در نشست خبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی مطرح شد؛

احیای پروژه های فرهنگی برزمین مانده /رشد ۷۰ درصدی تعداد تماشاگران حوزه سینما / رشد 65 درصدی کنسرت ها در استان

1402/11/08 - 17:55 - کد خبر: 107674 نسخه چاپی

 نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: ساختار بیرونی مقبره الشعرا پس از ۱۱ سال خاک برداری، سر و سامان یافته است اما برای اتمام طرح ساماندهی مقبره الشعرا، بیش از سه هزار میلیارد ریال نیاز است.

به گزارش نصر، سیدمحمدحسین بلاغی، صبح روز یکشنبه در نشست خبری به منظور تشریح عملکرد یکسال گذشته اداره کل گفت: رشد فضایل فرهنگی و اجتماعی، وظیفه فرهنگ و ارشاد اسلامی است و روزی که این رشد همه جانبه انجام گیرد، می توانیم ادعای موفقیت کنیم. در این ۱۴ ماه با رویکرد تحولی سعی کردیم در این راه گام برداریم.
وی با ذکر اینکه اصلی ترین کارکرد ارشاد در حوزه فرهنگی و هنری، تنظیم گری است، افزود: ما متولی به معنای عام هستیم و در یک سال گذشته سعی کردیم تشکل های مردمی و امور فرهنگی مردمی را با هدف پیش برنده بودن در جهت فرهنگی، حمایت کنیم. در واقع اداره کل ارشاد، فرهنگ را به دست صاحبان اصلی فرهنگ که همان مردم هستند سپرده است.
وی گفت: هر وقت حوزه فرهنگی و هنری و حتی هویتی را به مردم واگذار کرده ایم موفق شده ایم زیرا عقبه مردمی در این حوزه بسیار توانمند است و وظیفه ارشاد در این روش، نقش مکملی است.

بسیاری از پروژه های فرهنگی زمین مانده احیا شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با اشاره به عملکرد این اداره کل در زمینه های فرهنگی، هنری و عمرانی، اظهار کرد: در حوزه عمرانی به سمت تحول رفتیم و بسیاری از پروژه هایی را که سال ها زمین مانده بود احیا کردیم.
بلاغی اضافه کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه های فرهنگی در استان جذب کردیم و تا پایان سال چهار پروژه مهم در شهرستان های استان به بهره برداری خواهند رسید.
وی با بیان اینکه ساختمان ملکان در حال اتمام است، گفت: سالن هشترود نیز احیا شده است و عملیات عمرانی آن جریان دارد و مجتمع های فرهنگی و مجتمع فرهنگی آذرشهر و هریس نیز در هفته هنر انقلاب بهره برداری خواهند شد.

ساختار بیرونی مقبرة الشعرا بالاخره سامان یافت
وی افزود: ساختار بیرونی مقبره الشعرا پس از ۱۱ سال خاک برداری، با همراهی شهرداری تبریز سر و سامان یافته است و در ماه های آتی جهت سامان دادن موزه آنجا اقداماتی صورت خواهد گرفت. 
بلاغی اعلام کرد: در سه ماه آینده ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار به این پروژه های فرهنگی تزریق می شود اما برای اتمام طرح ساماندهی مقبره الشعرا، بیش از سه هزار میلیارد ریال نیاز است.
وی به سازی مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن را مطرح کرد و گفت: چند برابر اجاره ای که از محل اجاره دادن این مکان گرفته ایم برای بازسازی این مجموع هزینه شده و کار در این مجموعه زیاد است. سعی داریم امکانات بازسازی شوند.

۵۲ پروژه فرهنگی را به مردم واگذار کردیم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی درخصوص مردمی سازی فرهنگ گفت: در همین راستا ۸۰ درصد اعتبارات جذب شده را به موسسه های مردمی در قبال تولید محتوا و برگزاری جشنواره ها پرداخت کردیم. 
وی ضمن اشاره به احیای نمایشگاه کتاب و نقد های بسیاری که به برگزاری نمایشگاه کتاب شد، اذعان داشت: نفس احیای این نمایشگاه پس از ۴سال وقفه کرونایی به صورت ملی، در هیچ استانی اتفاق نیافتاده است و این کار بزرگی در عرصه فرهنگ و کتاب بود.

۳۸ رسانه جدید در سال جاری مجوز گرفتند
بلاغی به صدور ۳۸ مجوز فعالیت برای رسانه های تازه تاسیس استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت، مجوز ۶۹ نمایندگی و سرپرستی صدور یا تمدید شده است و صدور مجوز چاپ کتاب نیز در ۱۰ ماه سال جاری ۱۵ درصد نسبت به کل سال گذشته بیشتر شده است. آذربایجان شرقی تنها استانی است که مجوز چاپ کتاب را بعد از وزارت ارشاد صادر می کند و از نظر میزان و تعداد صدور مجوز نیز، سوم یا چهار کشوری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از رشد ۷۰ درصدی تعداد تماشاگران حوزه سینما گفت: سال گذشته ۳۳۱ هزار و ۹۳۴ نفر به سینما رفتند در حالیکه این تعداد از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۶۱ هزار نفر و از لحاظ فروش نیز، بیش از ۲.۳ برابر بیشتر شده است.
بلاغی افزود: در حوزه کنسرت و اجرای صحنه ای نیز ۶۵ درصد رشد داشته ایم به طوریکه سال قبل ۱۴۹ هزار نفر و امسال ۲۴۶ هزار نفر از نزدیک به تماشای کنسرت نشستند. می توان گفت فیلم و تئاتر و کنسرت در فرهنگ مردم ما تنها برای تفریح نیست و نوعی کنش فرهنگی است.
وی افزود: در حوزه نمایش نیز ۲۷درصد رشد داشتیم. تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر، ۲۱ درصد بیشتر و ۷۵۰ نفر در سال جاری به تعداد اعضای این صندوق اضافه شده است و در مجموع سه هزار و ۲۰۰ نفر از طریق این صندوق بیمه هستند. برای اولین بار در کشور، جهت حمایت از هنر فولکلور خود، شورای تخصصی موسیقی آشیقلار اضافه کردیم.
وی ادامه داد: ۲۵ نفر در استان ما نشان درجه یک هنری دارند که تا پایان سال جاری، ۶ تا هفت نفر به این تعداد اضافه و از مزایای خاص این نشان برخوردار می شوند.
وی به انتخابات انجمن های مختلف زیر مجموعه اداره کل ارشاد استان نیز اشاره کرد و گفت: این انتخابات برای بازسازی انجمن ها صورت می گیرد تا با بازسازی اعضای انجمن ها ، فعالیت های فرهنگی و هنری رونق بگیرد. لازم به ذکر است که اداره کل هیچ رویکردی در این انتخابات ندارد و نقش نظارتی را ایفا می کند. ارشاد نباید کار بی خاصیت انجام دهد.
وی به فعالیت های این اداره کل در حوزه قرآنی اشاره کرد و افزود: دوره تربیت معلم با حضور ۲۰۰ نفر در بناب برگزار شد، دوره ترتیل سینا طباخی ( نفر اول سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته حفظ کل ) دهه فجر رونمایی می شود و خودآموز سعید وحیدی مهر نیز نشر عمومی خواهد شد که در پرتال اداره کل قابل پیگیری هستند.

چهار جشنواره به میزبانی آذربایجان شرقی 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به برنامه های این اداره کل برای گرامیداشت ایام دهه فجر اشاره کرد و گفت: چهار جشنواره ملی فیلم فجر، موسیقی فجر، هنرهای تجسمی و شعر فجر به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد. همچنین جشنواره استندآپ کمدی زنجفیل نیز در ایام پیش رو برگزار می شود.
بلاغی با اعلام اینکه جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم آپاراتچی در ۱۶ بهمن آغاز می شود و تا ۲۲ بهمن در سه پردیس سینمایی تبریز ادامه خواهد داشت، گفت: در این جشنواره سه فیلم با موضوعات استانی شامل آپاراتچی، معجزه پروین و شور عاشقی به همراه ۱۱ فیلم دیگر در پردیس های سینمایی ۲۹ بهمن، ستاره باران و ناجی اکران خواهند شد.
وی افزود: جشنواره موسیقی فجر نیز با همکاری و حضور گروه ها و انجمن موسیقی و انجمن عاشیقلار در تبریز برگزار می شود و جشنواره هنرهای تجسمی نیز از امروز در خانه فرهنگ با مشارکت ۳۰ استاد پیشکسوت این هنر برپا شده است و جشنواره شعر فجر نیز به صورت محفلی و برنامه تلویزیونی برگزار خواهد شد.
بلاغی گفت: اختتامیه جشنواره رسانه ای ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی نیز ۲۵ بهمن برگزار می شود و نفرات برتر از بین ۳۸۰ اثری که برای داوری به تهران ارسال شده است، انتخاب و معرفی می شوند. همچنین برگزاری نشست های تبیینی به سوی قله، رونمایی از پوستر انقلاب و آذربایجان، رونمایی از کتاب و برگزاری محافل قرآنی از دیگر برنامه های گرامیداشت دهه فجر است که به صورت تخصصی و مردم محور برگزار می شود. 
وی در پایان، در پاسخ به سوال خبرنگار از شرایط اسف بار تئاتر شهر و زمان های یکساله نوبت دهی به نمایش ها ، ضمن انکار این مسئله گفت: ما اخیرا به سیستم آب بندی و همچنین نقاشی دیوار های تئاتر شهر رسیدگی کردیم و ایرادات را اصلاح کردیم. هیچ کاستی ای نداریم و باید بدانیم که ایجاد مجموعه جدید سخت است و امیدواریم استاندار جدید آذربایجان شرقی نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.
پلاتوی میرک در هنرستان میرک بازسازی شده و ۱۴ بهمن ماه افتتاح خواهد شد و ما سعی می کنیم که آنجا را در چرخه پلاتو ها وارد سازیم. 
انتهای پیام/ 
 احیای پروژه های فرهنگی برزمین مانده /رشد ۷۰ درصدی تعداد تماشاگران حوزه سینما / رشد 65 درصدی کنسرت ها در استان فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار