‌های عصبی برسد تنها راه درمان عصب کشی است. 
وی با بیان اینکه پالپیت مشکلی است که در آن پالپ دندان دردناک می‌شود، گفت: دو گونه التهاب پالپ وجود دارد برگشت پذیر و غیر قابل برگشت، در برگشت پذیر ترمیم کارساز است ولی در غیر قابل برگشت باید عفونت داخل پالپ، تخلیه شود.
شمس محمدی خاطرنشان کرد: دندانی که عصب کشی شده شکننده‌تر بوده و به مراقبت‌های بیشتر نیاز دارد اما اگر عصب کشی صورت نگیرد به آبسه منجر خواهد شد.
وی با تاکید بر این‌که هر فرد باید شش ماه یکبار برای چکاپ دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کند، یادآور شد: بهترین زمان برای جلوگیری از انجام عصب کشی زمانی است که پوسیدگی در حال رشد است.
این جراح و دندانپزشک افزود: دندان‌های عقل آخرین دندانی است که رشد می‌کند و شیوع نهفتگی آن بیشتر است، معمولا اگر این دندان‌ها نیمه نهفته باشند شایع ترین علائم التهاب لثه است که به گلو درد و گوش درد منجر می‌شود. 
وی به دیدگاه اشتباه مردم مبنی بر اینکه با رشد دندان عقل نظم بقیه‌ی دندان‌ها بهم می‌ریزد اشاره کرد و گفت: نیروی دندان عقل به بی نظمی سایر دندان‌ها اثر نمی‌گذارد بلکه ناشی از تاخیر رشد فک پایین است که باعث می‌شود دندان‌های این فک به صورت نامرتب و کج رشد کنند.
وی اذعان کرد: دندان عقل تا زمانی که باعث آزرده شدن بافت نرم لثه نشده کشیده نمی‌شود، چرا که وجود آن در نبود بقیه دندان‌ها و جویدن کمک کننده است.
وی با بیان این‌که ایمپلنت در دنیا بهترین و مستحکم‌ترین روش برای جایگزینی دندان‌هاست، اظهار کرد: این روش برای افراد بالای ۱۸ سال قابل انجام است اما برای افرادی که معتاد و سیگاری هستند توصیه نمی‌شود، چراکه خون رسانی ضعیف بوده و ما برای اینکه ایمپلنت به استخوان متصل شود به خون رسانی نیاز داریم.
وی ادامه داد: هم چنین در مورد افراد دیابتی، کسانی که تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی هستند و هم‌چنین افرادی که به ام اس در گریدهای شدید مبتلا هستند این روش توصیه نمی‌شود مگر این که با پزشک معالج خود مشورت کنند.
شمس محمدی با بیان اینکه جنس ایمپلنت از تیتانیوم است، گفت: این روش به طول، عرض و ارتفاع فک و استخوان بستگی دارد که می‌توانیم به صورت تمام فک انجام دهیم که اگر درمان و پروتز صحیح باشد و بیمار به بهداشت دندان اهمیت دهد درمانی است که در دراز مدت ماندگار است.
وی با بیان اینکه تنها نقطه‌ی منفی ایمپلنت هزینه‌ی آن است، افزود: اگر فردی بخواهد از ایمپلنت بهتری استفاده کند این نوع ایمپلنت وارداتی است و به خاطر شرایط، درمان هزینه زیادی در برخواهد داشت.
شمس محمدی در پایان گفت: با مراجعه‌ی روتین هر شش ماه یکبار از وضعیت دندان و لثه‌ی خود مطلع شویم تا دندان‌های اصلی حفظ شده و جلوی درمان‌های سنگین گرفته شود.
انتهای پیام/
نکاتی که باید در مورد عصب کشی و ایمپلنت دندان بدانیم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار