در گفتگوی رشیدی با «نصر» افشا شد؛

ابعاد دیگر استفاده از پساب صنعتی به جای محلول یخ زدا در تبریز/ طرح علمی محلول پاشی ارائه نشده است

1402/11/08 - 18:45 - کد خبر: 107683 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه هیچ مجوز و مصوبه رسمی از سوی شورای شهر برای استفاده از روش محلول پاشی معابر تبریز ارائه نشده است، گفت: اجرای این ایده با اختیارات شهردار بوده و شورا نظرات خود را منتقل کرده بود، اما با اینکه اصرار زیادی برای ارائه مستندات علمی این طرح داشتیم، اما جزئیات طرح به شورا ارائه نشد.

به گزارش نصر، مسئله بررسی ترکیبات محلول یخ زدای مورد استفاده شهرداری کلان شهر تبریز که در ذهن بسیاری از مردم سوال ایجاد کرده است، همچنان در حال بررسی است و در پی درخواست مستندات ترکیب محلول و مجوزهای ارائه شده برای استفاده از آن در معابر تبریز اظهارات مختلفی مطرح شد، یکی از آنها برگه آنالیز آزمایشگاه دانشگاه تبریز بود که مشخص کرد این محلول به شدت آلاینده محیط زیست بوده و سلامت شهروندان تبریزی را تهدید می کند. اما ساعتی پیش مستند جدیدی که به دست رسانه نصر رسید که تحلیل کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص ترکیبات این محلول را مشخص می کند.

در متن این سند که به امضای رئیس کمیسیون خدمات شهری رسیده است، آمده است: «پس از بررسی های همه جانبه فنی و خصوصاً زیست محیطی در طول سال نسبت به تحویل گرفتن پسماندهای جامد یا مایع از کارخانجات شیشه سازی و سایر کارخانجات حومه شهر تبریز که طبق اظهارات اساتید دانشگاهی ذی ربط بخش اعظم آنها حاوی کلرید کلسیم می باشد و سپس حمل و ذخیره کردن آن در انبارها و مخازن شهرداری اقدام گردد.»

این گزارش می افزاید، نکته مهمی که در این سند ذکر شده است مطابقا به این شکل است: «در این خصوص دقت لازم و کافی بعمل آید که مضرات مواد مورد استفاده بایستی کمتر از نمک پاشی سنتی باشد با توجه به اینکه مواد مذکور جزو پسماندهای کارخانجات محسوب می شوند، نبایستی برای تهیه آن هیچ مبلغی به این کارخانه ها پرداخت شود و فقط حمل مواد توسط شهرداری انجام خواهد شد.» که البته متن کامل این مستندات در انتهای گزارش آمده است.

در ادامه، رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی تبریز با افشا این موضوع که هیچ مستند علمی، پتنت و تجزیه آزمایشگاهی توسط ابداع کننده این محلول به شورای اسلامی شهر داده نشده بود، ادامه داد: چون هیچ مستنداتی وجود نداشت، بررسی دیگری انجام نشد و در مرکز پژوهش های شورا نیز به دلیل نبود مستندات بررسی انجام نشد.

روح اله رشیدی در گفتگو با «نصر» با اشاره به جزئیات جایگزینی محلول پاشی بجای نمک پاشی و ابعاد بررسی شده این این موضوع در صحن علنی شورا، گفت: ایده محلول پاشی به جای جامد پاشی سال ۱۴۰۱ مطرح شد و بلافاصله از کمیسیون تخصصی محیط زیست و خدمات شهری درخواست بررسی کردیم، که حاصل این جلسه توضیحات مفصلی بود.

وی با بیان اینکه در جلسه ای آذرماه سال ۱۴۰۱ با حضور شهردار، معاون برنامه ریزی و دکتر ذاکر حمیدی به عنوان صاحب ایده به صحن شورا برگزار شد و افزود: آقای  ذاکر حمیدی به این موضوع اشاره داشت که ترکیب این محلول متفاوت تر از محلول های سال گذشته است و از کلرید کلسیم بجای کلرید سدیم استفاده شده است.

رشیدی با بیان اینکه کمیسیون خدمات شهری موارد متعددی پیش بینی کرده و پیش آگاهی داده بود، افزود: طبق گزارش کمیسیون باید ترکیبات محلول تحت نظرات متخصصان دانشگاهی و در آزمایشگاه تولید و بررسی شود و برای کاهش ریسک تاکید شده بود ضمن جامد پاشی و استفاده از برف روب این محلول به تدریج استفاده و اثرات آن بررسی شود.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی تبریز با افشا این موضوع که هیچ مستند علمی، پتنت و تجزیه آزمایشگاهی توسط ابداع کننده این محلول به شورای اسلامی شهر داده نشده بود، ادامه داد: چون هیچ مستنداتی وجود نداشت، بررسی دیگری انجام نشد و در مرکز پژوهش های شورا نیز به دلیل نبود مستندات بررسی انجام نشد.
 
 
 

وی اضافه کرد: شورای اسلامی تبریز نظرات کمیسیون را جامع دید و تاکید شد این عملیات ضمن بارش برف ارزیابی انجام شود و سال گذشته گزارش هایی از شکایات برخی مناطق شهرداری ثبت شد و پاسخی که داده شد این بود که بار اول بود از این محلول استفاده شد و سطح رضایت نسبی است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه هیچ مجوز و مصوبه رسمی از سوی شورای شهر برای استفاده از روش محلول پاشی معابر تبریز ارائه نشده است، گفت: اجرای این ایده با اختیارات شهردار بوده و شورا نظرات خود را منتقل کرده بود، اما با اینکه اصرار زیادی برای ارائه مستندات علمی این طرح داشتیم، اما جزئیات طرح به شورا ارائه نشد.

رشیدی در پایان اضافه کرد: هیچ شناسه آزمایشگاهی برای این طرح ارائه نشده است و از این رو اطلاعی در خصوص امکان آسیب زا  و یا آلاینده بودن نداریم و فقط در جریان این بودیم که از ترکیب کلرید کلسیم ارائه شده است.

انتهای پیام/
ابعاد دیگر استفاده از پساب صنعتی به جای محلول یخ زدا در تبریز/ طرح علمی محلول پاشی ارائه نشده است گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   ایرانی   3 ماه پیش  

متاسفانه مسائلی زیست محیطی و یا آسایش و آرامش شهروندان در اولویت اول اعضای محترم شورا و شهرداری نیست و عموما اولویت اول را به پول و راههای مختلف کسب آن بویژه رشوه میدهند.

پاسخ   ,علی اسکویی   3 ماه پیش  

بعداز باریدن برف محلول پاشی انجام میشه که تا خیابانها محلول پاشی انجام بشه چندتا تصادف میشه درسرازیرها وسربالایها محلول منتظربرف میمونه که ذوبش کنه کوچه های مرزداران کلایخ است چندبار با ۱۳۷ تماس گرفتم گفتن روبروی لاله پارک تماس میگیریم ترتیب اثر نمیدن پس این محلول پاشی چیز بی خودی هست
پژوهشیار